Egy videó jelent meg a közösségi médiában, amelyben látható és hallható, amint egy gipszelt karú férfi megfenyegeti a munkáját végző taxist.
![South Dalmatian coastal road to the south of Split on a sunny summer evening, Dalmatia, Croatia.](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2023/07/1689491536-PMYs76uiu_lg.jpg)
Több mint húsz évvel az első kapavágások megkezdése után a hétvégén átadták a dél-dalmáciai Omis elkerülő útját- derül ki a VG cikkéből. A hat kilométer hosszú útszakasz 70 millió euróba került, a megépítése valóságos mérnöki bravúr.
Több évtizednyi várakozás után az omisiak végre búcsút mondhatnak a folyamatos közlekedési dugóknak. Az Adria egyik legforgalmasabb útja, a 8-as főút, eddig Omis óvárosán haladt keresztül, óriási dugókat okozva a turistaszezonban, amikor naponta akár 40 ezer autó is megjelent a városka szűk utcáin. Az elkerülő út építése a terepviszonyok miatt rendkívül nehéz és költséges volt, hiszen Omis egy meredek sziklafal tövében, a Cetina folyó torkolatánál fekszik, és a Dinaridák instabil hegyvonulatai valamint a természetvédelmi terület is nehezítette az építkezést.
Az építkezés 2008-ban kezdődött, és az új út a város előtt kanyarodik fel a hegyek irányába, egy 6,5 százalékos dőlésszögű alagútban. A 603 méter hosszú alagút a hegyben elágazik, autópálya-kapcsolatot biztosítva, majd eléri a Cetina folyót. A Komorjak hegy átfúrása másfél évig tartott, mert a zajszintet minimálisra kellett csökkenteni a hegyen élő állatok védelme érdekében. A folyó felett átívelő, 230 méter hosszú hidat úgy kellett megépíteni, hogy a folyó vize ne szennyeződjön, ezért a hidat elemenként rakták össze, csatlakoztatva a tíz évvel korábban elkészült Omis 1 alagúthoz.
Az elkerülő út építését a Strabag végezte, a projekt összköltsége 48,5 millió euró volt, részben uniós források bevonásával. Az Omis 1 alagút fúrási költségei is hozzáadva a teljes költség közel 70 millió euróra rúg. Az új út a jövőbeli spliti körgyűrű déli végpontja lesz, amely várhatóan 2027-re készül el. Ezen kívül Horvátországban több más jelentős útépítési projekt is zajlik, például az A5-ös autópálya befejező szakasza, amely jövő tavasszal éri el a magyar határt, csatlakozva az M6-os autópályához.
Gombából és növényi szálakból fejlesztett újgenerációs jógamatracot egy fiatal magyar csapat.
Ennek nincs is tücsök íze, ez a leggyakoribb visszajelzés a többféle ízesítéssel gyártott, tücsökfehérjével dúsított proteinszelet, snack és shake kapcsán.
A Magyar Mozgókép Fesztiválon találkozhat először a közönség Králl Kevin “Melange”című kisjátékfilmjével.
Magyarországon az üzleti ötletek mintegy 6 százaléka jut el abba a fázisba, hogy jutalomalapú közösségi finanszírozási kampány indulhat rájuk.
-
Sok család felteszi most ezt a kérdést: őszig dönteni kell
Mi alapján választanak a családok és a fiatalok az elérhető diákszámla-konstrukciók közül?
-
Van egy jó ötleted? A Brancsközösség már a megvalósításában is segít! (x)
Az első vásárlók megszerzése nem megy mindenkinek könnyen, pedig vannak működő megoldások.
- Demonstrációt szerveznek Marco Rossiért a szurkolók
- Még soha ennyien nem vettek részt a Tisza-tavi PET Kupán - videó
- Gapko vezetésével sima győzelemmel nyolc között a hollandok
- Megtalálták a Tiszában elmerült három ember holttestét
- Tombolnak a tüzek Görögországban, menekítik a lakosokat és a turistákat
- Uniós jóváhagyással fejlesztehti egyik atomerőművét Románia
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
Future of Finance 2024
Sustainable World 2024
![](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2024/07/1719931464-07FE2jPoA_sm.jpg)
![](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2024/01/1704701243-A5bp9FaU7_sm.jpg)
![](https://www.hellovidek.hu/images/site/articles/lead/2024/07/1719904354-4ev1oo0Q9_md.jpg)