Milton - Hitel és lízing egy kézből Nemrégiben írtunk arról, hogy az ingatlanlízing kezdi elveszíteni alacsony önerejű konstrukcióiból fakadó népszerűsége révén keletkezett előnyét. Erről, valamint a kis- és középvállalkozások ingatlanfinanszírozási lehetőségeiről kérdeztül Körtvélyessy Lászlót, a Milton Finanszírozási Zrt. vezérigazgatóját.
Pénzcentrum:Mióta van jelen a Milton az ingatlanfinanszírozásban?
Körtvélyessy László: A Milton Zrt. elődjét tavaly augusztusban vásárolta meg a Wallis-csoport. A Dom Ingatlanlízing Zrt. a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) engedélyével rendelkező, de cégbírósági bejegyzés alatt álló, operatívan még nem működő cég volt. A cégépítést tehát a nulláról kellett kezdenünk Az első mérföldkövet 2007 januárban az első lízingügylet megkötésével értük el. Mivel ebben az üzletágban azóta is folyamatosan nő a sikeres üzletkötések száma, bízunk benne, hogy rövid időn belül, hasonló sikereket tudhatunk magunkénak a finanszírozás másik formáját nyújtó Milton Hitelezési Zrt.-ben is, amelynek az engedélyezését a PSZÁF júniusban hagyta jóvá.
Pénzcentrum:Miért gondolták úgy, hogy a hitelezési üzletágban is érdemes előremozdulni?
Körtvélyessy László: Az ingatlanfinanszírozásban a lízing csak a piac egy szegmensét fedi le. Lízingelni kész ingatlanokat lehet, az épülő ingatlanok, s egyéb fejlesztések finanszírozására a lízing nem alkalmas, ezért volt szükség a hitel üzletág beindítására. Másrészt sok szempont határozza meg, hogy valaki a hitel vagy a lízing mellett dönt, és ha csak lízinggel foglalkozunk, elveszíthetjük azokat az ügyfeleket, akik a hitelt preferálják.
Pénzcentrum: Milyen kritériumok alapján sorolják be a kis- és középvállalkozásokat (kkv)?
Körtvélyessy László: A mi megközelítésünk az ügyletméretből adódik, tehát a kkv-t nem árbevétel alapján definiáljuk, hanem az ügylettípust határozzuk meg A jellemző ügyletméretünk a 100 milliótól 1 milliárdig terjedő finanszírozás, ez általában a kkv-k mérete. Jellemzően egyébként a 150 millió forintos árbevételtől a 2-3 milliárdos árbevételig terjedő kkv-k a tipikus ügyfeleink.
Pénzcentrum:Mekkora az érdeklődés az ingatlanlízing iránt? Hogyan alakul az ügyfélállomány?
Körtvélyessy László: A kkv-k azért szeretik a lízinget, mert ez a szektor általában forráshiányos, és a lízingen keresztül magasabb finanszírozási rátát tudnak elérni. Nagyon pozitívak a tapasztalataink, egy céggel hoztuk azt az üzleti tervet, amit a két cégre vonatkozóan állítottunk fel, vagyis a lízingcég önmagában hozta az előzetes várakozásokat.
Pénzcentrum:Milyen a piaci verseny, és milyen pozíciót szeretnének elérni?
Körtvélyessy László: Mi egy réspiacot céloztunk meg, amely területen még nincs, vagy nagyon kevés az olyan típusú szolgáltató, mint mi. Az alsóbb szegmensben, tehát a lakossági ingatlanfinanszírozás, lakáslízing területén nagyon sok szereplő van, a nagy összegű finanszírozásokat pedig a nagybankok uralják. Az általunk megcélzott piaci szegmensben szintén a nagybankok vannak jelen, akiktől az a hozzáadott érték különböztet meg bennünket, amit plusz szolgáltatásainkkal nyújtunk.
Pénzcentrum:Előfordult már bedőlt lízing?
Körtvélyessy László: A Miltonnál alapvetően banki háttérrel rendelkező szakemberek dolgoznak. A kollégák sokéves szakmai tapasztalattal rendelkeznek mind a kockázatkezelés, mind az ügyfélkapcsolat illetve az értékesítés terén. Így kellő óvatossággal, szakértelemmel és odafigyeléssel állapítottuk meg azokat az alapelveket, kritériumokat, melyek alapján finanszírozzuk az ügyfeleket. Tehát a kérdésre a válasz nemleges.
Pénzcentrum:A kkv-k esetében is lehet úgy standardizálni a folyamatokat, mint a lakossági üzletágnál?
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Körtvélyessy László: Ez a középtávú tervek között szerepel, de egyelőre még nem jellemző. Eleinte fokozott óvatossággal kell eljárnunk az ügyletek finanszírozhatóságának elbírálásánál, amit jelen pillanatban a hitelbizottsági döntések biztosítanak, de kétségtelen, hogy a hatékonyság mindenféleképpen szegmentálást és a piac alsó részén egyfajta standardizálást kíván meg középtávon.
Pénzcentrum:Most, hogy megalakult a hitelezéssel foglalkozó vállalat is, lehet-e majd kombinálni a kétfajta finanszírozást?
Körtvélyessy László: Igen. Ez egy attraktív termék a piacon, főleg akkor, amikor egy meglévő ingatlan mellé egy új fejlesztés is elkészül. A finanszírozó kockázatát a lízing mindenképpen csökkenti, tehát a kombinált termék az ő szemszögéből is előnyös.
Pénzcentrum:Egy kkv milyen szempontokat vesz figyelembe, amikor dönt arról, hogy hitelt vagy lízinget vesz igénybe?
Körtvélyessy László: Annak ellenére, hogy mi pénzügyi vállalkozás vagyunk és nem bank, mi a kapcsolati bankolás modelljét követjük. Ez azt jelenti, hogy üzletkötőink tanácsadói funkciót is ellátnak. Amikor kapcsolatba kerülnek az ügyféllel, megpróbálják teljes mértékben megérteni a helyzetet, felfedni az ügyfél-motivációját, ehhez hozzáteszik a tapasztalataikat, és közösen alakítják ki azt a finanszírozási megoldást, ami a jó az ügyfélnek is és nekünk is. Nem gondoljuk, hogy azt az ügyet kell támogatni, ami csak nekünk jó, az a jó megállapodás, amikor mindkét fél úgy érzi, hogy a helyzetből kihozta a maximális lehetőséget. A kkv szektor képzett annyira, hogy egy rosszul eladott terméket rövid időn belül átvisz másik finanszírozóhoz. Mi viszont hosszú távon gondolkodunk.
Pénzcentrum:Mekkora az elutasítási arány?
Körtvélyessy László: Mivel a már említett kapcsolati modell alapján dolgozunk, indulásként a régi kapcsolati tőkéből merítünk, vagyis már ismert ügyfeleket, vagy azok által ajánlott üzleti partnereket finanszírozunk. Ha valakit nem finanszírozunk, annak az az oka, hogy nem felel meg a feltételeknek, a finanszírozhatósági paramétereknek. Konkrét számokat nem mondhatok, de nem sokat dolgozunk feleslegesen. A folyamat elején van egy úgynevezett "pre-check", egy gyors ránézés az ügyre, ott eldöntjük, hogy akarunk-e finanszírozni vagy sem, és ha igen, azt többnyire végig is visszük. A gyors döntés az ügyfélnek is jó.
Pénzcentrum:Ezek szerint induló vállalkozások nem jöhetnek szóba?
Körtvélyessy László: Dehogynem. Csupán fontos, hogy megismerjük az ügyfelet a finanszírozási döntés meghozatala előtt. Ha sikerül megbizonyosodnunk arról, hogy komoly vállalkozóval állunk szemben, akinek van egy jó ötlete, akkor mindenféleképpen nyitottak vagyunk a finanszírozásra.
Gyakorlati feltételek
Pénzcentrum: Milyen előzetes feltételeknek kell eleget tenni az ügyfeleknek?Körtvélyessy László: Ez más a hitel és más a lízing esetében. A lízingnél nagyon erős az eszköz alapú minősítés, az ingatlan elhelyezkedése, likviditása egy esetleges workout helyzetben. Mivel nem alacsony finanszírozási összegről van szó, nyilván fontos az ügyfél minősítése is. Hitelnél más a súlyozás, ott inkább ez utóbbi kap nagyobb hangsúlyt.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.