Annak ellenére, hogy rendkívül sok közöttük a sikeres, számos családi vállalkozás nem bizonyul hosszú életűnek. Az egyesült államokbeli családi vállalkozások kétharmada megszűnik, mielőtt elérné a második generációt, s csupán 12 százalékuk jut el a harmadik generációig. Egy idei felmérés szerint a magyar cégek egyértelműen a családi utódlást részesítik előnyben.
Bármilyen jó és sikeres is lehet az alapötlet, az elhivatottság bizony fakulhat az idővel, ráadásul már régmúlt idők szokása volt az, hogy a fiúnak is kötelező volt azt a mesterséget űznie, amelyet az apa. Ma már nem ennyire szorosak a konvenciók, így aztán kevésbé tartósak a vállalkozások.
Az amerikai Small Business Administration (SBA) becslései szerint a családi cégek harmada éli csupán túl az első és második generáció közötti váltást. Azon vállalkozások számára azonban, amelyek még ezt az akadályt sikeresen veszik, nem ez az egyetlen bökkenő. A Family Firm Institute szerint csupán a családi vállalkozások 12 százaléka él tovább a harmadik generációig, s elenyésző, mindössze 3 százalék azok aránya, amelyek a negyedik szintig, vagy tovább eljut.
A szakemberek szerint minden a tervezésen múlik, ugyanis a bukás legnagyobb részben annak köszönhető, hogy a cég megalapításakor, illetve az üzletvitel során az alapító szülők egyszerűen nem gondolják végig, mi lesz, ha ők kiszállnak, ki örökli, ki viszi tovább az üzletet.
Az öröklés és fennmaradás kérdése pedig igencsak sarkalatos, ugyanis ezek a kis cégek rendkívül fontos szerepet töltenek be az amerikai gazdaságban. A Cox Family Enterprise Center szakértője, Joseph H. Astrachan szerint a legtágabb definíciót használva ezek a cégek az Egyesült Államok foglalkoztatottságának 62 százalékát adják, ami közel 82 millió alkalmazottat jelent.
Astrachan szerint azonban óvatosan kell bánni ezekkel a becslésekkel, hiszen nincsen egzakt definició a családi vállalkozásra vonatkozóan. Ennek értelmében a legszűkebb becslést alkalmazva ezek a társaságok a foglalkoztatottság 27 százalékát adják, azaz 36 millió embert foglalkoztatnak.
Bármelyik szám is legyen a valós, annyit nem árt tudni, hogy még az utóbbi esetben is 29 százalék ezen társaságok nemzeti össztermékhez való hozzájárulása.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A téma egyébként itthon is terítéken van, nemrégiben a Budapest Bank és a Budapesti Corvinus Egyetem készített közös kutatást a vállalkozások generációváltásával kapcsolatosan. A megkérdezett vállalatok többsége 43,8 százaléka a teljes családi utódlást részesítené előnyben, amely a cég vezetésének és a tulajdonjognak is a teljes átadását jelentené.
14,2 százalék szeretné, ha az utódlás úgy történne, hogy csupán a tulajdonjog maradjon a családban, miközben a vezetést külső félre bíznák. Itthon azonban vélhetően nem jelent mindez majd oly mértékű problémát, mint a tengerentúlon, ugyanis a megkérdezettek 40,7 százaléka jelezte, hogy családon belül megtalálta az ideális utódot.
A leggyakrabban megfogalmazott elvárás az utóddal kapcsolatban, hogy rendelkezzen széles körű vállakozási ismeretekkel, legyen erős a szervezésben és a kommunikációban. Az elődök általában rendelkeznek egyfajta elképzeléssel arról, hogy az utódoknak mit kellene tenniük, ha átveszik a vállalat vezetését. Az idősebb generáció 35,1%-ban tanácsadóként részt szeretne venni később is a cég életében, és mindössze 17% szeretne teljesen kiszállni a döntéshozatalból.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.