3 °C Budapest
Vállalati mobilitás: számos újdonság, de melyik visz előre? (x)

Vállalati mobilitás: számos újdonság, de melyik visz előre? (x)

PR
2023. november 6. 05:00

Melyek azok a kulcsfontosságú tényezők, amelyeket egy vállalatnak figyelembe kell vennie a mobilitási eszközök, járművek alkalmazása során? Ebben a kérdésben segít Takács Péter és Szabó Attila, az MHC Mobility két vezető szakértője.

 

Vállalati és magánfelhasználás között van lényeges különbség?

Attila: A kétféle felhasználásmód élesen elválik abban, hogy belép egy harmadik fél az utazásba: mégpedig a vállalat. Az egyik a biztonság kérdése a másik a jogszabályi megfelelőség. Milyen eszközt biztosítok a munkavállalóm számára? Műszaki állapota rendben van, megfelel a jogszabályi követelményeknek? Például tisztában vagyunk-e azzal, hogy az elektromos rollerek még mindig segédmotoros kerékpárnak számítanak a BM állásfoglalása alapján?  Ezekre, és sok más hasonló szempontra is érdemes odafigyelni.   

Minden eszköz kapcsán ilyen alaposan utánajártok a dolgoknak?

Péter: Természetesen, ez a napi munkánk része, mert sok-sok újdonság jön, naprakésznek kell lennünk. Számos cikkünk érhető el honlapunk flottás tudászónájában. A jogszabályokon túl érdemes a társadalmi beágyazottságra, a piaci trendekre és a felhasználói szokások változására is figyelni. 

Takács Péter, az MHC Mobility vezető szakértője
Takács Péter, az MHC Mobility vezető szakértője

Carsharing, taxi, ride sharing, rent-a-car, mivel folytassuk a beszélgetést?

Péter: Haladjunk időrendi sorrendben, mit mennyi időre tudunk igénybe venni.

Attila: Az alkalmi utazásokra kézenfekvő választás a taxi, amit lehet olcsónak vagy drágának nevezni, de ne feledjük egy sofőrszolgáltatást kapunk, többek között parkolásra és üzemeltetésre sem kell költenünk.

Gondolom a következő lépés a fuvar-, és autómegosztás, Budapesten van már számos szolgáltató.

Attila: A fuvarmegosztás vállalati szinten véleményes lehet, de a carsharing nagyon jó alkalmi, vagy rendszeres kiegészítő megoldás, akár kulcsos autókat válthatunk ki vele. A céges számlázás megoldott. Gyereküléses, kutyás felhasználóknak nem igazán kényelmes megoldás, illetve a zónahatárokra is figyelni szükséges.

Következő lépcső az autóbérlés, vagy a tulajdonlás. Az MHC Mobility egy bérbeadó cég a világ számos országában több százezer járművel. Bérlés vagy tulajdonlás?

Péter: Egy kérdéssel válaszolnék, szerintem így érdemes megközelíteni a témakört. Mi a fontos a vállalat mobilitásában? A birtoklási vágy, vagy egy kiszámítható megoldás? Tulajdonolni szeretnénk a járművet annak minden kockázatával, vagy inkább flottakezelésre van szükségünk, ami biztosítja munkatársaim biztonságos mobilitását?  

Nyilván mindkettőnek meg van a maga előnye és hátránya...

Attila: Abszolút, a tulajdonlás is tud előnyös lenni, amennyiben van hozzá szabad anyagi forrásunk, ami nem megy a vállalat likviditásának rovására - a bérlés ezzel szemben havidíj alapon működik, nem kell hitelkeretünket felhasználni vagy a tőkénket lekötni 3-5 évre. A tulajdonlás akkor is jó megoldás lehet, ha annyira speciális járműre van szükségünk, amit másodlagos piacon rendkívül nehéz lenne értékesíteni.

Péter: Úgy látom a tulajdonlás akkor működik, ha a vállalatunkban van szakember, aki ért a flottához, akinek van ideje az autókat mozgatni, garanciális ügyeket intézni, szerviz időpontokat kérni, visszaellenőrizni. A tőkekímélés mellett a szakértelem hiánya és a munkaidő takarékosság miatt fordulnak elsősorban hozzánk. Ha megnézzük a kínálatot, több mint tízféle motorizáció érhető el jelenleg, és az elektromos átállás miatt is van egyfajta információs zavar a piacon.   

Pedig mostanában az autó jó befektetés. Időben megrendeltem, és mire megjött 10-20%-kal drágábban tudtam eladni...

Attila: Jogos, ez azonban csak egy átmeneti helyzet volt tavaly nyárig. Amióta újra van készlet, és a magánvásárlók mondhatni eltűntek, esnek az árak. Sőt, ha kitekintünk 2035-re és a várható elektromos átállásra, a használtautók árazása jó eséllyel még inkább hullámozni fog. Már most vannak olyan autóink, amiket belföldön nehezebb eladni. A holland, a német vállalati autóeladásoknál jelentősen növekszik az PHEV, BEV aránya, így az onnét keletre induló belső égésű használtautók hatással lesznek. Nem hiszem, hogy a három-öt év múlva esedékes céges autópark cseréjekor az eladással szeretne vesződni a vállalat ügyvezetője. 

Szabó Attila, az MHC Mobility vezető szakértője
Szabó Attila, az MHC Mobility vezető szakértője

Mit tud bérlés, amit a tulajdonlás nem?

Attila: ÁFA visszaigénylést. Amíg egy vállalat magának vesz személyautót úgy nem, de bérlés esetén céges-magán használat arányában, de minimum 50%-ban visszaigényelhető. Átlag bruttó tíz-tizenkét millió forintos autókról beszélünk.

Péter: Ne felejtsük, hogy bérlőként szolgáltatást veszünk igénybe, így a mostanság megszaporodó garanciális ügyintézések, harcok a Bérbeadó feladata. A mi mobilitási szolgáltatásunk egyre értékesebb ékköve, hogy addig adjuk többletköltség-mentesen a csereautót, míg az eredeti el nem készül. Például egyik elektromos autónk három hónapja vár a garanciális akkumulátor cserére. Mi küzdünk a gyártóval, miközben Ügyfelünk gondtalanul közlekedik tovább csereautónkkal.

Ha már bérlés, operatív, vagy pénzügyi lízing?

Attila: Az operatív lízing flottakezelő cégtől igénybe vehető szolgáltatás, a pénzügyi pedig egyszerű banki szolgáltatás. Mi azt tapasztaljuk, hogy a nagyvállalatok operatív lízingre, azaz tartósbérletre váltanak, mert a szolgáltatás értéktöbblete egyre fontosabb a vállalati versenyképesség miatt. Sőt a flottakezelőt illető mennyiségi kedvezmények nem csak az autóbeszerzés, hanem az üzemeltetés kapcsán is csökkentik a költségeket, ezáltal a bérleti díjat, amely mind a tulajdonlás mind a pénzügyi lízinghez képest előny.  

Péter: Én úgy látom, hogy a pénzügyi lízing inkább a tulajdonlással versenyez már, mert a gyakorlatban itt is arról beszélünk, hogy saját hatáskörben, magam foglalkozok minden autós kérdéssel és felmerülő problémával.

Létezik akkor aranymetszet a vállalati mobilitásban?

Attila: Igen, de minden vállalatnak más. Az alap, hogy tisztába vagyunk az igényekkel és a jogszabályi lehetőségekkel. A másik, hogy cégesautó helyett, gondolkodjunk mobilitás-mixben, azaz merjük bátran átalakítani a cégautó szabályzatot mobilitás kódexé. Éljünk az autómegosztás, taxi, mikromobilitás, rövid-, hosszútávú bérlés, tulajdonlás alkotta optimális aranymetszetével.

Péter: Mi az MHC Mobility-nél az mixben léptünk nagyot előre: nálunk a teljes járműskála egykézből és egyszerűen elérhető. Az ebike-tól kezdve a személyautókon és egyedi furgonokon át, egészen a 44t-s szerelvényekig - kamionokig - nyújtunk prémium minőségű mobilitást vállalati ügyfeleink számára.

(x)

NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 24. vasárnap
Emma
47. hét
November 24.
Nemzetközi Aura nap
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?