Sokan egyetértenek azzal, hogy előbb vagy utóbb a hitelválság nélkül is rendet kellett volna tenni a hazai autófinanszírozásban. A piacon olyan öngyilkos konstrukciók terjedtek el, melyek teljesen valószerűtlen képet festettek a lufiként felfújódó piacról. Az eladási mutatók rekordokat döntögettek, a vásárlók felelőtlenül túlvállalták magukat, az önerő nélküli vásárlási lehetőségekkel pedig tálcán kínálták fel az új autókat a csalóknak.
A hitelválság azonban megelőzte a változtatásokért kiáltó szektort és ősszel végigsöpört a bankrendszeren, majd a hitelekre épülő autópiacon. A piaci szereplők egyetértettek azzal, hogy rendet kell csinálni a mesterségesen felpumpált szegmensben, bár a pénztárca duzzasztó rekord eladásokról és a nagyszámú hitelkihelyezés után járó jutalékokról sokan csak keserű szájízzel mondtak csak le.
Az optimista előrejelzések szerint a feltételrendszer szigorítása 5-10 %-kal vetheti vissza az eladásokat, a legnagyobb autófinanszírozók szerint a 30-40 %-os csökkenés sem érheti váratlanul a piacot. A vásárlási kedv mérséklődésével a hitelezési szigorításokon túl a válság egyéb gazdasági következményei is okolhatóak.
A korábban készített becslések távol állnak a 2009-es valóságtól, a korábbi tendenciákra épített várakozásokat mélyen alulmúlhatja az idei év. A 160-170 ezer új autó eladásról szóló publikációkat sutba lehet dobni, ugyanakkor több autószalon és lízingcég sorsa is megpecsételődhet a jelentős visszaesés következtében.
A legfrissebb prognózisok 120 ezer új autó eladását valószínűsítik 2009-re, az új feltételek sok érdeklődő előtt bezárják a kapukat. A szalonok akciókkal próbálják vásárlásra ösztönözni a lakosságot, akik a 20 %-os önerő miatt azonban kétszer is meggondolják, hogy belevágjanak az üzletbe.
Az önerő nélküli 120 hónapos konstrukciók eltörlését követően 2009-től a vételár négyötödét lehet maximum 96 hónapra felvenni. A havi részleteket annuitással (egyenletes törlesztés) kell kiszámítani, így az adósok hosszabb távra könnyebben tudják megtervezni a kiadásaikat, az ügyleti kamatlábnak változatlannak kell lennie a futamidő alatt.
Az új futamidő és hitelösszeg plafon ugyan csak ajánlás, az ezek túllépése esetén életbelépő kötelezettségek azonban minden finanszírozót eltántorítanak az ettől kedvezőbb feltételek biztosításától. A kockázatos konstrukciók visszaszorítása érdekében hozott intézkedések megszűrik a vásárlói réteget, az értékesítők és a finanszírozók - közvetve a gyártók és a beszállítók - ugyanakkor nagy árat fizetnek.
A várható értékesítés csökkenésnek megfelelően újra kell számolni az idei bevételi terveket, sokan a veszteségek enyhítése érdekében családok megélhetését veszélyeztető, népszerűtlen döntéseket kénytelenek meghozni. Az autógyárak fokozatosan csökkentik a termelési kapacitást, a beszállítók lassan munka nélkül maradnak.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A piaci verseny lendülete várhatóan alább hagy, ami véget vethet a finanszírozási ajánlat készítők korábbi, fokozottan kockázatvállaló gyakorlatának. A forgalomkiesés csökkentését szem előtt tartva készletsöprő értékesítési akciókat hirdetnek a kereskedők, ez azonban csak tüneti kezelés a piacon várható borúlátó jóslatokhoz képest.
A hazai értékesítők többször is arról számoltak be, hogy a vásárlók többsége túlvállalja magát és a törlesztőrészleten felül nem számol az egyéb fenntartási költségekkel. Átlagos használat esetén a biztosítások, az adók és az üzemanyagszámlák végösszege havi bontásban meg is haladhatja a havi részletet, ami teljesen felboríthatja a családok költségvetését.
Idén sok érdeklődő számára az új autó csak álom marad, a szakértők szerint a tisztulás évét követően 2010-ben közelítheti meg a kereslet és a kínálat az egyensúlyi helyzetet. A forint gyengülése miatt a devizában eladósodott autósok körében jelentős számú bedőlésre lehet számítani, ami legtöbbször az autó visszavételét eredményezi.
Ezek újraértékesítése az autók gyors értékcsökkenésének természetéből fakadóan nem fedezi a fennálló tartozásokat. Az ilyen családoknak az autó leadása után maradnak tartozásaik. A használt autó piacot tovább hígítják, az elértéktelenedést pedig felgyorsítják ezek az ügyletek.
A kereskedők értékesítési adatai azt mutatják, hogy a kezdeti megtorpanást éles visszaesés követte, sokan bizonytalanul néznek a 2009-es év elé. A gyártók gyorsan reagáltak a piac változásaira és a készletek felduzzasztása helyett várhatóan csak megrendelésre készítik majd el az új járműveket. Az intézkedések piacra gyakorolt hatásait elsőként a januári értékesítési adatok számszerűsítik majd.

Iszonyat értékes kincset rejt a magyar föld: szörnyű, ahogy elpazaroljuk, pedig használni is lehetne
Magyarország geotermikus adottságai kiemelkedőek.

Itt verte el a legtöbb magyar a játékpénzt a SZÉP-kártyákról: ez történik, ha minden zseb átjárható?
A SZÉP-kártya tulajdonosok közel 12 százalékkal többet költöttek kártyáikról 2025 első negyedévében, mint tavaly.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.


