A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseiből az utóbbi években december hónapra kiemelkedően magas arány, az éves forgalom 10-11 százaléka jut általában. A háztartások 2004 utolsó hónapjában élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot 228 milliárd forintért vásároltak. A korábbi években hasonló mértékben koncentrálódtak a bevásárlások az év utolsó időszakára - derül ki a GfK Piackutató Intézet adataiból.
A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseiből az utóbbi években december hónapra kiemelkedően magas arány, az éves forgalom 10-11 százaléka jut általában. A háztartások 2004 utolsó hónapjában élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot 228 milliárd forintért vásároltak. A korábbi években hasonló mértékben koncentrálódtak a bevásárlások az év utolsó időszakára – derül ki a GfK Piackutató Intézet adataiból.
Múlt évben a napi fogyasztási cikkek teljes forgalma 2200 milliárd forint volt. Ebből egy-egy hónapra átlagosan 183,3 milliárd jutna, ám a decemberi költések az éves összforgalomnak mintegy 10,4 százalékát, azaz 228 milliárdot tesznek ki – állapítja meg a GfK Hungária Piackutató Intézet Kereskedelmi Analízisek címmel évente megjelenő tanulmánya.
December hónapban a vásárlók a havi átlagos költéshez képest 20 százalékkal nagyobb értéket hagynak az egyes kereskedelmi csatornák kasszáinál. A vásárlásokból decemberben egyre nagyobb hányad jut a hipermarketekre – a vásárlási intenzitás ebben az üzlettípusban mintegy megkétszereződik – a többi hónapokhoz képest. Tavaly decemberben a legnagyobb eladóterű üzletek piaci részesedése novemberről decemberre mintegy 3 százalékponttal, 23-ról 26 százalékra nőtt, majd 2005. januárra 24-re csökkent – mely tendenciák a korábbi években hasonlóképpen alakultak. A vásárlási intenzitás a cash&carry üzletek üzletekben közel megnégyszereződik, míg a drogériákban mintegy megháromszorozódik. E jelenség mögött főleg az ilyenkor megnövekedő vásárlási gyakoriság áll, azaz decemberben ezekbe a boltokba a havi átlaghoz képest gyakrabban járunk, így többet is költünk.
A háztartások vásárlási intenzitásának a havi átlagtól való eltérése az egyes értékesítési csatornák tekintetében december hónapban
Csatorna |
Eltérés a havi átlagtól |
Hipermarket |
2,1 |
Szupermarket |
1,8 |
Diszkont |
2,0 |
Cash & carry |
3,9 |
Láncba szerveződött kisbolt |
1,8 |
Független kisbolt |
1,6 |
Drogéria |
3,2 |
Forrás: GfK Hungária – ConsumerScan
A karácsonyi sütés-főzés, az ünnepekre való készülődés fontos szerepet játszik a háztartások napi fogyasztási cikk beszerzései. A napi fogyasztási cikkek fogyasztásával kapcsolatos trendeket folyamatosan figyelő ConsumerScan adatbázis adatai szerint az ilyenkor fontos alapanyagok, úgy mint sütőpor, majonéz, mustár, hagyományos kakaópor, vaníliás cukor, illetve tejszínhab mennyiségi értékesítése a havi átlag kétszeresére nő. Hasonlóképpen megduplázódik a családi ünnepek – Mikulás, karácsony – alkalmával ajándékba adható táblás édességek (csokik, pralinék), és pipereszerek (dezodor), továbbá a vendégfogadáshoz elengedhetetlen sós rágcsálnivalók és az egyébként egyre ritkábban és egyre kisebb mennyiségben vásárolt égetett szeszesitalok kereskedelmi forgalma.
Az egy év alatt értékesített pezsgőmennyiség legjelentősebb része szintén az év végi szezonban talál gazdára. Az év végi ünnepek közeledtével a fogyasztók is nyitottabbak a pezsgő vásárlásra, és azok is szívesen fogyasztják e nemes italt, akikre ez egyébként az év során nem jellemző. December hónapban az átlagos havi pezsgőfogyasztás hatszorosa realizálódik. Amellett, hogy a vásárlók az ünnepi hangulattól átitatva keresik a pezsgőt a polcokon, az év végi akciók is vásárlásra ösztönöznek.
A GfK Kereskedelem és Technológia terület kutatási adatainak tanúsága szerint 2004. december és 2005. január közötti időszakban az ünnepek alkalmával hihetetlenül népszerűvé váló szórakoztató elektronikai termékekből 85 százalékkal többet értékesítettek a kereskedők, mint az ezt megelőző, 2004. október-novemberi időszakban. Kiemelkedően magas kereslet az MP3 lejátszók, a kazettás sétálómagnók, a hordozható CD lejátszók és a DVD lejátszók iránt mutatkozott – ebben a sorrendben. E termékcsoportok forgalma ugrott meg legnagyobb mértékben, mennyiségi értékesítési adataik az alábbiak szerint változtak:
Az egyes szórakoztató elektronikai árucsoportok mennyiségi értékesítésében bekövetkező változások 2004. október-november és 2004. december-2005. január időszakok között (az adatok százalékban kifejezve)
Termék |
Mennyiségi értékesítés változása (%) |
MP3 lejátszó |
558 |
Kazettás sétálómagnó |
152 |
CD lejátszó |
128 |
DVD lejátszó |
123 |
Forrás: GfK Hungária – Kereskedelem és technológia terület
Annak ellenére, hogy ezidőtájt a lakosság körében eluralkodik a karácsonyi bevásárlási láz, saját bevallásuk szerint sokak számára nyűg a vásárlás és egyre többen tartják fontosnak a minőséget az alacsony árral szemben. A GfK Csoport által Közép- és Kelet-Európa fogyasztóiról készített felmérést megállapításai szerint a magyar lakosság 64 százaléka a fogyasztás csökkentését tartja kívánatosnak, ami a Közép és Nyugat-Európában mért eredményekhez áll igen közel. Arra felvetésre, miszerint a vásárlás öröm vagy teher a magyarok 42 százaléka minősítette kellemes tevékenységnek a fogyasztási cikkek beszerzését, tőlünk nyugatabbra ez az arány elérte a 60 százalékot. Általánosságban elmondható az is, hogy minél idősebb valaki annál fontosabb számára az ár, sokkal inkább tehernek tartja a vásárlást, és véleménye szerint indokolt lenne a fogyasztás csökkentése.