26 °C Budapest

Százezer dolgozó jövőjéről tárgyaltak a miniszterrel

Pénzcentrum
2009. január 22. 08:15

Megbeszélést folytatott tegnap Bajnai Gordon gazdasági miniszter a járműipar képviselőivel a gazdasági válság okozta problémák lehetséges megoldásairól. Csak az összehangolt, tudatos cselekvés segíthet a válság okozta problémák kezelésében - mondta az ülés után a nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter.

A Kormányzat rövidtávon a rugalmas foglalkoztatás feltételeinek elősegítésével, a K+F munkahelyek és kapacitások megőrzésével, illetve a pályázati rendszer testre szabásával kívánja enyhíteni az ágazat gondjait. Hosszabb távon a legfontosabb feladatok között szerepel a járműipari igényeknek is megfelelő szakképzés fenntartása és fejlesztése, a beruházás-ösztönzési rendszer eredményességének növelése, valamint a járulékterhek csökkentése - mondta el a megbeszélésen Bajnai Gordon, nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter.

A miniszter kijelentette: a kormányzat nyitott minden olyan konstruktív javaslatra, amely az autóipar, mint kiemelt ágazat megtartását, további fejlesztését szolgálja hazánkban. A regisztrációs adó szabályainak esetleges módosításával kapcsolatban Bajnai Gordon elmondta: ha sikerül a költségvetés egyensúlyát nem veszélyeztető megoldást találni, a kormány kész az azzal kapcsolatos egyeztetésekre.

Az autóipar nemzetgazdasági jelentőségét jelzi, hogy a teljes magyar ipari termelés több mint 17%-át és az ipari export csaknem negyedét képviseli, a közvetlenül és közvetve foglalkoztatottak létszáma meghaladja a 100.000 főt.

Az ülésen a munkacsoport társelnökének, Lepsényi Istvánnak a vezetésével az iparági oldal képviselői beszámoltak a magyar járműgyártó és beszállítói ipar legégetőbb problémáiról, felvázolták a várható nehézségeket, és javaslatokat fogalmaztak meg a krízis hatásait enyhítő intézkedésekre is. A megbeszélésen a gazdasági oldal képviselői fő beavatkozási területként a munkahelymegtartásra, a finanszírozásra, a pályázati feltételek egyszerűsítésére és az üzleti környezet javítására vonatkozó intézkedéseket jelölték meg, de felmerült a hazai keresletélénkítés kérdése is.

Európában a reálgazdasági krízis elsőként a személygépkocsi-gyártás és -értékesítés drámai visszaesésében mutatkozott meg: az eladások már 2008 novemberében 25,8%-kal estek vissza, és a csökkenés azóta is folytatódik. Az európai autógyártóknál - és ez alól a kelet-európai üzemek sem kivételek - napjainkra általános módszerré váltak a termeléscsökkentések, a három műszakos munkarend kétműszakossá alakítása, a hosszú leállások, munkaidő-csökkentések és az elbocsátások. A járműipari munkahelyek és termelőkapacitások megóvását célzó programok mind Európában, mind az Egyesült Államokban napirenden vannak.

A magyarországi beszállítói ipar megmaradását szolgálják már azok a pályázati programok is, amelyek meghirdetésére 2009. első negyedévében kerül sor.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Várhatóan márciusban jelenik meg az a 2 milliárd forintos keretösszegű pályázati (a GOP-2009-1.3.3 kódszámú) felhívás, amely a vállalkozások technológiai innovációjának ösztönzésére irányul a tartós beszállítóvá válás vagy annak megerősítésére vonatkozóan. A pályázat célja az integrált, tudásigényes beszállítói szektor létrehozása, illetve fejlesztése, a magyar beszállítói hálózat méretének növelése, gyártmánykínálatának diverzifikációja. Mivel a beszállítói ipar éppen a járműgyártásban a legnagyobb mértékű, nem titkolt szándékként jelenik meg az, hogy ezt a lehetőséget éppen az autóiparban kamatoztassák a legjobban. A kiírás tervezete - partnerségi egyeztetés céljából - az NFÜ honlapján már elérhető.

A járműgyártás kifejezetten tudásintenzív iparág, ahol nagy szükség van a jól képzett munkaerő meglétére, megőrzésére. Ezt szolgálja majd a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap (KTIA) Magasan képzett munkaerő alkalmazásának támogatására vonatkozó pályázat a gazdasági válság miatt a nagyvállalatoktól elbocsátott, felsőfokú szakemberek alkalmazását (kölcsönzését) támogatja majd az innovatív kis- és közepes vállalkozásoknál, valamint költségvetési, ill. non-profit kutatóhelyeken. A pályázat keretösszege két évre több mint másfél milliárd forint, mely kb. 80-100 mérnök számára teszi lehetővé, hogy szakmájában maradva továbbra is a magyar autóipart szolgálja.

Emellett a Daimler meghatározó fontosságú kecskeméti beruházásával összefüggésben az ITD-H átfogó intézményfejlesztési programot valósít meg, amelynek kedvezményezettjei mindenekelőtt a hazai beszállító vállalkozások lesznek. Ezek a lehetőségek, valamint a kormány további, a likviditás javulását célzó intézkedései az iparág finanszírozási problémáinak enyhítéséhez is hozzá fognak járulni.

A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium által kidolgozott, várhatóan márciusban a kormány elé kerülő járműiparra vonatkozó akcióterv (2009 - 2013) fő célja pedig az, hogy Magyarországon - intenzív külföldi működőtőke befektetés és beszállítói tevékenység mellett - hosszabb távon növekedjen a járműipari kibocsátás, a hozzáadott érték, a minőségi K+F tevékenység, valamint a foglalkoztatás.

NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. június 28. szombat
Levente, Irén
26. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. június 28. 16:31