Kétségkívül kemény fába vágja a fejszéjét az, aki ma szeretné megtalálni a számára legmegfelelőbb mobilszolgáltatót és díjcsomagot. Az ajánlatok szándékosan úgy lettek kidolgozva, hogy nehéz legyen összehasonlítani őket, máskülönben mindenki a "legolcsóbb árut venné le a polcról"...
Lássuk kicsiben!
A bolyongó fogyasztóknak rendkívül sokat segíthet a Nemzeti Hírközlési Hatóság Tantusz nevű összehasonlító portálja, azonban így sem éppen egyszerű a helyzet, amint azt látni fogjuk. Ahhoz, hogy a Tantusz meghatározhassa a nekünk legmegfelelőbb csomagot, számos részletet kell (lehetőleg minél precízebben) előre látnunk, ezek változása ugyanis nagyban befolyásolhatja az eredményeket.
A kezdeti próbálkozásokon felbuzdulva "létrehoztuk" három beszélő névvel rendelkező mobilozót és megnéztük, kinek mit ajánl a rendszer. Nézzük mire jutottunk!
Első keresgélőnk Spór Olga, aki meglehetősen keveset használja a mobilját, elsősorban arra kell neki, hogy bármikor, bárhol elérhető legyen, ő maga kevés hívást kezdeményez, nem küld túl sok üzenetet, az újdonságok (MMS, WAP...) iránt pedig egyáltalán nem érdeklődik.
Mindezek alapján Olga, tervei szerint havi 60 percet beszél és mobiljával nem hív sem vezetékes, sem külföldi számokat. A három mobilszolgáltató között egyenletesen (33.3%-33.3%-33.3%) oszlanak meg kimenő hívásai, melyek átlagos hossza 1.5 perc. A hívások időbeli eloszlása egy-egy hét során szintén egyenletes.
Olga a kezdeményezett beszélgetések mellett havi 60 darab SMS-sel számol. (Ezen a ponton érdemes megjegyezni, hogy a Tantusz lehetőséget biztosít ennél jóval bonyolultabb tervezésre is, aki azonban az ott megadható részletességgel képes megtervezni telefonálási szokásait, az minden bizonnyal fejben is összeveti a szinte végtelen számú ajánlatot is...)
A fenti paraméterek alapján külön-külön vizsgáltuk a kártyás és az előfizetéses ajánlatokat, melyek közül az alábbiak bizonyultak a legjobbnak. (A belépési költségeket nem vettük figyelembe, a költségek az áfát is tartalmazzák.)
Kicsit bátrabban - Ki a jobb?
Következő bolyongónk Köze Peti, akinél a havi 120 perc beszélgetésbe 10% erejéig be-becsúsznak vezetékes hálózatba történő hívások is, a maradék idő azonban egyenletesen oszlik meg (30%-30%-30%) a három mobilszolgáltató között. (A beszélgetések átlagos hossza nála is 1.5 perc és időben egyenletesen oszlanak el a hívások.)
Peti 100 darab SMS-t küld és a hónap során néhány fontos pillanatot MMS formájában is megoszt másokkal. Tervei szerint ez utóbbira havi 10 képes üzenetet kell számolnia.
Ezen paraméterek szerint Peti számára a következő csomagok a legkedvezőbbek: (A belépési költségeket nem vettük figyelembe, a költségek az áfát is tartalmazzák.)
Ernő a
Utolsó szereplőnk Mod Ernő, aki elég sokat van úton, ennek köszönhetően sokat használja mobilját és nem válogatja meg a hívások irányát sem. A 240 perces kimenő hívásidőből 25-25-25%-os arányban részesedik a három mobilszolgáltató, 15% irányul vezetékes hálózatba, a fennmaradó 10% pedig (Z1 zónás) nemzetközi hívás.
Ernő a havi 200 SMS mellett 50 darab MMS-t is küld és 60 percet wapozik. Mindezek alapján neki a következő csomagokból érdemes választania: (A belépési költségeket nem vettük figyelembe, a költségek az áfát is tartalmazzák.)
Mindezek alapján az alábbiakban összesíthetjük a végeredményt (az egyes igény-szinteknek megfelelő legjobb ajánlatot tevő szolgáltatókat):
Megjegyezzük, hogy az összeállítás (az igények definiálása miatt) meglehetősen szubjektív, az azonban egyértelműen látszik, hogy a "kisfelhasználónak" számító Olga és Peti a kártyás csomagokkal járhat jobban, míg Ernőnél már az előfizetéses oldalra billen a mérleg nyelve.