14 °C Budapest

Mélyponton az autópiac: a szökőnap sem segített...

Pénzcentrum
2008. március 4. 14:00

Csökkent az értékesítés az amerikai autópiacon februárban. Mindhárom detroiti autógyár kétszámjegyű csökkenéssel szembesült, ezt tetézik a növekvő üzemanyagárak és a válságos gazdasági helyzet. A General Motors, a Ford és a Chrysler érékesítése 16, 10 illetve 17 %-ot esett az előző év azonos időszakához képest. A GM és a Ford csökkentette a második negyedévre előirányzott termelését, míg a Chrysler új értékesítést ösztönző programot indít. "A teljes iparág nagyon csalódott a februári értékesítési adatok miatt. Hisszük, hogy a gazdaság magához tér az év második felében." - mondta a GM elnöke a genfi autó kiállításon.

A japán Honda volt az egyetlen autógyártó, mely a hullámvölgy ellenére 1 %-os növekedést ért el. A többiek közül a Toyota és a Nissan 6,6, illetve 3 %-os csökkenést könyvelhetett el.

Az amerikai autópiaci keresletről készített elemzés, a gyenge februári eredmények azoknak adnak igazat, akik szerint a recesszió elkezdődött, a gazdaság nem jó úton halad. A gyártók feladatul tűzték ki a termelés kereslethez történő igazítását. A GM elmondta, hogy a következő negyedévben 5 %-kal csökkentik a termelést, elemzőik szerint ez annak köszönhető, hogy gyenge a kereslet a járművek iránt. A Ford 10 %-os termeléscsökkentéssel reagál a kereslet visszaesésére, négy amerikai gyárában műszakokat szüntetnek meg és elbocsátják a munkaerő 5 %-át (2500 ember), ez sajnos része azoknak a költségcsökkentő törekvéseknek, amik jövőre nyereségessé tehetik a céget.

A Ford közgazdásza szerinte az iparág már elérte a mélypontot, kezelni kell a problémákat és átvezetni a céget a nehézségeken. Hozzátette, hogy a Ford, mint a harmadik legnagyobb amerikai autógyártó 1,5 %-os gazdasági növekedésre számít, ez hatással lesz az iparágra is. Ennek következtében várhatóan nő az értékesítés az év második felében, a februári értékesítési adatok egy évre vetítve kevesebb, mint 15 millió járművet jelentenek, ez az elmúlt másfél évtized leggyengébb adata.

Az iparág fő kérdése, hogy az új autók iránti kereslet emelkedik-e az év második felében. A japánok szerint optimizmusra vall, ha ezt beépítik a termelési - és értékesítési tervekbe, ők egy átlagos évet várnak, de felül fogják vizsgálni az előrejelzéseiket. Az amerikai autógyárak optimizmusát nem tükrözik a megszigorított hitelfelvételi lehetőségek sem.

Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. május 8. csütörtök
Mihály
19. hét
Május 8.
Fagylalt nap
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?