Számos sofőr gondolt már arra, vajon mi történik akkor, ha nyugodtan autózik, majd hirtelen észrevesz egy akadályt 50 méteres távolságon belül és beleáll a fékbe. Ha 100 km/óra sebességgel haladt, akkor 64 km/órára le tud lassítani még az ütközés előtt. 110 km/órás sebességnél azonban ez sokkal magasabb a hosszabb reakcióidőnek és a hosszabb féktávolságnak köszönhetően. Az ütközési sebesség ebben az esetben, 80 km/óra. De vajon mit eredményez ez a különbség?
Az ADAC német autószövetség letesztelte, hogy a két sebesség között mekkora is a különbség, ha ütközésre kerül sor. A teszthez egy, a korábbi vizsgálatok alapján biztonságos, középkategóriás autót választottak. A Renault Lagunában a frontális ütközésnél az utasok különösen védettek 64 km/órás sebességnél, ez már a korábbitesztelések során kiderült. A sérülés kockázata minden utas számára nagyon alacsony volt.
A 80 km/órás kísérletet ezzel szemben teljes egészében végrehajtották és kiértékelték. Ezért is tudta az autósszövetség az eredményeket összevetni egymással.
A kísérlet egyértelműen azt mutatta, hogy az utasok 80-as sebességnél még a legbiztonságosabb autókban sem "sérthetetlenek". Nézzük, mi a különbség a két sebességgel történő ütközés között...
Autó
64km/óra
Az autó motorháza pont elegendő arra, hogy az ütközés által keltett mozgási energiát tompítsa. Az utasfülke nem roncsolódik, az ajtók külön erőfeszítés nélkül nyithatóak.
80km/óra
Az ütközési pontnál az autó teljes mértékben összetörik. Az utasfülke nagy valószínűséggel nem marad stabil, roncsolódhat, a kormánykerék és az armatúra szintén roncsolódik. Az első ajtók beszorulnak és csak komoly erőkifejtéssel lehet kinyitni, ami nagyban megnehezíti az utasok mentését.
Sofőr
64km/óra
A légzsák megfelelő távolságban megállítja a vezetőt a kormánykeréktől, így nem szenved mellkasi sérüléseket. A biztonsági öv pedig megakadályozza, hogy beverje a térdét az armatúrába. A terhelés értékek az ütközés alatt végig a kritikus, vagyis a sérülést okozó szint alatt maradnak, a sérülés veszélye nagyon alacsony.
80km/óra
A kormánykerék az ütközés hatására betolódik a belső térbe, így a vezetőnek rövidebb táv áll rendelkezésre, hogy lelassuljon, ráadásul nagyobb sebességről. A légzsák ilyenkor már nem tudja megakadályozni, hogy a mellkas beleütközzön a kormányba, drasztikusan emelkedik a mellkasi sérülések kockázata. A térd is komoly terhelés alá kerül, ha beüti az utas. A következmény összességében az, hogy ilyen sebességgel történő ütközésnél extrém módon megnő a mellkas, a térdek, a combcsont és a csípő sérülésének veszélye.
Anyós ülésen utazó
64km/óra
Az utas a biztonsági övnek és a légzsáknak köszönhetően megfelelően védve van az ütközés során, gyakorlatilag semmi esély nincs arra, hogy beüsse a mellkasát vagy a térdét a középkonzolba. A mozgástér elég nagy ahhoz, hogy a terhelés a test minden területén a kritikus szint alatt maradjon.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
80km/óra
Bár az autónak az anyósülés felőli oldalán semmilyen olyan alkatrész nincs, mint a kormány, ami bentebb tud tolódni az ütközés hatására, a légzsák attól nem védi meg az utast, hogy a fejét ne verje be. Az utas mind a két térde nagy valószínűséggel ütközik bele a kesztyűtartóba. Alapvetően a középkonzol jelenti a legnagyobb kockázatot, bár a szint még nem kritikus, de minden esetre jóval magasabb, mint a 64km/órás sebességnél.
3 éves gyerek
64km/óra
Az ISO-szabványnak megfelelő gyerekülés gyakorlatilag teljesen megvédi a gyereket egy frontális ütközés során, az összes mért terhelési érték a kritikus szint alatt marad.
80km/óra
Köszönhetően a gyerekülés adta biztonságnak, a gyerek nem ütközik neki lendületből az első ülésnek. Mégis van esély egy mellkasi sérülésre a lökés következtében.
Másfél éves gyerek
64km/óra
A nyakra nehezedő terhelés egy ilyen idős gyermek esetén pont a határon van 64 km/órás ütközés esetén, ami már egy közepes kockázati szintet jelent. Minden más területen a sérülés esélye nagyon alacsony.
80km/óra
Bár a gyerek teljes mértékben a gyerekülésben marad az ütközés során, így a feje nem sérülhet, a nagyobb erőhatások miatt nagyobb terhelést jelent a nyakára a baleset, illetve a mellkasára, amikor visszatartja a biztonsági öv az előreeséstől. Emiatt 80 km/órás sebességnél egy ekkora gyereknek már komoly rizikót jelent a frontális ütközés.
Bár az esetek nagy részében csak könnyebb sérüléseket okoznak ezek a balesetek, azt nem szabad elfelejteni, hogy ilyen sebességnél mind a sofőrnek, mind a vele utazó felnőtteknek és gyerekeknek csak akkor van jó esélye túlélésre és a könnyebb sérülésekre ha be vannak csatolva, illetve gyerekülésben utaznak...
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.