Aggasztó hírek érkeztek: vörös mocsárrák bukkant fel a Balatonban és a Velencei-tónál is. A látványos, de veszélyes rákfaj a hazai élővilágot fenyegeti.
Bár a magyar vállalkozói szektor nagy részét, mintegy 95 százalékát a néhányfős kisvállalatok teszik ki, keveset tudunk róluk. Amellett, hogy lehetnek családiasak vagy cégszerűek, van még hét kategória, ami alapján érdemes őket megkülönböztetni. Milyenek a magyar kisvállalatok, és melyik típusba tartozik a te vállalkozásod?
A magyar cégek száma az utóbbi időben évről évre csökken, mert több a megszűnés, mint a cégalapítás. A fogyatkozás főként a kis létszámmal, és egyéni vállalkozás formájában működő szervezeteket érinti. Magyarországon körülbelül 527 552 vállalkozás működik a Bisnode céginformációs adatbázisa szerint, aminek a 95 százaléka tíznél kevesebb főt foglalkoztató mikrovállalkozás.
De mit érdemes még tudni róluk?
A tíz főnél kevesebbet foglalkoztató vállalkozások között a leggyakoribb, hogy a cég csak egy vagy két főt foglalkoztat. A foglalkoztatottak számán kívül még az alapján érdemes csoportosítani őket, hogy családi vállalkozásként vagy cégszerűen működnek. Előbbinél a háztartás és a vállalkozás gazdálkodása átfedésben van, míg a cégszerű vállalkozás teljesen elkülönül a háztartástól, valódi vállalkozásként működik.
Ez a megkülönböztetés nagyon fontos, mert nemcsak a gazdálkodásukat, hanem a működésüket, a pénzügyekhez és a bankokhoz való viszonyukat is meghatározza.
A CIB Bank idei kutatásában megvizsgálta, hogy milyen további alcsoportokra lehet osztani az egészen kis létszámú, néhány fős vállalkozásokat árbevételük, jövőbeli kilátásaik megítélése alapján.
Ez a 7 típusú kisvállalat van most Magyarországon
- Egyszemélyes: Rengeteg olyan egyszemélyes kis cég van hazánkban, amit a tulajdonos egymaga vezet, miközben besegít néhány családtag − alkalmanként, időszakosan vagy akár teljes állásban. Ezeknél általában egy kasszán van a háztartás és vállalkozás, a fő cél pedig a család megélhetésének biztosítása, így nem prioritás a cég fejlesztése vagy növelése. Ma Magyarországon 10-ből 2 kisvállalkozás ilyen formában működik.
- Építkező: A vállalat és háztartás gazdálkodása itt is teljesen egybefolyik, de több jel mutat a valódi vállalkozássá válás irányába. A tulajdonos például beruházásokat, fejlesztéseket tervez és hajt végre, hosszabb távon gondolkozik.
- Induló: Ezek azok a vállalkozások, melyeket az utóbbi két évben alapítottak. Működése cégszerű, gazdálkodása elkülönül a háztartástól, fontos cél a fejlődés, amihez a csapat kisebb beruházásokat tervez, és pályázati forrásokat, hiteleket igényel. Vezetői általában a fiatalabb korosztályhoz tartoznak.
- Felfutó: Az indulóhoz hasonlóan ez sem családi vállalkozásként, hanem cégszerűen működik, de már a kezdeti felfutás szakaszában van. Ez abból látszik, hogy létszáma és árbevétele növekvőben van, nyereséges a működése és egészséges optimizmus jellemzi a kilátásait.
- Prosperáló: Ezek más néven a boldoguló, megállapodott vállalatok, stabil, üzemszerű működéssel, stagnáló vagy növekvő létszámmal, nyereséges vagy nullszaldós mérleggel. Fontos jellemző még, hogy teljesen elkülönül az eszközök vállalati és magánhasználata, amelyeket kellő gyakorisággal cserélnek. Szerencsére ezek a vállalkozások vannak a legtöbben itthon, 10-ből hozzávetőlegesen 3 kisvállalkozás mutat ilyen jegyeket.
- Stagnáló: Ezek az evickélő vállalkozások, stagnáló vagy enyhén ingadozó létszámmal és jövedelmezőséggel. A stabil gazdasági helyzetet komoly erőfeszítések árán tartják fent, mert többféle problémával küszködnek (adók mértéke, gazdasági környezet bizonytalansága), forráshiány miatt pedig nem tudják kellő időben lecserélni az eszközöket, és nem terveznek nagyobb beruházást, fejlesztést sem a következő évre.
- Hanyatló: Ezek a veszélyben lévő vállalkozások, amelyeknek súlyos pénzügyi nehézségeik miatt kérdéses a jövőjük. A vállalat veszteséges, létszáma és árbevétele csökkenő. Kisebb fejlesztést vagy beruházást sem terveznek a következő évre, mert a kilátásaikat borúsan ítélik meg.
Kik vannak a legtöbben?
A CIB Bank felmérésének eredményei szerint az egyszemélyes vállalkozások (22%) és a prosperáló, stabil vállalatok (29%) aránya a legmagasabb: csak ez a két kategória haladja meg a 20 százalékot.
Tíz százalék feletti arányt tesznek még ki a stagnáló vállalkozások (15%) és a veszélyben lévő, hanyatló vállalkozások (13%). Mivel a kisméretű hazai cégeknél nagy a megszűnési ráta, nem meglepő ez az adat, és várhatóan a közeljövőben részben az ebbe a szegmensbe eső vállalatok fogják gyarapítani a cégmegszűnési rátát.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Biztatóbb információ, hogy a megkérdezettek kétharmada legalább kismértékben nyereséges. A növekedési kilátásokkal kapcsolatban különösen vonzó forrástermelési lehetőségnek tartják a pályázati forrásokat, illetve banki hiteleket is igénybe vesznek a fejlesztésekhez.
Várjunk olvasóink kérdéseit a témában a penzcentum@penzcentrum.hu e-mail címen, amelyre később a CIB Bank szakértői fognak válaszolni.
További cikkeket a témában az alábbi linkeken találsz:
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Meghívó (x)
XXVII. közgyűlését tartja az MGYOSZ
-
Műtárgyak, mint befektetés: trend vagy lehetőség? (x)
Rolex és Vaszary uralják ma az értékkövető piacot
Portfolio Gen Z Fest 2025


