25 °C Budapest

A hajdani Merkur forgalmáról csak álmodnak a mai autóértékesítők

2009. szeptember 29. 11:02

A keleti blokk országaiból érkező járművek elosztására 1964-ben hozták létre a Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalatot. A cég működésének 25 éve alatt évente átlagosan 150 ezer új autót értékesítettek, 2009-ben jó, ha 80 ezer új személygépkocsit és kis-haszongépjárművet sikerül értékesíteni - írja az Autósvilág.

A kereslet és a lakossági igények jóval meghaladták a kizárólag szocialista márkákból álló autókínálatot, de nyugati autókkal csak elvétve lehetett találkozni az utakon. Az 1989-ig működő Merkur statisztikáit a rendszerváltás után csak 2001-ben sikerült utolérni, majd az azt követő években túlszárnyalni. A keleti autóipar remekeire 10 % előleget kellett befizetni, a várakozási idő innen kezdve akár 2-5 év is lehetett (a Skoda egy év alatt, a Dacia egy éven belül megjött).

Skoda (Forrás: Autósvilág)

Az átvétel napján megindult a roham az autókért, a kívánt színért sokszor meg kellett vesztegetni az illetékeseket. Ha elfogyott az adott színű autó és a vevő nem érte be másikkal, akkor hónapokkal meghosszabbodott a várakozás.Az 1988-as statisztikák szerint 360 ezren vártak új autóra, miközben hazánk csak 124 ezer járművet importált abban az évben.

A 60-as és 70-es években igazi kincs volt az autó, a tulajdonosok sokkal jobban vigyáztak a járművekre, mint manapság. 1973-ban 380 ezer autó futott az utakon, a tulajdonosok a járművek 39 %-ára kötöttek casco biztosítást. Mára majdnem kilencszer ennyi autót tartanak nyilván, cascóval kevesebb, mint egyharmaduk rendelkezik.

Dacia (Forrás: Autósvilág)

Ár szempontjából a két végletet a Trabant és a Zsiguli jelentette, a Skoda és a Dacia a rövidebb várakozási idő és a kedvezőbb ár miatt volt népszerű. A kilencvenes években beindult a gépjárműpark cseréje, a nyugati autók vették át a főszerepet. 1990-ben a keleti márkák aránya 94 % volt, ami egy évtized alatt 50 %-ra csökkent, ma 15 % alatti.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el,  havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a  Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A keleti autók átlagéletkora 23 év, a statisztikák szerint még mintegy 150 ezer Lada és Zsiguli, valamint 55 ezer Trabant koptatja az utakat.

Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. június 14. szombat
Vazul
24. hét
EZT OLVASTAD MÁR?