Az utángyártott és bontott alkatrészek kétségtelenül fontos szerepet játszanak az autóiparban, főként egy olyan országban, ahol az autók átlagos életkora meghaladja a 10 esztendőt. Természetesnek is hat, hogy egy 8 éves, összesen 800 ezer forintot érő autóba a tulajdonos nem szívesen vásárol 300 ezer forintért váltót, inkább megelégszik a bontottal.
Az érdekellentét azonban ez esetben igencsak jelentős, hiszen az autógyártók semmiképpen se szeretnének lemondani a pótalkatrészek értékesítéséből származó több milliárd dolláros bevételről. A tengerentúli fogyasztóvédőknek így nem kellett igazán nagy fantáziával rendelkezni ahhoz, hogy a Kereskedelmi Bizottság nemrégiben megjelent ítélete mögött az autóipari lobbi nyomását lássák.
A Nemzetközi Kereskedelmi Bizottság ugyanis úgy ítélkezett, hogy a szabadalmi törvény alá eső külső alkatrészek cseréje esetén az autósok, bizonyos alkatrészek esetében, csak a Ford által gyártott pótalkatrészt használhatják a gyártó F-150-es pickupjánál.
Bár a döntés csupán egy modellre és összesen 7 alkatrészre, többek között az oldali tükrökre és a lámpatestre vonatkozik, az ítélet jelentős hatással lehet a gyártók magatartására, akik szeretnék teljes mértékig sajátjuknak megtartani a rendkívüli összegekért megterveztetett külső designt.
A fogyasztóvédők szerint azonban ez amellett, hogy az autósok számára évi 1,5 milliárd dolláros (275 milliárd forintos) pluszkiadást jelentene, olyan kockázat megjelenéséhez vezetne, mely több szektorban is jelentős változásokat hozhatna. A drágább alkatrészek ugyanis arra kényszeríthetnék az autósok egy részét, hogy halogassák a javításokat, így egyre több, közel sem 100 százalékos biztonsággal működő autó kerülne az utakra.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Megoldást jelenthetne a problémákra, ha a szabadalmi törvény alól kivonnák a pótalkatrészeket, mely fokozná a versenyt, ezáltal csökkentve az árat és növelve a minőséget az autóalkatrészek piacán. A fogyasztóvédők csoportjai szerint az alkatrész teljes külső megjelenéstől való elszakítása nem okozna jelentős károkat az autógyártók számára, csupán visszaadná a fogyasztóknak szabad választási jogát.
Az utángyártott és a gyári alkatrészek közötti árkülönbség hazánkban is jelentős, jelenleg azonban semmilyen korlátozás nincs életben arra vonatkozóan, hogy a sérült vagy meghibásodott elemeket milyen gyártmányú alkatrészre kell cserélni a szerelőműhelyekben.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Meghívó (x)
XXVII. közgyűlését tartja az MGYOSZ
-
Műtárgyak, mint befektetés: trend vagy lehetőség? (x)
Rolex és Vaszary uralják ma az értékkövető piacot
Portfolio Gen Z Fest 2025


