Ahogy elindul a nyári szezon, egyre nagyobb szükség van munkásokra a Balaton környéki boltokban, ahol a forgalom ugrásszerűen megnő a turistaszezonban.
Sokan vannak, akik ebben a pillanatban is valamilyen vállalkozás beindításán gondolkoznak: közöttük is akadnak azonban olyanok, akik biztonságosabbnak érzik, ha úgy vágnak bele a vállalkozói létbe, hogy csatlakoznak egy franchise-hálózathoz, és egy stabil hátteret biztosító anyacég segítségével alakítják ki a saját üzletüket. Magyarországon sokan, sőt, egyre többen kezdenek bele ilyen vállalkozásba: megnéztük, miért éri meg ez, és mire érdemes figyelni - és mutatunk néhány sikeres példát is.
A franchise egy világszerte népszerű sajátos vállalkozási forma, amely Magyarországon is egyre elterjedtebb. Alapja a szoros együttműködés a hálózat tulajdonosa, vagyis a franchise-átadó és a többi vállalkozó, a franchise-átvevők között. Az átadó egy kipróbált és komplex rendszert ad el, teljes körű betanítással, márkanév-használattal és folyamatos segítéssel, ellenőrzéssel. A vevő pedig önálló vállalkozásban az átadó előírása szerint, a megállapodás keretein belül (terület, idő), díjfizetés ellenében üzemelteti az új egysége(ke)t.
A Magyar Franchise Szövetség szerint a franchise legfőbb előnyei, hogy
- a sikeres üzleti koncepció átvétele lecsökkenti a kockázatot és a bizonytalanságot, melyet egy új vállalkozás indítása okozhat,
- az átvevő viszonylag alacsony tőkebefektetéssel használhat egy már bevezetett és ismert márkanevet,
- a rendszergazda (azaz a franchise tulajdonosa) segíti az üzlet megnyitását,
- az átvevő a franchise hálózatban jobb vásárlási feltételeket kap a beszállítóktól,
- az átadó nem csak betanítást biztosít franchise partnerének, de folyamatos segítségnyújtást, további képzéseket is,
- a bevezetett márkanév használata különböző előnyökhöz juttatja használóját, a franchise átvevőt,
- a rendszergazda folyamatos támogatást nyújt a promócióban és a marketingben egyaránt, illetve központi marketing tevékenységet folytat,
- az üzlethelyiségek külső megjelenése és belső berendezése előre megtervezett, meghatározott
- a franchise hálózathoz csatlakozó a rendszergazda által bevezetett újdonságokat, kutatási eredményeket, termék-innovációt, valamint szolgáltatásokat is élvezheti,
- az átvevő függetlenül működteti saját üzletét, egy nagyobb, biztonságot nyújtó hálózathoz csatlakozva.
Áruszállítás heti 6-szor
A magyar kiskereskedelem egyik legnagyobb franchise-üzemeltetője, a SPAR a Pénzcentrumot arról tájékoztatta, hogy a csatlakozás egyik legfontosabb előnye, hogy miközben a kiskereskedők az együttműködés során megtarthatják önállóságukat, az áruházlánc széles áruválasztékával és számos szolgáltatásával - például logisztikai, helyi és országos marketing, illetve informatikai támogatás - segíti őket. A kis üzletek integrálása a SPAR franchise hálózatba ugyanakkor a helyi lakosság számára is kedvező, hiszen a környékbeli, úgynevezett kényelmi boltok kínálata jelentősen bővül, többek között a széles sajátmárkás termékkínálatnak köszönhetően.

Az üzletlánc programjához a csatlakozó töltőállomásokkal és boltokkal együtt már országszerte összesen 139 üzlet tartozik, amelyek mintegy 1500 embernek adnak munkát. Az üzletág éves forgalma meghaladja a 32 milliárd forintot. A franchise hálózat bővítése az elkövetkező időszakban is napirenden szerepe, további üzletnyitások várhatóak az év hátralévő részében, illetve jövőre is.
- mondta el lapunknak Maczelka Márk, a vállalat kommunikációs vezetője.
Az üzletpolitikába kell illeszkedni
A táplálkozási tanácsadással foglalkozó, spanyol Natur House például a következő 5 évben 50 üzlet nyitását tervezi Magyarországon. A láncnál azt mondják, a táplálkozási tanácsadás egy keresett szolgáltatás világszerte.
Egy ilyen üzlet beindításhoz 8-10 millió forintra van szükség, amiből 2 millió forint az egyszeri franchise díj, és ugyanennyi az üzlet szabvány bútorokkal és megfelelő gépekkel való berendezése. A kezdeti üzemeltetési kiadásokra legalább 600 ezer forint szükséges. Ezekhez jön még hozzá kétmillió forint értékű árukészlet, másfél millió értékben a működéshez szükséges egyéb eszközök és az esetleges felújítási költségek, amik a pár százezertől a milliós tételig terjedhetnek. Ehhez részletes üzleti tervvel segítik a csatlakozó partnereket. Hogy mikortól termeli ki egy üzlet a fenttartási költségét, az nagyban függ a lokációtól, de az eddigi tapasztalatok alapján, ez akár már 3-6 hónapon belül is megtörténhet.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Mielőtt belevágunk, fontos tudni, hogy a franchise
- különböző díjak fizetésével jár (belépési díj, royalty, marketing díj stb.),
- nem jelent teljes vállalkozói függetlenséget, szabadságot (ugyanakkor ez adja a biztos hátteret is)
- a vállalkozó csak ritkán valósíthatja meg saját elképzeléseit.
A fent említett cégek több éves tapasztalattal és többször kipróbált üzleti modellel állhat leendő partnerei elé, ugyanakkor van olyan cég is a magyar piacon, ami néhány hónapos működés után már hálózatot épített.
"A kereslet okozta azt, hogy partnereink lettek, és franchise-hálózattá alakultunk. Hét hónapja működtünk, amikor jött az első megkeresés - mondta Breuer Anita, a Logiscool alapító-ügyvezetője. A cég valójában iskola, ahol gyermekeket tanítanak programozni, természetesen életkornak megfelelően, saját pedagógiai módszerekkel és tananyaggal"- mondta az ügyvezető.
Szakértők szerint folyamatosan indulnak franchise-hálózatok Magyarországon, a legtöbb egy külföldi cég modelljét hozza hazánkba, de egyre több magyar tulajdonú terjeszkedést is látni. A számok magukért beszélnek: a legutóbbi felmérések szerint 350 franchise-hálózat működik Magyarországon, és hozzávetőlegesen 20 ezer átvevő partnerén keresztül 100 ezer főnek biztosít állandó munkahelyet.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Az újratölthető flakonok a kozmetikai iparba is betörtek (+Videó)
A Respray flakonokat már 30 üzletben tölthetjük újra.


