Orosz Márton • 2009. szeptember 3. 11:02
A világ különböző részein másképpen reagálnak a fogyasztók a recesszióra. Míg az Egyesült Államokban és Európában a fogyasztók inkább spórolnak és az olcsóbb termékeket keresik, addig Magyarországon kevesebbet vásárolnak a megszokott fogyasztási cikkekből- derül ki a The Boston Consulting Group és a Gfk Hungária közös elemzéséből. Az biztos, hogy a megváltozott gazdasági helyzetben sokkal inkább magunkkal és családunkkal foglalkozunk.
Tovább csökkent a magyar háztartások fogyasztása az elmúlt fél évben, holott a szakértők azt várták, hogy Nyugat-Európához és Amerikához hasonlóan nálunk is inkább az olcsó termékek és a spórolás felé fordulnak majd a fogyasztók. Ugyanakkor mi magyarok meglehetősen "változatosan" reagáltunk a megváltozott körülményekre - derül ki a The Boston Consulting Group és a Gfk Hungária közös elemzéséből.
A felmérés szerint a magyar háztartások napi fogyasztási cikkekre 1 százalékkal kevesebbet költöttek 2009 első félévében, mint egy évvel korábban. Az első 3 hónapban 6,5, míg a második negyedévben 3,2 százalékkal kevesebbet vásároltunk, mint egy évvel korábban.
A szakértők szerint nem arról van szó, hogy az emberek rosszabb minőségű élelmiszereket kezdtek el fogyasztani, hanem visszaszorultak a kevésbé szükséges -például az utazási, kulturális- kiadások. 100 forintból 26 forintot költünk élelmiszerre, a kulturális fogyasztásra, a hírközlésre fordított költségek csökkennek, a lakásfenntartás költségei viszont növekedtek a 2000-es évek elejéhez képest.
Nyugaton megfigyelhető trend, hogy még a válságban is vannak olyan egyéni attitűdök, amire az emberek még ilyen nehéz körülmények között is szívesen költenek. Ilyenek például az édességek, otthoni szórakoztató-elektronikai eszközök: sokan ezekkel próbálják enyhíteni a válságból fakadó stresszt is. Magyarországon azonban ez a tendencia sem látható.