2 °C Budapest

Kerékpárkölcsönzők: irány Budapest!

2009. június 3. 14:32

Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes javaslata alapján döntött a Fővárosi Közgyűlés arról, hogy uniós pályázati források segítségével Budapesten is kiépülhet a közösségi kerékpárkölcsönző-rendszer. A kerékpárkölcsönző használatával utazási idő takarítható meg, csökkenthető a környezetterhelés, így javulhat a fővárosi levegő minősége is. Egy közvélemény-kutatás szerint a rendszer támogatottsága 60 százalékos azoknak a fővárosiaknak a körében, akik szívesen kerékpároznak.

A nagyvárosi kerékpárforgalom növelésének, a kerékpárhasználat népszerűsítésének egyik bevált módja a közösségi kerékpárkölcsönző rendszerek használata. A kölcsönzők sikeres működésére számos példát láthatunk a környező országokban: Ausztriában, Németországban,
Franciaországban, Belgiumban, vagy Spanyolországban évek óta használják, nem csak turisztikai célokra. A Budapesten kialakítandó rendszer célja, hogy a városközpontot érintő utazások egy része kerékpárral bonyolódjon, hiszen a kerékpáros közlekedés nemcsak környezetbarát, de használatával utazási idő takarítható meg, a levegőminőség pedig javulhat a csökkenő környezetterhelésből adódóan.

A rendszer hatékonyan egészítheti ki a meglévő kerékpáros hálózatot, csökkentheti az egyéni közlekedés mértékét, valamint a gyalogos és a közösségi közlekedést is kiválthatja. Azzal, hogy a közösségi közlekedés alternatívájaként kiválthatók a csúcsidőn kívüli várakozási idők, javíthatja a közösségi közlekedés szolgáltatási színvonalát.

A kerékpárkölcsönző-rendszer működésének részleteit a nyugat-európai minták alapján dolgozták ki a szakemberek. Európában két típusú kölcsönző rendszer működik: az egyik Bécsben, Párizsban, Barcelonában, a másik Németországban. Előzetes tanulmányok alapján a német rendszert érdemes Budapesten megvalósítani, ami egy zárt  kölcsönző rendszer (úgynevezett dokkoló rendszer). Minimális működési felülete 6 négyzetkilométer. Ez a Nagykörút és a Duna által határolt területet jelentené, kiegészítve a Szabadság híd és a Petőfi híd közti budai Duna-parti sávval, valamint a margitszigeti bejáróval. A mintegy 23 négyzetkilométeres maximális terület Pesten nagyjából a Hungária körút vonaláig, a budai oldalon pedig a Margit körútig és a Bartók Béla útig húzódna.

Bevezetéséhez 1.100-1.200 kerékpárral és kezdetben a belső városrészeken, átlagosan 300-500 méterenként elhelyezett dokkoló-állomásokkal számolnak a szakemberek. A rendszer megvalósításának tervezett költsége 1,3 milliárd forint, amelyhez a szükséges 420 millió forint.

A beruházás tervezett költsége tartalmazza a dokkoló-állomások kialakítását (tervezést és kivitelezést), a kerékpárok beszerzését, a biztonsági térfigyelő kamerarendszer kiépítését, és a rendszer üzemeltetéséhez szükséges logisztikai járművek beszerzését, műhely és az ügyfélszolgálati funkciókat is ellátó központi iroda
kialakításának költségeit.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

A lopások és a rongálások megelőzése érdekében használata előzetes regisztrációt igényelne. A külföldi tapasztalatok alapján a díjrendszer két részből állna: egy alacsony, éves előfizetési díjból és egy használat alapú útdíjból. A szolgáltatást az első fél vagy egy órában ingyen lehetne igénybe venni, azt követően időarányosan emelkedő díjakkal ösztönöznék a biciklik gyors "forgását".

A pályázat tervezett benyújtási ideje 2009. június 10. A bírálat eredménye 2009 augusztusára várható. Célszerű lenne, ha főváros a projektet a Fővárosi Önkormányzat 100%-os tulajdonában álló projektcégén keresztül valósíthatná meg. Ez esetben az önerő bruttó 420 millió Ft helyett nettó 160 millió Ft lehetne.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?