Készletsöprés a szalonokban: mentik, ami menthető!

Pénzcentrum2009. január 23. 05:55

A hónap közepén közzétettük a 2008-as összesített újautó értékesítési statisztikákat. A számok azt mutatták, hogy az elmúlt évben 10 %-kal zsugorodott az új autók piaca, de amennyiben csak az utolsó negyedévet vizsgáljuk, akkor a helyzet még drámaibb képet fest. A szalonok januárban agresszív értékesítési stratégiákat választottak annak érdekében, hogy a felszínen tudják tartani az egy több helyen szivárgó mentőcsónakhoz hasonlítható autópiacot.

Az eladási listák élén álló Suzuki 16,9 %-os piaci részesedést ért el 2008-ban, úgy hogy meglepő módon éppen 16,9 %-kal kevesebb új autót tudtak eladni. Az értékesítési akciókat elindították és több fronton is próbálják vásárlásra ösztönözni a potenciális vásárlókat. A Splash, Swift és SX4 modellekre kínált évszám ihlette 20,09 %-os kedvezmények csábítónak tűnnek, de nem mindegy, hogy milyen felszereltséget és finanszírozást kínálnak mellé. A 3 éves gyári garanciát több értékesítési ponton megtoldották még két évvel, bár a típusra jellemző megbízhatóság miatt ez aligha befolyásolja döntően a vásárlókat.

A 2007-es 20 ezer feletti eladást az Opel sem tudta megismételni, tavalyi 17 650-es értékesítés 12,4 %-os visszaesést jelent. A múlt hétvégén került sor az idei legnagyobb dobásnak szánt Opel Insignia bemutatására. A modellel kapcsolatban annak ellenére magasak az elvárások, hogy a középkategóriás autók értékesítése érezhetően magtorpant az utolsó negyedévben. A készleten lévő Astrákat eközben 20-27 %-os akciók mellett próbálják kiszórni.

Az Opel mögött szorosan lohol a Ford, amely mindössze 421 darabbal adott el kevesebb új személygépkocsit, mint a német versenytárs. A dobogós helyezettek között a Ford eladásai sínylették meg legkevésbé a válságot, 2008-ban egyszámjegyű 6 %-os csökkenést mértek. A gyártó azzal is vigasztalódhat, hogy minden hatodik eladott kis-haszongépjármű az ő emblémájukkal van ellátva. A Ford szalonokban kedvező használtautó beszámítással és egyedi ajánlatokkal várják a vásárlókat.

Valamivel több, mint 13,5 ezer Volkswagen talált gazdára az elmúlt évben, ami a 2007-es adatokhoz képest változás tekintetében pontosan az iparági átlagnak felel meg. A márka 8,5-os részesedésével a negyedik legnagyobb a magyar piacon. A német gyártó az új Golffal és a Touran-ra vonatkozó hétszámjegyű kedvezménnyel várja a vásárlókat.

2008-ban 11,5 ezer boldog új Skoda tulajdonos gurult ki a szalonokból, de az értékesítési pontok még így is 20 %-kal alacsonyabb eredményt értek el, mint egy évvel korábban. A négyötödére zsugorodott eladásokat nagyban befolyásolta a hitelezési feltételek változása. A Skoda a készleten lévő modellek listaár alatti értékesítésével próbálja túlélni a nehéz időszakot. A Fabia eladási mutatóinak nem igazán kedvezett a 20 %-os önerő bevezetése és igaz ez szinte minden gyártó tömegeket megcélzó modelljére.

17,6 %-os csökkenést követően 10 025 Toyota került átadásra 2008-ban, ami a globális értékesítés visszaeséséhez képest még nem is tűnik olyan borzasztónak. A mini-autók kedvelőinek már nem kell sokat várni a Smart-gyilkosnak szánt Toyota iQ magyarországi megjelenésére, addig is be kell érni a 18 ajándék lóerővel kínált Yaris modellekkel. A közelmúltban ráncfelvarráson ment keresztül a Corolla és az Avensis is, idén ezek és a családbarát Verso-k szinten tarthatják a japán óriás magyarországi eladásait.

A piaci átlagnak megfelelő visszaesést követően valamivel több, mint hétezer Chevrolet talált gazdára hazánkban 2008-ban. A lakáshitel reklámokhoz hasonlóan a Chevrolet is az induló költségek átvállalásával kívánja vonzóbbá tenni az ajánlatait. Megfizetik a vevő helyett az üzembe helyezés költségeit, bizonyos feltételek teljesülése esetén akár 5 évre is kiterjesztik a garancia időtartamát, ezek mellett magasabb biztonsági és multimédia felszereltséget biztosítanak felár felszámítása nélkül. Az akciót jelző kalimpáló csörgőóra sok vásárlót megtéveszthet, miközben az eladónak ugyanolyan fontos, vagy még fontosabb a régóta gazdátlanul heverő készletek kiszórása.

A franciák közül a 4,3 %-os piaci részesedéssel bíró Peugeot végzett a legelőkelőbb helyen. 6 839 új autót tudtak 2008-ban eladni, ami 8,4 %-kal kevesebb, mint egy évvel korábban. A márka nyílt hétvégét hirdet holnaptól, ahol akár 900 ezer forintos árelőnnyel, illetve egy évvel meghosszabbított garanciális időszak mellett vásárolhatóak meg az új modellek.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

A honfitárs mögött nem sokkal lemaradó Renault, a 6 418 eladás 4 %-os piaci részesedés elérésére volt elegendő. A Renault a használt autó kínálatát is megpróbálja gyorsabban kipörgetni, ennek érdekében 100-400 ezer forintos árengedményeket is tesz, de az ajánlat csak hitelfelvétel esetén érvényes.

A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Szövetsége támogatja a gazdasági miniszter azon felvetését, hogy a további zuhanás megállítása érdekében mérsékelni kellene az autósokat rendkívül megterhelő regisztrációs adó mértékét. A rendszert finomítani is lehetne, az autó vételárához igazodó lépcsőzetes adóztatás is mérsékelné az átlagos vásárlók kiadásait.

Az adónem bevezetését követő öt évben az új és a használt autók forgalma is fokozatosan csökkent, ami munkahelyek megszűnéséhez vezetett és jelen pillanatban százezer munkavállaló állását veszélyezteti. Öt év alatt 56 ezerrel csökkent az eladott új autók száma, használtakból 2003-hoz képest pedig alig több mint a fele érkezik be az országba.

A nyugati országokban sikeresen alkalmazott az iparág megmentését célzó mentőcsomagok bevezetése hazánkban sem sokat várathat magára, ellenkező esetben újabb mélypont elérése sem kizárt 2009-ben. Az elbocsátások elkerülhetetlenné válnak, amit pedig nem csak az autóipar, hanem a teljes nemzetgazdaság meg fog érezni.

Az átlagos jövedelmekhez viszonyítva hazánkban a legmagasabb a regisztrációs adó negyedmilliós minimum értéke. A adó-trükközésre jellemző, hogy hazánkban immár több mint tízezer autó jár szlovák, német és egyéb rendszámokkal. A versenyképesség megőrzése érdekében a felsorolt akciók nem biztos, hogy elegendőnek bizonyulnak, kormányzati támogatás nélkül kimondottan nehéz év vár az autóiparra.

Címkék: