Az új részvényeket először a jelenlegi tulajdonosoknak kínálják fel, majd szerdától nyilvános ajánlattétel kezdődik.
Gombamód szaporodnak a youtuberek - a legnépszerűbb videómegosztó oldalon egyre jelennek meg új és új felhasználók, akik napi szinten töltik fel különböző témájú videóikat. Ezek közül az egyik legnépszerűbb Dancsó Péter, aki a napokban érte el az 1 millió feliratkozót. De mennyit kereshet Dancsó a videóival?
A Youtube videózás műfaja, a vlogolás (mint videoblog) hazánkban picit később terjedt el, mint az Egyesült Államokban. A tengerentúlon nagy hagyománya van a műfajnak - sokan élnek belőle, a legnépszerűbb Youtube sztárok pedig több millió dolláros bevételekre tesznek szert évente. Magyarországon is egyre többen vannak, sokan különböző módokon próbálnak pénzt keresni a videomegosztón. Az idősebb és fiatalabb generiáció közti szakadék óriási: míg az idősebbek közül sokan még sosem hallottak a Youtube sztárok nevéről, addig a fiatal generáció közt már ők számítanak celebeknek, a hagyományos hírességeket pedig gyakran a tizenévesek nem ismerik.
Ha felütjük a Youtube keresőjét, minden bizonnyal hamar beleütközünk egy-egy vlogger valamelyik videójába. A műfaj változó: vannak, akik PC játékokat tesztelnek, de a gamerek mellett népszerűek a filmkritikusok, a sminkcsatornák, a főzőcsatornák stb. A minőség természetesen változó.
Dancsó Péter Videómánia c. csatornája kezdetben leginkább filmkritikával foglalkozott - sokkal inkább a poénokat, mintsem a "szakszerűséget" preferálva. A youtuber roppant népszerű Magyarországon - a hvg.hu szúrta ki, hogy a Videómánia már karácsony előtt elérte az 1 milliós feliratkozószámot. Ez nem megtekintések száma, ez 1 millió felhasználót jelent. Ráadásul a feliratkozás nem azt jelenti, hogy ennyien ismerik Dancsót, hanem ennyien kedvelik. Egy 10 milliós országban (persze minden bizonnyal sok követője van a határokon túlról is) ez nem kis szó.
De mennyit keres így Dancsó Péter?
A youtuberek sok esetben csak szórakozásból űzik a műfajt, egyes szerencsések viszont eljuthatnak oda, hogy akár dollármilliókat is keressenek - persze ez leginkább az Egyesült Államokra igaz. De vajon mire elég Dancsónak az 1 millió feliratkozó?
A kérdés megválaszolásához előbb azt kell megértenünk, hogy honnan szerzik a youtuberek a pénzt. Maga a Youtube is fizet, az Apple Pie csatorna vlogerrének bevallása szerint kb. 10000 feliratkozónál például reklámkattintásonként 10 centet (dollárban), 100 ezres feliratkozószámnál ez a felületen futó reklámkattintások esetén kattintásonként 1 dollár (kb 280 ft). Amerikában ez ennek a többszöröse, 3-4, de akár 15 dollár is lehet. Az ottani piac egyrészt nagyobb, másrészt az árak is magasabbak. Ennek az összegnek ugyanakkor a Youtube elviszi a felét, így a vlogger szerint Magyarországon nem éri meg Youtubernek lenni.
Persze más a helyzet a nagyok esetén. Noha az alacsony "fizetés" kezdetben valóban nem teszi alkalmassá a "youtebolást" a megélhetésre, Dancsó esetén már más a helyzet - nála ugyanis egy-egy videót több százezren, gyakran több mint egymillióan tekintenek meg. A 24.hu 2017 eleji cikke szerint Dancsónak így 3,5 millió forintos éves bevétele volt - a feliratkozók száma ekkor azonban 616 ezer volt csak.
A kalkulációt a Legjobb (magyar top10) nevű csatorna is elvégezte a YouTube Analytics alapján, náluk Dancsó Péter a hetedik volt azon a listán, ami a magyar youtubereket bevétel szerint összesíti. Szerintük a 2018-as évben Dancsó videóit összesen 67 millióan nézték meg, a bevétele így 5,4 millió forint lehetett. Szemléletes, hogy még ezzel is csak a nyolcadik volt a legtöbb bevételt termelő hazai youtuberek toplistáján. A toplistán a hetediktől az elsőig a következő a sorrend: 7. Radics Péter (5,6 milliós bevétel), 6. Pamkutya (7,2 millió), 5. Vamos Art - Vámos Sándor (11 millió), 4. A "családbarát csatorna" (13 millió), 3. Kerekmese (17 millió), 2. Gojzer (18 millió), 1. Surprise Toys (kb. 20 millió).
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ezek közül sok nem annyira ismert, mint Dancsó, illetve nem közismert az sem, hogy magyar működtető áll mögöttük. A listavezető Surprise Toys ugyanakkor már két éve nem frissült, de a 2017-es 140 milliónál is több megtekintéssel még így is 20 millió forintot hozott a működtetőjének.
A Youtube egyébként nem csak a vloggereknek fizet: minden feltöltő kap a megtekintett tartalma után bizonyos összeget. Nemrég Curtis panaszkodott arról, hogy a videómegosztó szerinte teljesen kaotikusan osztja a pénzt, s míg egyes dalok szerzői akár 20 millió forintot is kaphatnak a Youtube-tól, az ő dala ennél sokkal kevesebbet fialt. Persze a Youtube algoritmusa is testre szabott: a több feliratkozóval rendelkező feltöltők esetén többet fizet egy kattintásért, ráadásul nem megfelelő tartalom esetén akár a hirdetéseket is letilthatja.
A valóságban ennél sokkal több lehet
Ha megnézzük a feni számokat, azt látjuk, hogy havi átlagban Dancsó 300-500 ezer forinti összeget zsebelhet csak a videózással. Ebből ugyanakkor még adóznia is kell. A bevétele ennél persze sokkal több lehet, hiszen a videóban a termékelhelyezés, valamint egyéb szponzorációk a Youtube-bevételek akár sokszorosát is fizthetik neki. Egy évi 67 milliós eléréssel bíró csatorna országos szinten is az egyik legnagyobb reklámfelület, a Youtube felhasználók adatai pedig az egyik legjobban mérhetők - ennek pedig borsos ára van. Szerződéstől függően, egy-egy komolyabb kampány akár milliókat is jelenthet Dancsónak, míg a kisebb együttműködésekért is százezrek üthetik a markát
Saccolni most nem szeretnénk, azt azonban fontos leszögeznünk, hogy a videózásból származó bevétel nem könnyen szerzett pénz. Egyrészt kellő tehetség híján eleve alacsonyabb az esély a sikerre, másrészt egy 10-15 perces videóval több órát is szöszölnek a vloggerek, mire kész formába öntik. Sokaknak sosem térül meg a befektetett energia, és csak nagyon kevesen vannak azok az egyre szaporodó tömegben, akik kiugró nézettségre - és ezáltal bevételre - tudnak szert tenni.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Az újratölthető flakonok a kozmetikai iparba is betörtek (+Videó)
A Respray flakonokat már 30 üzletben tölthetjük újra.


