16 °C Budapest

40 millióba került a TV2 szlogenje

Pénzcentrum
2006. április 4. 14:59

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a 2006. április 4-én megtartott tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy az MTM-SBS Televízió Rt. a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, amikor 2005 októberében és novemberében reklámjaiban azt állította, hogy a "Született feleségek" című, a TV2 televíziós csatornán vetített sorozat "2005 legnézettebb sorozata." A GVH Versenytanácsa a vállalkozást jogsértő magatartásáért 40 millió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte.

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a 2006. április 4-én megtartott tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy az MTM-SBS Televízió Rt. a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, amikor 2005 októberében és novemberében reklámjaiban azt állította, hogy a „Született feleségek” című, a TV2 televíziós csatornán vetített sorozat „2005 legnézettebb sorozata.” A GVH Versenytanácsa a vállalkozást jogsértő magatartásáért 40 millió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte.
                       
Jelen versenyfelügyeleti eljárás tárgyát az MTM-SBS Televízió Rt. (a továbbiakban: MTM-SBS Televízió) által a TV2 televíziós csatornán, a nyomtatott sajtóban, óriásplakátokon, citylight hirdetőkön, valamint az Interneten közzétett reklámjai képezték, amelyek közül egyesekben a vállalkozás azt állította, hogy a „Született feleségek” című televíziós sorozat „2005 legnézettebb sorozata.”
Az MTM-SBS Televízió által működtetett televíziós csatorna és más kereskedelmi televíziók bevételei elsősorban az általuk értékesített reklámidőben sugárzott reklámokból származnak, s a televíziós csatorna, illetve az adott műsor nézettsége befolyással bír a reklámidő iránti keresletre. Ebből fakadóan a nézők televíziós műsorok közötti választásának befolyásolása a reklámozók döntésére gyakorolt hatása miatt versenyjogi jelentőséggel bír, hiszen a nézők választása ez utóbbi körben tényleges piaci hatást fejt ki.
A versenyfelügyeleti eljárás során megállapításra került, hogy az MTM-SBS Televízió által a „Született feleségek” című televíziós műsorral kapcsolatban alkalmazott „2005 legnézettebb sorozata” szlogen reklámokban történő alkalmazására már a sorozat első részének levetítését megelőzően sor került. Ebben az időszakban (2005. október 26. előtt) a sorozatot még nem sugározták, így a szlogent a fogyasztók többféleképpen értelmezhették, ugyanakkor a GVH Versenytanácsa a versenyjogi értékelés során elegendőnek találta az MTM-SBS Televízió által a szlogennek tulajdonított (legszűkebb értelemben vett) üzenet valóságtartalmát megvizsgálni. A vállalkozás szerint a szlogen a világ teljes népességére vetítve állította azt, hogy a sorozat a 2005. év legnézettebb sorozata.
A fogyasztókhoz eljuttatott információk valóságtartalmát minden esetben a közreadójának – már akár a közzététel időpontjában – kell igazolnia. Jelen eljárásban a szlogen által közvetített állítás valóságnak való megfelelését a MTM-SBS Televíziónak kellett volna bizonyítania, azonban az általa szolgáltatott adatok nem támasztották alá, hogy 2005-ben a világon nem volt olyan televíziós sorozat, amelyet többen néztek volna.
A TV2 televíziós csatorna 2005. október 26-án kezdte el vetíteni a „Született feleségek” című televíziós sorozatot, s a reklámokban ezt követően is alkalmazásra került a „2005 legnézettebb sorozata” szlogen. Ebben az időszakban a fogyasztók számára a szlogen már azt az üzenetet is közvetítette, hogy ez az a sorozat, amely a Magyarországon sugárzott sorozatok közül a legtöbb nézőt vonzza, ez a legnézettebb. Az MTM-SBS Televízió azonban ezt szintén nem bizonyította, illetve a nézettségi adatok szerint az állítás nem is felelt meg a valóságnak.
A GVH Versenytanácsa rámutatott, az MTM-SBS Televízió által közzétett reklámok közvetlenül a nézők felé irányultak, ugyanakkor a versenyre gyakorolt hatása ténylegesen a másik fogyasztói kör, a televízióban reklámozni kívánók vonatkozásában jelentkezett, s alkalmas volt arra, hogy az MTM-SBS Televízió a televíziós reklámok piacán a nézők irányában kifejtett megtévesztésre alkalmas magatartás tanúsításával előnyhöz jusson a többi televíziós csatornával szemben.
A fentiek alapján a GVH Versenytanácsa az MTM-SBS Televízió Rt.-re jogsértő magatartásáért 40 millió Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte.
 
A bírság összegének megállapítása során értékelésre került a cég piaci helyzete (az MTM-SBS Televízió a televíziós reklámok piacának egyik meghatározó szereplője), a jogsértő magatartás tanúsításának időtartama, a reklámozási tevékenység kiterjedt volta, s ezzel összefüggésben a jogsértő állítást tartalmazó reklámokkal elért fogyasztók széles köre, valamint a reklámtevékenységgel összefüggésben felmerült költségek.
Mint ismeretes a problémás szlogent az RTL klub javasolta a hivatalnak vizsgálatra.
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. május 4. vasárnap
Mónika, Flórián
18. hét
Május 4.
Anyák napja
Május 4.
A tűzoltók napja
Május 4.
Star Wars Nap
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33