Október huszonkilencedike, a nagy nap, amikor megtudhatjuk, hogy melyik biztosító mennyiért köt velünk kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást. Ezen a napon két országos napilapban (Népszava, Magyar nemzet) a társaságok kötelesek közzé tenni a következő évi díjtarifájukat.
Október huszonkilencedike, a nagy nap, amikor megtudhatjuk, hogy melyik biztosító mennyiért köt velünk kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást. Ezen a napon két országos napilapban (Népszava, Magyar nemzet) a társaságok kötelesek közzé tenni a következő évi díjtarifájukat.
A tarifák közzétételétől számítva, a 3,6 millió ügyfélnek egy hónapja van arra, hogy eldöntse, hogy a piacon jelen lévő 12 társaság közül melyiknél kíván szerződést kötni. A szerződést december elsejéig írásban (levélben vagy faxon), indoklás nélkül felmondhatjuk. A felmondás a biztosítóval szemben akkor hatályos, ha az a biztosítóhoz határidőben megérkezik, ezért nem árt ha utánanézünk, hogy tényleg megkapták-e a levelet, illetve faxot. Ha a biztosított nem él felmondási jogával, akkor a szerződés a biztosító által közzétett módosítás szerint marad hatályban. Érdemes átgondolni az esetleges váltás mert az év közbeni módosításra nincs lehetőség. Ha valaki arra gondol, hogy esetleg év közben nem fizeti a díjat és majd év végén biztosítót vált, nos nekik van egy rossz hírem: az új szerződését is a régi biztosítójánál kötheti.
Mi is az a gumiszabály ?
A gumiszabály az mikor a biztosító a díjtarifáját oly módon teszi közzé, hogy az adott ügyfélcsoport számára a következő évi díj előre, pontosan nem határozható meg. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a díjak ilyen módon való meghírdetését nem tartja elfogadhatónak és hatósági eszközökkel (pénzbírság) szerez érvényt a jogszabályi előírásoknak. A gumiszabály olyan mint az atombomba, minden biztosítónak van, tudnak is egymásról, de nem használja senki.
A bonus-malus besorolás
A kormányrendelet a korábbi szabályozással ellentétben új szerződés kötése esetén – mindamellett, hogy a korábbi biztosító a szerződés megszűnése esetén köteles azt kiadni – az új biztosítónak nem teszi kötelezettségévé az új szerződés bonus-malus besorolásnak alapjául szolgáló kártörténeti igazolás megkérését a korábbi biztosítótól, ha azt a szerződő a szerződéskötéskor nem mutatta be. Ha az átszerződő üzemben tartó ilyen igazolást nem csatol, a szerződést A00 osztályba kell besorolni. Ha az ügyfél a szerződés megkötését követő 90 napon belül sem mutatja be az igazolást akkor a biztosító a szerződést M04 osztályba sorolni. Az igazolás későbbi bemutatása esetén visszamenőleges hatállyal kell a besorolást az igazolás adattartalma szerint módosítani. Ha a szerződés a díj nemfizetése miatt szűnik meg akkor a bonus osztályba való besorolás is megszűnik.
Mikor lesújt a PSZÁF
A PSZÁF idén is kiemelten ellenőrzi, hogy a kgfb piac szereplői a jogszabályokat maradéktalanul betartva hirdetik-e meg a jövő évi díjaikat és intézik-e az átszerződéssel kapcsolatos ügyeket – mondta Marsi Erika a Felügyelet főigazgatója.
Október végéig a PSZÁF szolgáltató felügyeletként bármelyik biztosító szabályozási, eljárási jellegű megkeresésére készséggel válaszol. Ezt követően azonban határozottan fellép minden „kreatív” jogszabály-értelmezési kísérlettel szemben. Az esetleges szankció nyilvánvalóan nagyobb lenne akkor, ha olyan biztosítóhoz kapcsolódna, amellyel szemben a Felügyelet már tavaly is intézkedést hozott. A tavalyi évben 800 ezer és 1 millió forint között mozogtak a kiszabott bírságok díjai, ez az összeg idén akár 2 millió forintra is felmehet, hogy ez a bírság mennyire lesz elrettentő hatású az még a jövő zenéje. A szervezet az elmúlt öt évben 26,2 millió forint bírságot szabott ki az elkövetett szabálytalanságok miatt.
A kgfb piac stabilan fejlődik, a kárhányad nem nőtt az elmúlt években. A verseny az új piaci szereplők belépésével az elmúlt években kifejezetten élesé vált. Jelenleg 12 biztosító van a piacon és mintegy 3,6 millió ügyfél. Az egyes piaci szereplő bizonyos ügyfélszegmenseknek nyújtott alacsonyabb díjaikkal, míg mások kiegészítő szolgáltatásaikkal próbálnak teret nyerni.
Új szabályok
2006. második felében életbe lép az EU ötödik kgfb irányelve. A direktíva hazánkat is érintő jelentős változása, hogy fel kell állítani egy központi adatbázist, amelynek segítségével az érintett felek elektronikus úton hozzáférhetnek a baleseti jegyzőkönyvekhez. Az új irányelv azt is kimondja, hogy a járműnek az adásvételi szerződés időpontjában rendelkeznie kell kötelezővel, akár ideiglenes, akár állandó rendszáma van.