Egy autóvásárlás előtti "huzavona" mindenkinek komoly fejtörést okoz. Ugyanis, mielőtt elindulunk megvásárolni a portékát, azelőtt beszerzünk egy csomó hirdetési újságot, keresgélünk a "net"-en, autószalonokba járunk ahonnan katalógusokat halmozunk fel, aztán ezek között elkezdünk böngészni. Ilyenkor rengeteg kérdéssel találjuk szembe magunkat: dízel legyen vagy benzines, hitelből finanszírozzam vagy inkább készpénzzel fizessek érte és még sorolhatnánk az eldöntendő kérdések listáját. Megkérdezzük ismerőseinket, barátainkat, a kereskedőket, de csak nem akar tisztulni a kép mivel mindenki mást és mást tart fontosnak.
Egy autóvásárlás előtti „huzavona” mindenkinek komoly fejtörést okoz. Ugyanis, mielőtt elindulunk megvásárolni a portékát, azelőtt beszerzünk egy csomó hirdetési újságot, keresgélünk a „net”-en, autószalonokba járunk ahonnan katalógusokat halmozunk fel, aztán ezek között elkezdünk böngészni. Ilyenkor rengeteg kérdéssel találjuk szembe magunkat: dízel legyen vagy benzines, hitelből finanszírozzam vagy inkább készpénzzel fizessek érte és még sorolhatnánk az eldöntendő kérdések listáját. Megkérdezzük ismerőseinket, barátainkat, a kereskedőket, de csak nem akar tisztulni a kép mivel mindenki mást és mást tart fontosnak.
Dízel legyen vagy benzines ?
A magyar autópiac az elmúlt két évben gyakorlatilag stagnált, csak a szerkezete változott némiképp. A dízelüzemű autók aránya 54 százalékkal bővült (egyre népszerűbbek lettek), viszont ezzel együtt is az új autók piacán csak 15 százalékot tesznek ki, ami a magasabb áruknak is betudható.
Néhány évvel ezelőtt még tisztább volt kép, mivel a dízel kocsik zajosabbak, lomhábbak voltak, és utazósebességük is szerényebb volt mint benzines társaknak. De köszönhetően az elektronikai forradalomnak fordult a kocka, és a dízel kocsik méltó vetélytársai lettek a benzines gépcsodáknak, oly annyira, hogy már szinte minden autógyár (még a távol-kelti gyártók is) - a legkisebb modelljétől egészen a luxuskategóriás cirkálóig - épít dízel motorokat termékeikbe.
A dízel modellek legnagyobb hátránya kétség kívül az, hogy áruk ugyanazon modell benzines változatát akár több százezer forinttal meghaladhatja (ez márkánként és modellenként változó, kompakt autók esetében általában 20 százalék, de nagyobb és drágább autók esetében ez egy-két százalékra olvad, sőt luxuskategóriában ez meg is fordulhat). Régebben egyszerű volt a helyzet, ezt a felárat a kocsink idővel ledolgozta, de ezt már lassan elfelejthetjük, hiszen ma Magyarországon a dízel üzemanyag alig 4-5 százalékkal olcsóbb mint a benzin.
A benzines modelleknek azonban kétségkívül van még néhány előnyük az árukon kívül is (ugyanis még mindig ez az elsődleges szempont egy autó kiválasztásánál). Egyrészt olcsóbb a szervizelésük és javításuk, a korábbi változatoknál jóval halkabban működnek és sokkal hamarabb üzemmeleggé válnak (ami nagyon is jól jön téli hónapokban, mikor nem kell várnunk a fűtés bekapcsolásával), a motor élettartama hosszabb.
Van azonban egy szempont, amiben a benzinesek jelentős hátrányba kerülnek. Ez pedig nem más, mint az értékcsökkenés. Márpedig a benzines kocsiknak jóval nagyobb az értékvesztésük mint dízel társaiknak, és az autótartás legnagyobb költsége nem feltétlenül az üzemeltetés, szervízelés, fogyasztás hanem az értékcsökkenés. A jellemzően hosszabb élettartam miatt egy dízel autóból többnyire jobban „szállhatunk ki” mint benzines változatából.
Az eddig elmondottak alapján tehát a modern dízel a befutó, de ne álljunk meg itt hanem menjünk tovább.
Kp, Hitel, Lízing
A legfontosabb kérdés ugyanis még hátra van, mégpedig az, hogy miből finanszírozzuk vásárlásunkat. A legjobban természetesen akkor járnánk, ha készpénzben kifizetnénk az autónkat mert akkor nem kellene számolnunk a hitel költségeivel. Ez alól kivétel, ha a kocsi árát nagyobb hozammal tudjuk befektetni, mint a hitel Teljes Hiteldíj Mutatója (THM), amely tartalmazza a kamatot, a kezelési költséget és a díler (autókereskedő) jutalékát.
Amennyiben hitelből szeretnénk fedezni kocsink vételárát vagy legalábbis egy részét, akkor érdemes több pénzintézet termékét összehasonlítani, és nem rögtön„beleugrani” a kereskedő által felkínált finanszírozási lehetőségbe. A különböző pénzügyi konstrukciókat a THM alapján tudjuk összehasonlítani, és kiválasztani számunkra a legkedvezőbbet.
A jármű hitelből való finanszírozásának jellemzően két eszköze lehet. Az egyik a Pénzügyi lízing, amelynek esetében szerződéskötéskor a tulajdonjog a lízingcégnél van, a futamidő végén, az utolsó részlet törlesztésével száll át a vevőre. Ez igazán akkor előnyös, ha nem magánszemélyként, hanem vállalkozásként vásároljuk az eszközt. A lízingkonstrukció során általában változó kamatot számítanak, s a kamatot a kölcsön devizanemétől függően a különböző bankközi kamatokhoz (forint - BUBOR, euró – EURIBOR, svájci frank – CHF LIBOR) igazítják.
A másik lehetőség amit választhatunk az a hitelfelvételt, ekkor az autó tulajdonjoga az első pillanattól a miénk. A hiteltermékek egyik érdekes fajtája a hitellevél, amelyet először megvásárolhatunk a finanszírozó cégtől, majd ezt felhasználhatjuk a kiszemelt gépkocsi vásárlására (erre általában negyven napunk van a hitellevél kiváltásától számítva).
Fontos még tudni, hogy a fent említetteknek megfelelően hitelünket finanszírozhatjuk euró, forint vagy svájci frank alapon is. Amennyiben nem a forintalapú hitelt választjuk, akkor a most kedvezőbb kamatok mellett számolnunk kell az árfolyamkockázattal is. Meghatározó lehet még az önrész nagysága, amely annál nagyobb, minél öregebb az autó. A hitel futamidejének hossza szinten befolyásoló tényező, a visszafizetésre jellemzően 12-120 hónap áll rendelkezésünkre.
Tehát, hogy milyen autót is vegyünk és miből finanszírozzuk azt nagy általánosságban nehéz megmondani, mert az mindig egyén és helyzetfüggő. Az eddig elmondottak alapján viszont érdemes lehet egy fiatal (új vagy néhány éves), bank által visszavett és szerviz vagy kereskedő által garantált minőségű dízel autót vásárolnunk, mivel a takarékos üzemeltetése és kisebb értékvesztése jelentős előnyöket biztosít számára még akár új benzines társaival szemben is.