Egyre népszerűbb a követeléskezelés a válság miatt

Pénzcentrum2010. május 19. 10:02

Minden eddiginél magasabb volt a késedelmes vagy nemfizetések aránya Nyugat-Európában 2010 elején, így vállalkozások nagyobb számban fordultak követeléskezelőhöz, áll az Atradius Hitelbiztosító legfrissebb felmérésében. Tavasszal már több országban volt tapasztalható némi javulás a fizetési magatartásban, azonban az Atradius szerint ez követeléskezelési folyamatok eredménye is lehet, a vállalkozások valós helyzete egyáltalán nem biztos, hogy javult.

A világgazdaság fokozatos talpraállása ellenére továbbra is kritikus kérdés a nemfizetések kockázata. "Bár látszódik némi javulás, a cégeknek most különösen óvatosnak kell lenniük. Továbbra is a fokozott figyelem a kifizetések területén és a hatékony követeléskezelés nyújtja a legmagasabb szintű védelmet" - állítja Isidoro Unda, az Atradius vezérigazgatója. Ezt támasztja alá az "Atradius Fizetési Barométer" nevű, évente kétszer megjelenő kiadványában megjelent felmérés, amelyben nyolc európai ország - Belgium, Dánia, Franciaország, Hollandia, Nagy-Britannia, Németország, Olaszország és Svédország - 1500 vállalatát kérdezték meg arról, hogy milyen tapasztalatokat szereztek vevőik fizetési szokásaival kapcsolatban.

A válaszadók azzal szembesültek, hogy a német cégek fizetnek a leggyorsabban, hiszen a partnerek átlagosan 19 napos fizetési határidőben tudnak megállapodni, az átlagos csúszás pedig 3 nap. Őket követik a dán és a brit vállalatok, amelyek általában 26 napban tudnak megállapodni szállítóikkal, azonban messze a legrosszabb átlagot az olasz cégek produkálják 60 napos fizetési határidővel. Az olasz vállalatok emellett átlagosan 12 nappal késik le a határidőt, így átlagosan 72 nap alatt jutnak pénzükhöz. Azonban kellemes meglepetés az olaszoknak egy külföldi partner, ugyanis azok átlagosan a megállapodottnál 4 nappal korábban, 56 nap alatt egyenlítik ki a számlákat.

A svéd és a dán cégek azt látták, hogy hazai partnereik esetében romlott a fizetési morál az elmúlt két évben. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy a dánok bevallása szerint hazai partnereik átlagosan 2, míg külföldi partnereik 7 nappal lépik túl a fizetési határidőt. Ezzel szemben a britek és a franciák szerint a belföldi ügyfelek valamivel pontosabban fizetnek, mint 2008 végén-2009 elején, a francia vállalkozások esetén a belföldi partnerek átlagos késedelme 0 nap.

Az Atradius tapasztalatai szerint a magyar vevők fizetési szokásai jelentősen nem változtak. "Ennek hátterében az állhat, hogy a romló gazdasági környezet hatására a szállítók szigorúbban felügyelik számláik kifizetését. Jelentősen ront ugyanakkor a képen, hogy részben az érthetően türelmetlenebb szállítók, részben a forráshiányos, saját tartalékaikat felélt vevők miatt a fizetésképtelenségi eljárások száma jelentősen nőtt. Magyarországon az újonnan indított felszámolások 30 százalékkal nőttek 2009-ben az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Ugyanakkor sajnos az eljárások túlnyomó része megtérüléssel továbbra sem kecsegtet" - állítja Vanek Balázs, az Atradius Hitelbiztosító országigazgatója.

Az Atradius felmérésében résztvevő vállalkozások - a dán, a holland és svédek kivételével - pozitívabb képet festettek a hazai partnereikről, mint a korábbi felmérésekben. A vizsgált országokból a többi ötben azt tapasztalták, hogy 2009 nyarához képest 5, 2008 nyarához és 2008 végéhez képest 12 nappal rövidebb idő alatt egyenlítették ki a számlákat. Bár a belga üzletemberek annak örülhettek, hogy a belföldi vevők késedelmes fizetéseinek gyakorisága a vizsgált országok közül a legnagyobb mértékben náluk csökkent, azonban a nyolc ország átlaga alapján nem beszélhetünk ilyenről.

Külföldi szállítók magyar vevőkkel szemben továbbra is jelentős késedelemmel tudják érvényesíteni a követeléseiket, igaz hazai - és korábbi magyarországi - rossz tapasztalataik következtében óvatosabbak a hitelre szállításokkal, így kintlévőségeik is jellemzően kisebbek. "A hitelezők érdekeit továbbra sem megfelelően védő, bonyolult jogszabályi háttér a külföldi szállítók követeléseinek érvényesítését fokozottan nehezíti - különösen mivel többnyire ők a helyi jogi szabályozást és a szokásokat kevéssé ismerik" - jegyzi meg Vanek Balázs.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A határon átnyúló kereskedelem esetén azonban nem olyan pedánsak az európai üzletemberek. A belga, a dán, a holland és a svéd vállalkozók egyaránt arról számoltak be, hogy számottevően romlott külföldi partnereik fizetési morálja 2009 legvégén, ha 2009 nyarához hasonlították az adatokat. Mindazonáltal a francia és a brit vállalatok enyhe javulásról számoltak be. Ami a késedelmes, vagy nemfizetéses külföldi ügyletek gyakoriságát illeti, az országonként és időben nagyon eltérő értékeket mutat. A francia és a német vállalkozók némi szezonális ingadozásról számoltak be, míg a britek szerint a nemfizetések száma 2009 telén jelentősen magasabb volt, mint 2009 nyarán.

Magyar szállítók külföldi vevői esetében továbbra is megfigyelhető, hogy egyes országokban - például Németország, Nagy-Britannia, és a Benelux államok - a hazainál kedvezőbb a fizetési morál, míg máshol - Olaszország és Spanyolország - legjobb esetben is csak a hazaival megegyező. Fontos, és legtöbbször fájó tapasztalatot szerezhettek a hazai vállalkozások az elmúlt egy-másfél évben korábban "biztosnak" hitt külföldi vevőik késedelmes fizetéseivel kapcsolatban, állítja Vanek Balázs.

Emellett érdemes megjegyezni, hogy a válaszadók szerint a német partnerekkel a legkielégítőbb az üzleti viszonyuk. Amennyiben pedig hitelbe adják az árut, akkor az elsődleges szempont, amely alapján döntenek a hitelminősítés, ezt követi a cég ismertsége valamint a nyomonkövethetőség. Mind a belföldi, mind a nemzetközi kereskedelemben észrevehető a szállítói szemlélet változása, melynek köszönhetően a vállalkozások a biztosabb megtérülést szem előtt tartva előbb tesznek lépéseket a kintlévőségek behajtására, mint korábban, amikor a vevőkapcsolatok védelme érdekében nehezebben szánták el magukat erre.

Mivel az Atradius jelentős ügyfélállománnyal rendelkezik szerte a világon, ezért görög válság eseményeit is nyomon követte. A hitelbiztosító szilárd véleménye, hogy nem következik be államcsőd, hiszen Görögország az eurózóna tagja, és a szigorú feltételek ellenére is elfogadja a mentőcsomagot. Ugyanakkor a biztosító arra számít, hogy a közeljövőben megszaporodnak a fizetési problémák a görög vállalkozások körében. Az elkövetkező hónapokban leginkább azon szektorok vállalkozásai szembesülhetnek problémákkal, amelyek általában az állami szektortól kaptak megrendeléseket. A tervezett bércsökkentések miatt a közszféra dolgozói vélhetően visszafogják fogyasztásukat, és ez ugyancsak negatívan hathat több iparágra is. Emellett a nemzetközi pénzpiacokon már így is nehezen forrást találó bankok visszafogják majd hitelezésüket és szigorítanak a feltételeken. A válságot azok a cégek vészelik át a legnagyobb eséllyel, amelyek egészséges pénzügyi helyzetet teremtenek maguknak, versenyképes termékeket kínálnak és hatékonyan kezelik követeléseiket.

Címkék: