Az idei első három hónapban tovább bővült a tejet fogyasztó háztartások köre, ám ritkult a vásárlások gyakorisága. Az első negyedévben megállt a light tejek szegmensére korábban jellemző növekvő tendencia, míg a kimért tejek iránti kereslet - főként az árnak köszönhetően - bővülésnek indult. Az üdítőital piacon is fontos "light" termékek piaci részaránya az elmúlt öt évben emelkedett, bár ezek az italok még mindig a piac kis részét adják.
A hazai tejpiac volumene 2008 első negyedévében nagyjából 2007 azonos időszakában tapasztalt szinten maradt, ám az értékforgalom - a jelentős drágulás miatt - 24 százalékkal emelkedett. Növekedett 2008-ra a tejet vásárló háztartások aránya (89 százalékról 91 százalékra), ezzel párhuzamosan viszont kismértékben ritkult a vásárlások gyakorisága: 2008. első negyedévében átlagosan 13,2 alkalommal vásárolt tejet egy háztartás.
A GfK Hungária háztartások privát fogyasztását monitorozó ConsumerScan adatai alapján 2007-re jellemző tendencia, hogy hazánkban egyre nagyobb arányban fogynak az alacsonyabb (1,5 százaléknál alacsonyabb) zsírtartalmú tejek. A 2,9 százaléknál magasabb zsírtartalmú tejek - gyakorlatilag a kimért tejek - aránya stabil volt. A light tejek népszerűségének növekedése 2008 első negyedévében, az előző két év hasonló időszakával összehasonlítva, megtorpant.
Hosszú távon növekvő tendenciát tapasztalunk 2008 és az azt megelőző három év első negyedéves adatai alapján mind az alacsony (1,5 százaléknál kisebb zsírtartalmú), mind pedig a magas (2,9 százalék feletti) zsírtartalmú tejek esetében. Mindazonáltal szem előtt kell tartani a tényt, miszerint mindkét szegmens más-más fogyasztói igényeket elégít ki: míg az alacsony zsírtartalmú tejek a "light irányzatba" illeszkednek, addig a magas zsírtartalmú tejek a természetességre való törekvésnek felelnek meg, illetve nem utolsósorban egy alacsonyabb árkategóriát képviselnek. A normál - 1,6-2,8 százalékos zsírtartalmú - tejek részaránya fokozatosan visszaszorult az elmúlt években és míg 2005 első három hónapjában 62 százalékos részesedéssel ez jelentette a domináns szegmenst, addig 2008-ra már - bár még mindig a legnagyobb szegmensnek tekinthető - csak alig több, mint a piac harmadát adják.

A kimért tejek 2008 első negyedéves sikere hátterében álló fontos szempont - a természetesre való törekvés mellett - az ár. Továbbra is kimért tejhez lehet a legolcsóbban hozzájutni (2008. március-április időszakában literenként 144 forintért, míg ugyanezen időszakban a tejpiaci átlagár 175 forint / liter volt.)
A tejvásárlókat vizsgálva elmondható, hogy az alacsonyabb zsírtartalmú tejek vásárlói között nagyobb arányt képviselnek a fiatalabb háztartások, míg a kimért tejek vásárlása főként az idősebb, 50 év feletti háztartásokra jellemző.


LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 719 484 forintot 20 éves futamidőre már 6,26 százalékos THM-el, havi 142 416 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,78% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)


A jövedelmi kategóriák a korhoz hasonlóan szintén nem határozzák meg előre, hogy egy fogyasztó a light, illetve normál üdítőt részesíti-e előnyben. Mind a nagyon alacsony, mind pedig a nagyon magas jövedelmi sávba tartozók light-költései elmaradtak a nem light termékek esetében mért aránytól.
Érdekes módon sokkal inkább köthető a light szénsavas üdítőitalok fogyasztása a településmérethez. A kisebb településeken nagyobb arányban vásárolnak a fogyasztók normál, azaz nem light üdítőitalt, míg a light variánsok vásárlása sokkal inkább városi szokás.
A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet végezte.

Akár több tízezer forintot is költenek a szülők Húsvétkor: a kreatív játékok, LEGO készletek az élen
A húsvét az év első nagy családi ünnepe, amely a hagyományok és az ajándékozás időszaka a kisgyermekes háztartásokban.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Neked 1%, nekik egy újabb lépés a kórházi magány ellen (x)
Az Amigos a gyerekekért önkéntesei, 10 éve viszik a játékos nyelvtanulást a kórházakba. Segítsd őket, hogy jövőre is ott lehessenek a kórházi ágyak mellett.
-
Kiváló minőségű tejtermékek minden napra (x)
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Portfolio Gen Z Fest 2025


