A magyar vásárlók többsége a különálló boltokat részesíti előnyben a bevásárlóközpontokkal szemben. A plázákba járók egynegyede a város széli bevásárlóközpontokat látogatja a leggyakrabban, a további egyötödük pedig a belvárosi plázákat választja - derül ki a GfK legfrissebb, 2009 júniusában készült bevásárlóközpontokkal kapcsolatos kutatásából. A könnyű eligazodás/közelség, a könnyű megközelíthetőség, valamint a termékkínálat változatossága a három legfontosabb tulajdonsága az ideális bevásárlóközpontnak.
A GfK Hungária 2009 júniusában országos hatókörű, országosan reprezentatív, bevásárlóközpontokkal kapcsolatos kutatásában az általános vásárlási szokásokat és imázselemeket vizsgálta. A kutatás során összesen négy bolttípust vizsgáltak. A bevásárlóközpontot vagy plázát (város széli, illetve belvárosi), ahol egy épületen belül több különálló üzlet található, melyek többsége nem élelmiszer-jellegű termékeket árul. A bevásárlóközpontban gyakran van valamilyen szórakozási lehetőség is (pl. mozi, játékterem), többek között ez is megkülönbözteti a hipermarkettől. A különálló boltokat (ezek épületében csak egyetlen üzlettípus üzemel és a bolt maga egy településen belül, de nem bevásárlóutcában helyezkedik el), illetve a városon belül kiépített bevásárlóutcákat.
A különálló boltok a legnépszerűbbek
"A megkérdezettek több mint egyharmada különálló boltokban vásárol leggyakrabban. Kedveltség szempontjából is ez a legnépszerűbb bevásárlóhely-forma. A vásárlók egynegyede város széli bevásárlóközpontokat látogat leggyakrabban a négy típus közül, további egyötödük pedig belvárosi plázákat. A bevásárlóutcák mindössze a vásárlók 6 százalékát vonzzák elsősorban" - mondta el Kui János, a GfK Hungária Kereskedelem szektorának szektormenedzsere.
A válaszadók 83 százaléka abban a bolttípusban vásárol a leggyakrabban, amelyiket a legjobban kedveli. Azok, akik úgy nyilatkoztak, egyik bevásárlóhelyet sem kedvelik a négy közül - a megkérdezettek egyötöde -, jellemzően a különálló boltokat választják bevásárláskor. Azok (12%), akik a kutatásba bevont bevásárlóhelyek egyikét sem választották, mint a leggyakrabban látogatott bolttípust, feltehetően két okból nyilatkoztak így. Egyrészről nem ők a családban a vásárlásért felelős személyek, másrészt egyáltalán nem foglalkoznak a bevásárlással, vagy - anyagi és életmódbeli okokból - máshol, például a piacon vásárolnak.
Érdekes, hogy a városi lakosok (a 10 000 fő feletti településeken élők) körében csak a boltpreferenciák terén látható némi különbség a teljes, országos mintához képest. A városban lakók valamivel nagyobb arányban látogatnak belvárosi bevásárlóközpontokat (23%) szemben az ország egészére jellemző 18 százalékkal. Több mint egyharmaduk (37%) jár legalább hetente plázákba, szemben az országosan jellemző 31 százalékkal.
Azonban jelentős különbségek lehetnek egyes bevásárlóközpontok vonzáskörzetében élők vásárlási szokásaiban, attitűdjeiben, ezért célszerű ezeket egyedileg is megvizsgálni.
Íme az ideális bevásárlóközpont
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,22 százalékos THM-el, havi 143 171 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az K&H Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az UniCreditnél 6,64% a THM, míg a MagNet Banknál 6,76%; az Erste és a CIB Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál pedig 7,00%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Arra a kérdésre, hogy "Ön számára milyen az ideális bevásárlóközpont" azok a válaszadók, akik látogatják a négy bevásárlóhely valamelyikét a három legtöbbet említett ideális tulajdonságként a könnyű eligazodást/közelséget, a könnyű megközelíthetőséget, valamint a termékkínálat változatosságát (árak szempontjából) említették. Mindhárom tulajdonságot a válaszadók fele választotta. Negyedikként és ötödikként követi még ezeket a hosszú nyitva tartás (a vásárlók egyharmada számára fontos) és a nagy területű élelmiszerbolt megléte (a vásárlók egynegyede említette). Érdekes, hogy az ingyenes parkolás csupán a vásárlók 17 százalékának lényeges. Ez azzal lehet összefüggésben, hogy a lakosság nagy része rendszerint nem autóval jár bevásárolni, még a bevásárlóközpontokba sem.
Ha az ideális bevásárlóközpont jellemzőit bolttípusok-preferencia szerint vizsgáljuk, elmondható, hogy a különálló boltok látogatói az átlagosnál kevésbé tartják lényegesnek a hosszú nyitva tartást, az ingyenes parkolást és a különféle szórakozási lehetőségeket. A városszéli bevásárlóközpontokat preferálók számára a legfontosabb a kínálat változatossága ár szempontjából: ezt a vásárlók fele említette. Az átlagnál fontosabb számukra a hosszú nyitva tartás és egyharmaduk jelölte meg az ingyenes parkolást. A belvárosi plázák fiatalosabb látogatókörének az átlagot meghaladó mértékben fontosak a szórakozási lehetőségek (18%), valamint a magas presztízsű üzletek. Ezen kívül viszonylag fontosnak ítélték még a jó eligazodást és a könnyű megközelíthetőséget, de az átlagnál kisebb arányban. A városi lakosok közül a budapestieknek elsősorban a kényelem és a praktikusság a fontos. A budapesti vásárlók számára az országos átlagot meghaladó mértékben (56%) fontos a változatos árfekvés, illetve a hely közelsége. Relatíve kevésbé fontos nekik, hogy könnyű legyen eligazodni a bevásárlóközpontban, és az ingyenes parkolást is csak 9 százalékuk választotta be a három legfontosabb tulajdonság közé.

A belvárosi plázákban vásárolók a legszorgalmasabb bevásárlóközpontba járók
Leggyakrabban azok járnak bevásárlóközpontba, akik a belvárosi plázákat jelölték meg a leggyakoribb vásárlási helyükként. Csaknem felük hetente legalább egyszer megfordul egy bevásárlóközpontban. Őket követik gyakoriság terén a városszéli plázák látogatói, akiknek csaknem egyharmada hetente egyszer, további 21, illetve 29 százalékuk pedig kéthetente vagy havonta vásárol itt. A legritkábban pedig azok járnak bevásárlóközpontokba, akik a különálló boltokat preferálják, de még közöttük is találunk olyan vásárlót (17%), aki legalább hetente megfordul ebben az üzlettípusban.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Ingyenes és könnyen elérhető: egyre többen használják a hulladékudvarokat
Aranykuka kampányt indított a MOHU.
-
Vállalkozásod van? Így csökkentheted az áramköltségeket akár harmadával, beruházás nélkül
Szalai Sándort, az E.ON szakértőjét kérdeztük az energiaszolgáltató új tarifacsomagjáról.
-
Érdemes már most bevásárolni az iskolakezdésre: néhány trükkel tízezreket spórolhatunk
Kedvező áron juthatunk iskolaszerekhez a Penny kínálatában.


