Pénzcentrum • 2009. április 14. 09:30
A Bajnai-kormány több tíz milliárddal csökkentené a közösségi közlekedés, így a MÁV költségvetési támogatását is. A pénznyelőként üzemelő vasúttársaság hatékonysága gyenge, főleg ha nemzetközi összehasonlításban tekintünk rá.
Nem kell messzire utazni, hogy egy hazainál nagyságrendekkel jobban működő vasutat találjon az ember, elég ha Bécsig eljutunk. Az ottani 5702 kilométernyi vasútvonalat kiszolgáló ÖBB, osztrák állami vasúttársaság vonatain évente mintegy 447 millióan utaznak, míg az itthoni 7800 kilométeren alig több mint 150 millióan.
A hatékonyabb működéshez az is hozzájárul a szomszédoknál, hogy az ottani kisebb forgalmú vonalakon a költséges vasúti szerelvények helyett autóbuszokat közlekedtetnek.
Itthon az utasok a vasút tényleges költségeinek mindössze 19 százalékát fizetik be a pénztáraknál, nem csak a diákoknak, illetve nyugdíjasoknak, és egyéb jogon járó kedvezmények miatt, ugyanis a teljes árúnak mondott menetjegy is csak a személyszállítás tényleges költségeinek 55-60 százalékát fedezi.
Itthon közel 30 millióan ingyen utaznak, míg az ÖBB-nek alig van díjmentesen utazó utasa.
Persze ha itthon is a tényleges költségekhez igazodna a díjszabás, sokan felháborodnának, és talán joggal vetnék vissza, hogy a kiszolgálás minősége is hagy némi kivetni valót maga után. Az osztrákok ugyanis évek óta többet költenek szolgáltatásaikra, utaskiszolgáló létesítményeikre, járműparkjuk korszerűsítésére, mint a MÁV.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Nekünk több év kellett 70 elővárosi motorvonat beszerzésére, míg ezalatt az osztrákok 160 ilyet szerelvényt vásároltak.
Nem szerepel jobban azonban az áruszállítási piacon sem a MÁV Cargo, amit az ÖBB árufuvarozó vállalkozása vásárolt fel 102,5 milliárd forintért, holott a cég járműparkja jórészt ócskavasnak felel meg.
A már szinte tradíciónak mondható lemaradást a MÁV tehát csak jelentős tulajdonosi hozzájárulással tudná ledolgozni.