Pénzcentrum • 2009. január 5. 15:00
A mai naptól kezdve Franciaország közszolgálati televízióadóin nem lesz reklám este 20 órától műsorzárásig. Nemcsak a műsorok közben, de két program között sem. A lépés Nicholas Sarkozy köztársasági elnök egy éve meghirdetett audiovizuális reformjának legfontosabb lépése.
A forradalminak nyugodtan nevezhető lépés nyomán minden bizonnyal felborul a franciák életritmusa, teljesen átalakul ugyanis az évtizedek óta megszokott műsorrend. A France Télévisions adóin ugyanis az eddigi szokásoktól eltérően a fő műsorszám 20:50 helyett már 20:35-kor elkezdődik, az esti adás kezdete pedig 23:00 óráról 22:30-ra csúszik vissza. A késő esti programok is bő háromnegyed órával hamarabb, éjfél körül elkezdődnek.
"Állítsa óráját a France Télévisions-éhoz!" harsogják a reklámok hetek óta a nagy változást. A megváltozott stratégia azonban komoly fejtörést okozhat majd a konkurens kereskedelmi csatornáknak, a TF1-nek és az M6-nek is. Az utóbbi évek óta a közszolgálati csatornák műsorrendjéhez igazította saját programjait és bár ma estétől kezdve a főműsoridő kezdete öt perccel korábbra, 20:45-re csúszik, kérdéses, hogy fel tudja-e venni a versenyt a felpörgetett állami tévékkel. A TF1-nek pedig azért fájhat a feje, mert nem lesz, akit a két műsorszám közötti reklámszünetekben át tudna csábítani a saját adásaihoz.
Bár a televíziók szempontjából legfontosabb (legjobban értékesíthető) reklámidő nyilvánvalóan a főműsoridő, a France Télévisions mégis megteheti, hogy egy ilyen fontos bevételről lemond, a cég bevételeinek 70 százaléka ugyanis az adófizetők pénzéből származik. Amennyiben pedig a terv beválik a nézettség növekedése a maradék idősávok reklámdíjainak értékét is megemelheti, ami végső soron akár nyerő taktika is lehet. Ami szinte hihetetlennek tűnik innen Magyarországról, hiszen mégis csak egy állami vállalatról van szó...