A gazdasági növekedés felgyorsulása és a rendelkezésre álló jövedelem emelkedése egyre többek számára teszi lehetővé a balti államokban, hogy autóvásárlással oldják meg közlekedési problémáikat. Az infrastruktúra és a közlekedési kultúra fejlődése azonban nem tart lépést a gazdasági növekedés ütemével, így nem csoda, hogy a legtöbb halálos baleset a balti államokban, és közülük is Litvániában, történik.
Az amerikai Forbes történetében először rangsorolta az autósokra való veszélyességük, tehát az egy millió lakosra jutó fatális balesetek száma, szerint az európai országokat. A lista elkészítésében a Forbes szakértői az Európai Bizottságtól és a Nemzetközi Közlekedési és Baleseti Adatbázisból származó információra támaszkodtak.
A 2006-ra vonatkozó adatok azonban egyes országok esetében, így Litvánia Lettország, Észtország, Görögország, Ciprus, Izland, Szlovákia, Olaszország, Írország, Luxemburg, Finnország és Málta esetében is becsültek.
A ranglista egyértelműen rámutat, hogy az újonnan csatlakozott közép-kelet európai államok esetében az infrastrukturális fejlődés nem tudott lépést tartani a gazdaság növekedési ütemével. Így sem az autók, sem pedig az utak biztonságossága nem teszi lehetővé, hogy az uniós céloknak megfelelően, drasztikus mértékben csökkenjen a halálos balesetek száma.
A legrosszabb helyzetben a balti államok vannak, ahol az egy millió lakosra jutó fatális balesetek száma jelentősen meghaladja a százat, Litvánia esetében például ez az érték 230. A balti államokat a közép-kelet európai régió országai követik a sorban, bár már jóval alacsonyabb, 100 körüli értékkel.
Hazánk a vizsgált 28 ország között a hetedik helyen végzett, nálunk minden egy millió lakosra 129,3 halálos baleset jut egy évben. A KSH adatai is megerősítik a Forbes elemzőinek megállapítását, hogy a frissen csatlakozott tagállamokban az ittas vezetés az egyik legfőbb indoka a balesetek magas számának.
Az unió célkitűzése szerint 2010-ig 25 ezerre kellene csökkennie a halálos balesetek számának, ez a jelenlegi adatok fényében még mindig elég távolinak tűnik: 2006-ban összesen 38 600-an haltak meg az utakon.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A legjobb eredményekkel a skandináv államok, illetve Németország és Franciaország rendelkezik, itt egyrészről a szigorúbb szabályozás, másrészről az utak és a gépjárművek minősége tette lehetővé a fatális balesetek számának csökkenését.
A balti államok esetében megoldást jelenthet a 2014-re elkészülő Rail Baltica, mely Lengyelországot, Litvániát, Lettországot, Észtország és Finnországot köti majd össze, biztonságos és gyors vasúti közlekedést biztosítva az ott lakók számára.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.