A repülés szinte tömegközlekedéssé válása lényegében a fapados, vagy más nevén "low-cost" légitársaságok megjelenésének, és rohamos terjedésének köszönhető. De a túl szép ahhoz, hogy igaz legyen érzése felmerül bennünk: kis utánajárással kiderülhet, hogy a 0 forintos jegyek igazából nem is ingyenes repülést takarnak.
A fapados légitársaságok terjeszkedési akcióik során egyre szélesebb célközönséget igyekeznek elérni, egyre könnyebb jegyvásárlási lehetőségek bevezetésével. Így a közelmúltban például már lehetőség nyílt az egyik hazai hipermarket lánc dohányárusító boltjaiban kedvezményes retúr-repülőjegyek vásárlására. Ugyanígy a szórakozni, kikapcsolódni vágyó "Szigetelők" is lehetőséget kaptak kedvezményes jegyek vásárlására.
A piacbővítés érdekében divatos az online-jegyértékesítés is, amelynek segítségével elektronikusan megvehetjük jegyünket, s a "check-in"-nél már csak személyazonosságunkat kell igazolni, valamint a rendelésünk érvényességét (egy kódszámot, vagy kinyomtatott dokumentumot). Ennek ellenére néhány hátulütője is akadhat az olcsóbb utazásnak, ha nem készülünk fel előre minden eshetőségre.
Repülőterek
Ferihegyen összesen 43 különböző légitársaság járatai érhetők el (némelyik természetesen csak az úgynevezett code-share intézményén keresztül). Ezek közül 7 fapados cég gépei teszik tiszteletüket Budapesten (WizzAir, SkyEurpe, easyJet, Germanwings, Jet2, Sterling, Norwegian). Ezek a járatok azonban a modernebb 2-es terminál helyett a hagyományos, nemzeti légitársaságok által már nem használt 1-es terminálra érkeznek. Ez Budapesten nem jelent óriási közlekedési kiesést, de külföldön már rosszabbul járhatunk.
A költségek csökkentése érdekében ezen légitársaságok inkább a félreeső, de olcsóbb desztinációkat választják. Így például, ha Angliába utazunk az EasyJet-tel, s London az úticél, akkor nem a központi Heathrowra, hanem a Lutonra érkezünk, amely vonattal 25 percre van a városközponttól, s a jegy 14 fontba (jelenlegi 395-ös árfolyamon 5 500 forint) kerül, vagy például a Gatwickre, amely vonattal 30 percre van London központjától, s a jegy 11,2 fontba (4 424 forint) kerül.
Tehát érdemes számítani arra, hogy a repülőtértől még valamilyen utazási költség és plusz utazási idő fog terhelni minket.
Akciók
Az akciós ajánlatokra is oda kell figyelni, s utánajárni, hogy ezek milyen utat takarnak, s az akciós jegyár megfizetése (vagy a 0 forintos jegy) milyen díjakat, adókat és extra költségeket nem fedez.
Így a WizzAir és a SkyEurope akciós ajánlatainál például, ha elolvassuk a kis csillaggal jelzett megjegyzést, kiderül, hogy az akció csak az oda utat fedezi, illetve a reptéri illetéket is külön kell megfizetni. Ez Budapesten az 1-es terminálon jelenleg 12,28 euró (a jelenlegi 267-es árfolyamon számítva 3 279 forint, ez az utaskiszolgálási és biztonsági díjat tartalmazza),míg Párizsban 21,51 euró (5 743 forint) volt.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 307 398 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 094 forintos törlesztővel az Erste Bank nyújtja (THM 10,83%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 70 482 forintos törlesztőt (THM 10,61%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Sőt mi több az akciós jegyeket általában csak meghatározott időpontra kínálják. Előfordulhat az is, hogy csak akkor tudunk kedvezményesen jegyhez jutni, ha azt hónapokkal az utazás előtt lefoglaltuk.
A visszaút költségeit is figyelembe kell tehát venni, így például egy mostani SkyEurope akcióban ha januárban eljutunk Párizsba 1990 forintos jeggyel, mikor 3 nap múlva hazaindulunk már 7 249 forintos jegyet kell fizetnünk. A WizzAir esetében is hasonlóan van, kijuthatunk 1 990 forintért de 3 nap múlva visszafelé akár 5 490 forintos jegyért is fizethetünk. Természetesen ez még mindig olcsóbb, mint a hagyományos társaságok jegye, csak érdemes az akciós utakról ebből a szempontból is tájékozódni, s ne felejtsünk el ilyenkor az illetékekre és díjakra is rákérdezni.
On-board szolgáltatások
Ha éhesen szállunk fel valamelyik fapados gépre, vagy hosszabb utat szeretnénk megtenni, ebben az esetben számítanunk kell arra, hogy frissítőt, vagy ennivalót csak fizetés ellenében kaphatunk a repülőgépen.
A Germanwings árlapja szerint egy fél literes ásványvíz 3 euró (801 forint), egy amerikai szendvics pedig 3,5 euró (934 forint). Persze kaphatunk menüt is, egy szendvicset, innivalót és némi rágcsálnivalót 5 euróért (1335 forintért) kaphatunk. A Sterling dán fapados légitársaságnál az ásványvíz 2 (534 forint), a szendvics pedig 6 euróba (1 602 forintba) kerül. Itt a menü is drágább, 8 eurót (2 136 forintot) kell érte fizetni.
Poggyász
Utazás előtt általában vita tárgya a magunkkal elvinni kívánt poggyász mennyisége, vagy súlya. Nem árt tudni, hogy a légitársaságoknál is meghatározott, hogy maximálisan mekkora, és milyen súlyú csomagot vihetünk magunkkal. Így például a Jet2 társaságnál maximum 10 kilós kézipoggyászt (46*30*23 cm) vihetünk magunkkal, az összes feladott poggyász súlya maximálisan 18 kg lehet. Ezen felül kilónként 8 eurós (2 136 forint) díjat kell fizetnünk. A Norwegian Air Shuttle-nél legfeljebb 8 kg-t vihetünk kézipoggyászként (55*40*20 cm), s az összes feladott poggyász maximum 20 kilót nyomhat. Ha ennél nehezebb bőröndöt szeretnénk feladni, akkor plusz kilónként 6 eurót (1 602 forint) kell fizetnünk.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
Portfolio Gen Z Fest 2025


