Te mit adsz fel válságban?

Pénzcentrum2009. március 10. 14:00

Ahogy apadnak a pénztárcák, nemcsak a vásárolt áru mennyisége, de minősége és összetétele is gyökeresen megváltozik. Egy most készült felmérés szerint például a bioélelmiszerek estek először áldozatául a britek spórolásának.

Hogy összességében csökkentek az eladások a boltokban, nem újdonság, hiszen Nagy-Britanniában a munkanélküliek száma már most kétmillióra rúg, a vészjósló forgatókönyvek szerint pedig jövőre akár 3,2 millió is lehet. De nem csak a vásárlásra költött összeg csökkent, hanem a szerkezet is megváltozott. Amiből lehet, olcsóbbat vesznek a britek - nyilván nem csak ők, hanem a világ minden táján a vásárlók -, illetve a hétköznapi luxus termékeit hanyagolják.

Ennek köszönhetően elég érdekes termékcsoportok kerültek a fogyasztók érdeklődésének előterébe. A Nielsen felmérése szerint konzervbabból például 22,6 százalékkal több fogyott tavaly decemberben, mint egy évvel korábban. Persze arrafelé ezen nem lehet csodálkozni, hiszen a szalonnásbab afféle könnyed reggeli a szigetországban, mint nálunk a párizsis zsemle paprikával.

A kenyérrel szintén spórolnak a britek, augusztus óta töretlenül nő a sima fehér szeletelt kenyér forgalma, jelentős előnyre szert téve a piacon, a magos és barna kenyerek, bagelek és croissantok előtt. Ezzel párhuzamosan a nagyáruházak saját márkás - olcsó - termékei is teret nyertek: az eladások augusztus óta minden hónapban legalább 30 százalékkal meghaladták az egy évvel korábbi bázisértéket.

Jelentősen csökkent viszont a pezsgő forgalma, sőt a habzóboroké is visszaesett. A legnagyobb zuhanás azonban biozöldségek és -gyümölcsök piacán volt megfigyelhető, ahol decemberben 11 százalékos visszaesés volt tapasztalható. Ennek ellenére elemzők szerint a csökkenés mértéke nem olyan vészes, hiszen megfordítva nézhetjük úgy is, hogy alig 11 volt a bioélelmiszerek vásárlói közt, aki szerint az egészség luxusnak számít, a fennmaradó 89 százalék viszont továbbra is mélyen zöld meggyőződésű.

Címkék: