Pénzcentrum • 2011. április 1. 04:44
A devizahitelek megnövekedett törlesztő részleteivel küszködő vásárlókat igyekeznek visszacsábítani az autószalonokba a piaci szereplők. Az árfolyamveszteség egy részét magukra vállalják és a régi kölcsönt kiszámíthatóbb forinthitelre cserélik. Igyekezetük érthető, mivel a hazai újautó eladások mélyponton vannak.
Tavaly mindössze 15 ezer magánszemély vásárolt új autót Magyarországon, míg korábban ez a szám a tízszerese volt. A visszaesés egyik legfőbb oka a devizahitel törlesztő részletek megnövekedése. A kedvezőtlen árfolyamváltozások olyan pénzügyi terhet jelentenek, amelyek nem teszik lehetővé az autójuk újra cserélését.
Ha valaki a hitellel terhelt járművét szeretné lecserélni - amely tranzakciónak része a régi eladása - realizálnia kell az árfolyamveszteséget. Sok esetben előfordul, hogy a jármű értéke nem fedezi a hiteltartozást, tehát az autó értékesítésekor az eladónak fizetnie is kell.
Mentőöv autóhiteleseknek
A Fiat Magyarország az MKB Euroleasinggel együttműködve úgy döntött, hogy pénzügyi erőforrásainak egy részét az árfolyamváltozás miatt hitelcsapdába került ügyfelek megsegítésére fordítja. A Fiat Hitelcsere Programban - bizonyos feltételekkel - átvállalja a svájci frankos autóhitelesektől az árfolyam veszteségüket, maximum 1 126 000 forint összeghatárig. A két cég a drága és kiszámíthatatlan svájci frank helyett, kiszámíthatóbb havi törlesztésű forint finanszírozást biztosít új autó vásárlásához
A számítások szerint Magyarországon 20-25 ezer ügyfélnek segíthet a program abban, hogy további árfolyam veszteség nélkül lezárja svájci frank hitelét, majd átülhessen át egy új autóba, amit a jelenleginél alacsonyabb havi törlesztéssel fizethet ki.
A FIAT és az MKB Euroleasing programjához hasonló megoldásoktól várja a járműfinanszírozási piac újjáéledését a Lombard Lízing Csoport gépjármű-finanszírozási üzletágvezetője, Bohács Zoltán is. Az egyéni autóvásárlók nagy hányadára jellemző volt, hogy nem tudatosult bennük a devizahitelekben rejlő kockázatok jelentősége. Emiatt a számukra kedvezőtlen árfolyamváltozások olyan terhet jelentenek a számukra, ami anyagi teljesítőképességük határát feszegeti.
Az autóhitel nem öngyilkosság!
Az autóvásárlók átlagosan 26-28% - de közülük sokan 10 % vagy az alatti - önerővel vágtak bele sokszor olyan hosszú futamidővel a vásárlásba, hogy a jármű sosem jelentett teljes fedezetet még a folyósításkori árfolyamon számított hitelösszegre sem. Pedig a hitelre történő autóvásárlás nem egyenlő az "öngyilkossággal".
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az önerő - (40-50%) és a futamidő (3-5 év) helyes megválasztásával még a devizahitel is kiszámítható, de legalábbis kezelhető terhet ró egy családra. A fedezetet jelentő tárgy értéke sem lesz kevesebb, mint a bármely pillanatban visszafizetendő tartozás.
A járműfinanszírozással foglalkozó cégek, mint a Lombard Lízing Csoport is, mindent megtesznek annak érdekében, hogy az autóvásárlók hitelezés iránti bizalmát visszaállítsák. Ők sem szeretnének még egyszer abba a helyzetbe kerülni, hogy évente akár több tízezer autó kényszerértékesítésére kerüljön sor.
Ne feledkezzünk meg a devizahitelről sem
Ez nem csak annyiból áll, hogy a visszavett autót valamilyen - például akción kialakult - áron eladják, hanem a jelenleg érvényben levő szabályozás még további több tízezres kötelezettséget is ró rájuk. A visszavett autók után a lízingcégek még cégautó-adót is kötelesek fizetni. Egészen addig, amíg vevőt nem találnak a gépjárműre.
A finanszírozók tehát a jól fizető adósok számára nyújtott szolgáltatásokban érdekeltek, akik számára kiszámítható termékeket kívánnak értékesíteni. A forintban nyilvántartott hitelek mellett a devizahitelekről sem szabad megfeledkezni, ugyanis a kamatkülönbözet még mindig jelentős, és az árfolyamkockázatot akár erre specializált ügylettel, akár a tranzakció megfelelő időzítésével jelentősen lehet mérsékelni.