22 °C Budapest

Fennmaradhatnak a családi cégek?

Pénzcentrum
2008. július 22. 15:00

Annak ellenére, hogy rendkívül sok közöttük a sikeres, számos családi vállalkozás nem bizonyul hosszú életűnek. Az egyesült államokbeli családi vállalkozások kétharmada megszűnik, mielőtt elérné a második generációt, s csupán 12 százalékuk jut el a harmadik generációig. Egy idei felmérés szerint a magyar cégek egyértelműen a családi utódlást részesítik előnyben.

Bármilyen jó és sikeres is lehet az alapötlet, az elhivatottság bizony fakulhat az idővel, ráadásul már régmúlt idők szokása volt az, hogy a fiúnak is kötelező volt azt a mesterséget űznie, amelyet az apa. Ma már nem ennyire szorosak a konvenciók, így aztán kevésbé tartósak a vállalkozások.

Az amerikai Small Business Administration (SBA) becslései szerint a családi cégek harmada éli csupán túl az első és második generáció közötti váltást. Azon vállalkozások számára azonban, amelyek még ezt az akadályt sikeresen veszik, nem ez az egyetlen bökkenő. A Family Firm Institute szerint csupán a családi vállalkozások 12 százaléka él tovább a harmadik generációig, s elenyésző, mindössze 3 százalék azok aránya, amelyek a negyedik szintig, vagy tovább eljut.

A szakemberek szerint minden a tervezésen múlik, ugyanis a bukás legnagyobb részben annak köszönhető, hogy a cég megalapításakor, illetve az üzletvitel során az alapító szülők egyszerűen nem gondolják végig, mi lesz, ha ők kiszállnak, ki örökli, ki viszi tovább az üzletet.

Az öröklés és fennmaradás kérdése pedig igencsak sarkalatos, ugyanis ezek a kis cégek rendkívül fontos szerepet töltenek be az amerikai gazdaságban. A Cox Family Enterprise Center szakértője, Joseph H. Astrachan szerint a legtágabb definíciót használva ezek a cégek az Egyesült Államok foglalkoztatottságának 62 százalékát adják, ami közel 82 millió alkalmazottat jelent.

Astrachan szerint azonban óvatosan kell bánni ezekkel a becslésekkel, hiszen nincsen egzakt definició a családi vállalkozásra vonatkozóan. Ennek értelmében a legszűkebb becslést alkalmazva ezek a társaságok a foglalkoztatottság 27 százalékát adják, azaz 36 millió embert foglalkoztatnak.

Bármelyik szám is legyen a valós, annyit nem árt tudni, hogy még az utóbbi esetben is 29 százalék ezen társaságok nemzeti össztermékhez való hozzájárulása.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el,  havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a  Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A téma egyébként itthon is terítéken van, nemrégiben a Budapest Bank és a Budapesti Corvinus Egyetem készített közös kutatást a vállalkozások generációváltásával kapcsolatosan. A megkérdezett vállalatok többsége 43,8 százaléka a teljes családi utódlást részesítené előnyben, amely a cég vezetésének és a tulajdonjognak is a teljes átadását jelentené.

14,2 százalék szeretné, ha az utódlás úgy történne, hogy csupán a tulajdonjog maradjon a családban, miközben a vezetést külső félre bíznák. Itthon azonban vélhetően nem jelent mindez majd oly mértékű problémát, mint a tengerentúlon, ugyanis a megkérdezettek 40,7 százaléka jelezte, hogy családon belül megtalálta az ideális utódot.

A leggyakrabban megfogalmazott elvárás az utóddal kapcsolatban, hogy rendelkezzen széles körű vállakozási ismeretekkel, legyen erős a szervezésben és a kommunikációban. Az elődök általában rendelkeznek egyfajta elképzeléssel arról, hogy az utódoknak mit kellene tenniük, ha átveszik a vállalat vezetését. Az idősebb generáció 35,1%-ban tanácsadóként részt szeretne venni később is a cég életében, és mindössze 17% szeretne teljesen kiszállni a döntéshozatalból.

Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. július 15. kedd
Henrik, Roland
29. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?