Szupertitok! Fillérekért gyártják a legdrágább energiaitalt?

Pénzcentrum2010. április 6. 04:42

Tovább szárnyal az energiaital kiskereskedelmi forgalma: az elmúlt egy évben meghaladta a 14 milliárd(!) forintot. A piac elképesztő növekedésének legjobb példája, hogy a mennyiségben mért forgalom 25%-os növekedést mutat.

A Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe szerint az átlagárak csökkenése következtében a mennyiségben mért forgalom 25 százalékkal növekedett; immár több mint 240 ezer hektolitert adtak el a boltokban, egy év alatt. Egy liter energiaital mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára legutóbb december-januárban 636 forint, - 18 százalékkal alacsonyabb, mint az egy évvel korábbi hasonló periódusban.

Botrányos! Röhögnek a szabályokon a magyar kereskedők Kattints!

Érdekes, hogy akereskedelmi márkák piaci részaránya azonban nem nőtt, hanem csökkent, szemben az általános trendekkel. Mennyiségben 28 százalékkal részesedtek az energia- és sportitalok bolti eladásából a láncok saját márkái, 2009. december-2010. januárban, míg az egy évvel korábbi periódusban még 40 százalékkal. A saját márkás termékek visszaesését elsősorban a kisebb gyártók olcsóbb termékeinek megjelenése váltotta ki.

Szintén eltér az élelmiszerek többségének trendjétől a bolttípusok megoszlása a forgalomból. Ugyanis tovább nőtt a hagyományos kis boltok részaránya, míg a nagy eladóterű üzleteké és a benzinkutaké csökkent.

A Nielsen tavaly őszi közlése szerint tizenkilenc vizsgált európai ország közül csak kettőben, Norvégiában és Portugáliában csökkent az energiaital bolti forgalma. Kiemelkedik a kiskereskedelemben eladott mennyiség, a lakosság számarányához képest Hollandiában (620 ezer hektoliter) és Ausztriában (290 ezer hektoliter). Magyarországnál alacsonyabb árakat csak Franciaországban (1,5 euró), Hollandiában és Portugáliában (egyaránt 1,6 euró), illetve Norvégiában (1,8 euró) regisztrált a Nielsen. Legdrágábban Görögországban és Horvátországban árulták az energiaitalt, mégpedig literenként 7,1, illetve 6,3 euróért.

 


A sportitalok bolti eladása szintén gyors ütemben növekszik. Értékben a piac 10 százalékos bővülése egyik évről a másikra azt jelenti, hogy kiskereskedelmi forgalmuk meghaladja az évi 400 millió forintot. Mennyiségben viszont mínusz 2 százalékot regisztrált a Nielsen.

Drága?

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Modroczky Tamás, a piacra nemrég berobbant Playbev Cee. Kft. ügyvezető igazgatója a Pénzcentrumnak korábban elmondta: az energiaital ára úgy tevődik össze, hogy a gyárból megkapott termék gyártási költségére rátesznek egy fix marketingköltést, egy magas jogdíjat, amit a licensz tulajdonosának kell fizetni, erre jön a magyar forgalmazó haszonkulcsa.

A gyártók természetesen féltve őrzik titkaikat az előállítás költségei felől, de piaci pletykák szerint egy 24 dobozos karton Red Bull gyári költsége valahol 8 dollár, vagyis 1 600 forint körül alakul, miközben a nagyáruházakban sem lehetne hozzájutni egy kartonhoz 6 000 forint alatt. Így az energiaital valószínűleg egyike azon termékeknek, amelyeken a gyártók a legnagyobb haszonkulccsal dolgoznak.

Veszélyes?

Egyetlen doboznyi italban egyébként alig van több koffein, mint egy kávéban, így -az InfoRádiónak nyilatkozó- Kovács Gábor belgyógyász szerint, ha mértékkel fogyasztják, akkor nincs is vele semmi baj.

A szakember szerint azonban az energiaital és az alkohol együttes fogyasztása már nem ajánlott, mivel az alkohol hatása kevésbé érződik a koffein miatt, ami nem szerencsés.

Címkék: