Nagyságrendekkel több baleset történik a jól belátható kereszteződésekben. Az ADAC kutatása rávilágított, hogy az olyan bekötőutaknál és kereszteződéseknél, ahol semmi nem akadályozza a látást, lényegesen nagyobb számban történik súlyos sérüléssel járó baleset...
A német autósszövetség a kutatásról nemrég kiadott jelentése szerint a súlyos sérüléssel vagy halállal végződő balesetek közel 20 százalékát (2007-ben közel 5400 ember Németországban) a figyelmetlen kikanyarodás vagy a kereszteződésbe való figyelmetlen behajtás miatt következik be.
Összességében ugyan csökkent a közlekedési áldozatok száma, a kritikus kereszteződésekben viszont emelkedett a szám. A halálos balesetek majdnem fele úgynevezett balra-kanyarodós balesetek. Sokszor ugyanis nem adják meg az elsőbbséget a közeledő járműnek, és kihajtanak elé úgy gondolva, hogy még kiférnek. Az ilyen balesetek nagyon súlyos oldalütközéssel érnek véget, aminek következtében az utasok lényegesen komolyabb sérüléseket szenvednek mint frontális ütközésnél.
A sofőr figyelmetlensége mellett, ez okozza ugyanis a leggyakrabban az oldalütközéseket, a rossz kilátás szintén egy komoly veszélyforrást jelent. Sokszor ugyanis a széles A-oszlop az ami megakadályozza a sofőrt a szabad kilátásban, ez pedig gyakran design és aerodinamikai okokból van így kialakítva. Ez ugyanis ha nem figyelünk, könnyen kitakarja az oldalról közeledő másik autót, mint például a Mitsubishi Colt CZ3, a Hyundai Santa Fe vagy az Opel Tigra Twin Top esetében is.
A látótér szempontjából megvizsgált autók esetében a német autósszövetség a következő sorrendet állította fel:

A balesetek csökkentése érdekében azt ajánlja a német autósszövetség, hogy külterületen a kanyarodás, vagy a kereszteződésbe való behajtás előtt alaposan vegyük szemügyre az oldalról érkezőket, így könnyebb értékelni az aktuális közlekedési helyzetet is. Ezzel akár az oldalról érkező az sebességét is jobban meg lehet becsülni.
Emellett az ADAC az autógyáraknak is javasolni fog néhány változtatást, többek között az A-oszlop megfelelő szélességűre történő csökkentését, és a vezetői ülés légzsákjának optimalizálását, hogy az még hatékonyabban tudja megvédeni a balesetet szenvedett utast. Ezen kívül az autók oldalsó védelme is hagy némi kívánnivalót maga után, de a kereszteződésben a vezetőt segítő elektronikus berendezések fejlesztése is alapvető fontosságú lenne.
Az elmúlt évben a jól belátható kereszteződésekben és bekötő utaknál ugyanis több mint 5300 baleset zárult súlyos vagy halálos kimenetellel.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Tippek az elkerüléshez
Sokszor érezhetjük a kísértést, hogyha se jobbról se balról nem jön senki, egyszerűen megállás nélkül ki kellene hajtani a kereszteződésbe vagy a felsőbbrendű útra. Ez a lehető legrosszabb amit tehetünk. Egy röpke balra majd jobbra tekintés ugyanis nem mindig elég, főleg ha valami kitakarja az oldalról érkezőt. Mindig álljunk meg, és alaposan nézzünk körül, csak utána lépjünk rá a gázra, ezzel elkerülvén a komoly bajt.
A baleset kockázatának csökkentése érdekében pedig még akkor is érdemes lehet megállni, amikor nincs stop-tábla, ami megállíthat. Nem tudhatjuk, hogy a még messze járó autó mennyivel hajt, lehet hogy lényegesen gyorsabban mint számítunk rá. Sötétedéskor vagy után ez pedig különösen igaz. Olyankor talán még nehezebb felmérni a távolságot a két autó között.
Viszont jól jegyezzük meg azt is, hogyha csak egy fényfoltot látunk a messzeségben, érdemes azt jobban megfigyelni. Az emberek hajlamosak az ilyen helyzeteket úgy értékelni, mintha az autó nagyon messze lenne. Ezzel mindössze egy probléma lehet, ha a közeledő nem autó, hanem motor, ami ráadásul gyorsan jön. Egy ilyen közlekedési helyzet elnézésével nagyon könnyen halálos balesetet is okozhatunk.
A motorosokra akkor is fokozott figyelmet kell fordítani, ha esetleg nekünk lenne elsőbbségünk, hogy adott esetben, ha szükség van rá, időben reagálni tudjunk...

Indulhat a tippelés meddig bírja a Petőfi híd: a felújítás tervezésének megpályáztatására sincs pénz
Budapest vezetése egyelőre nem tudja megkezdeni a súlyosan korrodálódott Petőfi híd felújítását.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
30 éve együtt – az INTERSPAR múltja, jelene és jövője (x)
A SPAR Magyarország nem csupán egy új üzlettípust hozott be az országba, hanem egy modern, kényelmes és családbarát vásárlási élményt is, amely azóta is milliók mindennapjainak része.
Portfolio Gen Z Fest 2025


