Sokan egyetértenek azzal, hogy előbb vagy utóbb a hitelválság nélkül is rendet kellett volna tenni a hazai autófinanszírozásban. A piacon olyan öngyilkos konstrukciók terjedtek el, melyek teljesen valószerűtlen képet festettek a lufiként felfújódó piacról. Az eladási mutatók rekordokat döntögettek, a vásárlók felelőtlenül túlvállalták magukat, az önerő nélküli vásárlási lehetőségekkel pedig tálcán kínálták fel az új autókat a csalóknak.
A hitelválság azonban megelőzte a változtatásokért kiáltó szektort és ősszel végigsöpört a bankrendszeren, majd a hitelekre épülő autópiacon. A piaci szereplők egyetértettek azzal, hogy rendet kell csinálni a mesterségesen felpumpált szegmensben, bár a pénztárca duzzasztó rekord eladásokról és a nagyszámú hitelkihelyezés után járó jutalékokról sokan csak keserű szájízzel mondtak csak le.
Az optimista előrejelzések szerint a feltételrendszer szigorítása 5-10 %-kal vetheti vissza az eladásokat, a legnagyobb autófinanszírozók szerint a 30-40 %-os csökkenés sem érheti váratlanul a piacot. A vásárlási kedv mérséklődésével a hitelezési szigorításokon túl a válság egyéb gazdasági következményei is okolhatóak.
A korábban készített becslések távol állnak a 2009-es valóságtól, a korábbi tendenciákra épített várakozásokat mélyen alulmúlhatja az idei év. A 160-170 ezer új autó eladásról szóló publikációkat sutba lehet dobni, ugyanakkor több autószalon és lízingcég sorsa is megpecsételődhet a jelentős visszaesés következtében.
A legfrissebb prognózisok 120 ezer új autó eladását valószínűsítik 2009-re, az új feltételek sok érdeklődő előtt bezárják a kapukat. A szalonok akciókkal próbálják vásárlásra ösztönözni a lakosságot, akik a 20 %-os önerő miatt azonban kétszer is meggondolják, hogy belevágjanak az üzletbe.
Az önerő nélküli 120 hónapos konstrukciók eltörlését követően 2009-től a vételár négyötödét lehet maximum 96 hónapra felvenni. A havi részleteket annuitással (egyenletes törlesztés) kell kiszámítani, így az adósok hosszabb távra könnyebben tudják megtervezni a kiadásaikat, az ügyleti kamatlábnak változatlannak kell lennie a futamidő alatt.
Az új futamidő és hitelösszeg plafon ugyan csak ajánlás, az ezek túllépése esetén életbelépő kötelezettségek azonban minden finanszírozót eltántorítanak az ettől kedvezőbb feltételek biztosításától. A kockázatos konstrukciók visszaszorítása érdekében hozott intézkedések megszűrik a vásárlói réteget, az értékesítők és a finanszírozók - közvetve a gyártók és a beszállítók - ugyanakkor nagy árat fizetnek.
A várható értékesítés csökkenésnek megfelelően újra kell számolni az idei bevételi terveket, sokan a veszteségek enyhítése érdekében családok megélhetését veszélyeztető, népszerűtlen döntéseket kénytelenek meghozni. Az autógyárak fokozatosan csökkentik a termelési kapacitást, a beszállítók lassan munka nélkül maradnak.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A piaci verseny lendülete várhatóan alább hagy, ami véget vethet a finanszírozási ajánlat készítők korábbi, fokozottan kockázatvállaló gyakorlatának. A forgalomkiesés csökkentését szem előtt tartva készletsöprő értékesítési akciókat hirdetnek a kereskedők, ez azonban csak tüneti kezelés a piacon várható borúlátó jóslatokhoz képest.
A hazai értékesítők többször is arról számoltak be, hogy a vásárlók többsége túlvállalja magát és a törlesztőrészleten felül nem számol az egyéb fenntartási költségekkel. Átlagos használat esetén a biztosítások, az adók és az üzemanyagszámlák végösszege havi bontásban meg is haladhatja a havi részletet, ami teljesen felboríthatja a családok költségvetését.
Idén sok érdeklődő számára az új autó csak álom marad, a szakértők szerint a tisztulás évét követően 2010-ben közelítheti meg a kereslet és a kínálat az egyensúlyi helyzetet. A forint gyengülése miatt a devizában eladósodott autósok körében jelentős számú bedőlésre lehet számítani, ami legtöbbször az autó visszavételét eredményezi.
Ezek újraértékesítése az autók gyors értékcsökkenésének természetéből fakadóan nem fedezi a fennálló tartozásokat. Az ilyen családoknak az autó leadása után maradnak tartozásaik. A használt autó piacot tovább hígítják, az elértéktelenedést pedig felgyorsítják ezek az ügyletek.
A kereskedők értékesítési adatai azt mutatják, hogy a kezdeti megtorpanást éles visszaesés követte, sokan bizonytalanul néznek a 2009-es év elé. A gyártók gyorsan reagáltak a piac változásaira és a készletek felduzzasztása helyett várhatóan csak megrendelésre készítik majd el az új járműveket. Az intézkedések piacra gyakorolt hatásait elsőként a januári értékesítési adatok számszerűsítik majd.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.