Míg 2009 augusztusában mindössze 2 903 új személygépkocsit és kishaszongépjárművet helyeztek forgalomba hazánkban, addig folyamatosan bővül azok száma, akik törlesztési gondokkal küzdenek. Az autóhiteleseket sújtó csapások nem ismernek kegyelmet, miközben csökken az autó piaci értéke, a magasabb devizaárfolyamok következtében nem akar apadni a fennálló tartozás, a havi részletek pedig magasabbak, mint amennyire az autó vásárlásakor számítottak.
Egy évvel ezelőtt naponta átlagosan 300-zal több (!) új autó gördült ki a szalonokból, a boldog vásárlók pedig mit sem sejtettek az egy hónap múlva hazánkat is elérő gazdasági válság kedvezőtlen hatásairól és - akkor jónak tűnő pénzügyi döntést hozva - gond nélkül aláírták az eléjük tolt deviza alapú autóhitel szerződésüket.
Az az újautó tulajdonos, aki egy évvel ezelőtt aláírt a 2,25 millió forintos svájci frank alapú autóhitel szerződést 150 forintos árfolyam mellett, 15 ezer frankos induló tartozással számolhatott. 10 éves futamidő esetén a havi 26 ezer forintos havi törleszőrészlet mellett (aminek nagyságrendileg a fele megy kamatra, a másik fele tőketörlesztésre) eddig 312 ezer forintot törlesztett, a forintban kifejezett fennálló tartozása mégis emelkedett.

A körülbelül 161 ezer forintos tőketörlesztés 150-215 forint közötti árfolyam mellett alig 900 frankkal csökkentette a fennálló tartozást, a fennmaradó 14,1 ezer frank pedig a jelenlegi árfolyamszinten 2,54 millió forintnak felel meg. Eközben az autó - típustól függően - 25-35 %-ot veszített az értékéből, ami mondjuk egy 3,3 millió forint felett megvett autó esetében még fedezheti a tartozást, de egy önerő nélkül megvásárolt kocsinál már körülbelül egymillió forintos veszteséget jelent. A tulajdonos - az utóbbi példánál maradva - egy másfélmillió forintos autót hajt két és félmilliós teherrel a nyakában.

Az MKB Euroleasing által készített grafikon jól szemlélteti a 10 éves futamidőre hitelből vásárolt gépkocsik esetében az autó értéke és a fennálló hiteltartozás közötti különbséget.
Az értékesítési mutatók évi 75 % feletti zuhanása azt mutatja, hogy a jelenlegi óvatosabb hitelezési irányelvek miatt az új ügyfelek kisebb arányban eshetnek bele ebbe a csapdába, de az egy évvel ezelőtti autóvásárlók jó része küzdhet ilyen jellegű problémával. Egy év alatt havi 10 ezer újautó vásárló tűnt el a piacról, akik zöme a válság miatt nem engedheti meg magának a vételt, de sokan vannak köztük olyanok is, akik önerő híján nem felelnek meg az új hitelezési feltételeknek.
A mélyrepülés tovább folytatódhat. Az év első nyolc hónapjában kevesebb, mint 54 ezer új autót és kisteherautót vettek nyilvántartásba, ami az vetíti előre, hogy az idei év még a tavasszal kiadott legpesszimistább előrejelzésektől is messze elmarad majd. A múlt hónapban a Suzuki nyerte a márkák közötti versenyt, de éves összesítésben csak másodikak a Ford mögött.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A piac erőteljes visszaesését érzékelteti az is, hogy az idén augusztusban a legtöbb járművet értékesítő öt márka mindegyike 70-80 %-kal rosszabb eredményt ért el, mint az előző év azonos időszakában.
Sokan már tavaly év közben kongatták a vészharangot, hogy a magyarországi autófinanszírozással előbb-utóbb nagy baj lesz, de a kegyelemdöfést csak a válság adta meg az ágazatnak. A bűnüldöző szerveknek is egyre nagyobb terhet jelentett az önerő nélküli konstrukciókkal véghezvitt autóhitel csalások felgöngyölítése, ennek ellenére csak az év elején szigorították a finanszírozási feltételeket. A forint gyengülésével sokan már nem képesek fizetni a megemelkedett töresztőrészleteket, ezek az autótulajdonosok már fizetnének is csak valaki vigye az autót a nyakukról.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Meghívó (x)
XXVII. közgyűlését tartja az MGYOSZ
-
Műtárgyak, mint befektetés: trend vagy lehetőség? (x)
Rolex és Vaszary uralják ma az értékkövető piacot
Portfolio Gen Z Fest 2025


