6 °C Budapest

Fentről nézve minden szebb - mennyiből úszhatunk meg egy siklóernyő tanfolyamot

Pénzcentrum
2008. július 2. 12:00

Az extrém sportok közül mostanában egyre felkapottabbá válik a siklóernyőzés, ami abból is látszik, hogy hétvégenként az égre nézve egyre több tarkabarka ernyőst pillanthatunk meg a környék dombjai-hegyei felett. Azoknak, akik valaha kedvet kaptak már a repüléshez, de nem tudják, hogy is kezdjenek neki, következzen néhány jó tanács és hasznos információ a tanfolyamokról, árakról és szabályokról.

A siklóernyőzésről általában

A laikusok gyakran összekeverik a siklóernyőt az ejtőernyővel, a sárkányrepülővel és egyéb repülésre alkalmas eszközzel. A siklóernyőről első nekifutásra annyit érdemes tudni, hogy ez egy ejtőernyőből továbbfejlesztett repülő-, illetve sporteszköz, amely csakúgy mint a madarak, a szél energiáját és a felfelé szálló légáramlatokat, az úgynevezett termikeket használja fel a repüléshez.

Az egyszerű siklóernyő esetében tehát nem használnak motort a repüléshez, létezik ugyanakkor már motoros változat is. Az ernyőzés a starthelyről indul, ahol a pilóta nekiiramodik a lejtőnek, és miután sikerült a levegőbe emelkednie, az úgynevezett beülőben foglal helyet, amely speciális zsinórzattal van a vitorlához rögzítve.

Természetesen nem csak "elrugaszkodásos" módszerrel lehet a levegőbe emelkedni, hanem csörlős vontatással is, ekkor azonban lényegesen kevesebb helyen startolhatunk, tehát némileg több kötöttséggel jár.

Milyen szabályok vonatkoznak rá?

A siklóernyő légijárműnek minősül, ezért ugyanúgy érvényesek rá a repülési és légtérhasználati szabályok, mint a többi repülő szerkezetre. Ezen kívül a gépjárművekhez hasonlóan siklóernyő esetében is rendelkezni kell jogosítvánnyal, amelyet csak tanfolyam elvégzése, és a vizsga sikeres letétele esetén szerezhetünk meg.

A siklóernyő jogosítvány esetében két kategóriát különböztethetünk meg, az egyik - amelyet egy kezdő tanfolyam elvégzése után megszerezhetünk - az úgynevezett A típusú vizsga, ennek megszerzése után akkor repülhetünk, ha a kint van velünk egy B típusú vizsgával rendelkező, haladó repülős.

Mivel a tanfolyamokon megszerezhető tudás nemzetközi szinten is érvényes, így külföldi repüléshez nincs más szükség, mint kiváltani a nemzetközi jogosítványt (külön vizsga letétele nélkül), ezt International Pilot Proficiency Identification- nek, vagy röviden IPPI kártyának nevezik, és 4-5 ezer forintba kerül.

Ahhoz, hogy jogosítványunkat használhassuk, vagyis repülhessünk, a Magyar Repülő Szövetség (MRSZ) tagjává kell válnunk. Ide azonban nem kopogtathatunk be csak úgy, ugyanis csak siklóernyő klubon keresztül lehet belépni a szövetségbe. Természetesen ahol a tanfolyamot elvégeztük, klubtaggá is válhatunk, ugyanakkor eltérő, hogy mely klub szed külön tagdíjat a szövetségi tandíjon felül.

Mit kell tudni a tanfolyamokról?

A tanfolyamokról, illetve az ezekkel kapcsolatos alapvető információkról Beliczay Koppány szolgált számunkra hasznos információkkal, aki a Cloudbase siklóernyő iskola vezető oktatója, ezen kívül többszörös magyar bajnok.

Véleménye szerint a tanfolyamokat senkinek nem szabad lebecsülni, még akkor sem, ha esetleg más tanfolyamot (például ejtőernyő-tanfolyam) elvégzett, mert bár előfordulnak úgynevezett "kalózpilóták", azonban a megfelelő elméleti és gyakorlati tudás megszerzése nélkül nagyon veszélyes a repülés.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A tanfolyamok általában 70-80 ezer forint között mozognak, amely általában magában foglalja az elméleti és gyakorlati oktatást, az ehhez szükséges tankönyveket, a tanfolyam idejére a teljes felszerelést, a vizsgadíjat, az MRSZ tagdíjat, valamint a nemzetközi jogosítványt is.


A tanfolyamok árainak összehasonlításakor tehát ne tévesszen meg minket, ha valahol már 45-50 ezer forintért is ajánlanak oktatást, nézzünk utána, hogy mit tartalmaz ez az összeg, hiszen a klubdíjak, szövetségi tagdíjak (egy évre 14 ezer forint), vizsgadíj együttesen hozzávetőleg 25 ezer forintot tesznek ki, tehát végül így is elérjük a 70-80 ezer forintot.

A tanfolyamok hossza Beliczay szerint ideális esetben személyfüggő, hiszen nincs két egyforma ember, van aki 25-30 óra alatt megtanul repülni, s van, akinek 50 óra is kevés. Általában azonban elmondható, hogy a normál tanfolyamok 2-4 hónapot vesznek igénybe, ekkor csak hétvégén folyik oktatás, és az is belefér, hogy egy-egy hétvégén az időjárási körülmények miatt csak elméleti oktatásra van lehetőség.

Ezzel szemben intenzív tanfolyamok esetén akár már 10 alkalom után vizsgázásra van lehetőség, ekkor ugyanis hétköznap is folyik oktatás.

Hol és mint repülhetünk?


Persze senki nem itt kezdi...
Alapvetően mindenhol lehet repülni, ahol kifejezetten nem tilos. Mint ahogy szakértőnk elmondta, a szövetségi tagdíj egyik célja éppen az, hogy a starthelyek és leszállóhelyek közelében ingatlannal, földekkel rendelkezőket kártalanítsák, illetve tőlük engedélyt szerezzenek az ernyőzők számára történő igénybevételhez.

Hazánkban szinte mindenhol lehet repülni, ahol megfelelő méretű dombot találunk. A legkedveltebb helyszínek Budapesten a Hármashatár-hegy, Pilis és környéke, Csolnok, Kétágú, Csobánc, Eger és Pécs.

Európa legmagasabb, 110 méter magas homok-dűnéje, a franciaországi Dune de Pyla a siklóernyősök mekkájának számít, ahol minden nyáron egyszerre több száz ernyős élvezi a soha meg nem szűnő, tenger felől érkező áramlatot.

A repülés mikéntjéről, vagyis arról, hogy milyen iratokat, papírokat kell magunknál tartani, ha valahol startolni szeretnénk, néhány dolgot érdemes kiemelni: egyrészt mindig legyen nálunk az úgynevezett Startkönyv, amelybe fel kell vezetni a repült órák számát, és azok helyszínét, bele kell pecsételtetni a megszerzett jogosítványokat, valamint minden évben bele kell ragasztani az MRSZ tagságot igazoló matricát is. Ezen kívül rendelkeznünk kell a siklóernyőnk "használhatóságát" igazoló törzskönyvvel is, ami bizonyítja, hogy azt két éven belül levizsgázatták.

Ezek nélkül semmiképp ne induljunk útnak, hiszen ha bármi bajunk esik repülés közben, ezeket a papírokat kérik tőlünk a rendőrök, és ha nincs, vagy nincs nálunk, igen magas, akár százezres bírságot is kiszabhatnak ránk.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Ősi magyar hagyományokhoz nyúlhatnak vissza vidéken: ezzel felvehetik a kesztyűt a klímakrízissel

A legeltetés szó hallatán mindenkinek többnyire az alföldi legeltetés, a puszta, a Hortobágy jut eszébe, nem pedig a Balaton, vagy az erdős-fás-dombos vidékek.

Jártál már homoktövis szüreten? Most megteheted! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Moziest: új társasjáték filmrajongóknak (x)

A filmvilág szerelmeseinek nyújt különleges szórakozást egy új társasjáték, amely egyszerre teszteli a filmismereteket és teremt gyorsan oldott légkört baráti összejöveteleken.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. október 18. péntek
Lukács
42. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?