Elérte a hárommilliót a Magyarországon forgalomban lévő személyautók száma. Azonban az újautó eladások dinamikája csökken ezért valamelyest öregedett a hazai járműpark átlagkora - írja a Népszabadság.
A Központi Statisztikai Hivatal összeállításból kiderül, hogy 2006 végén még 2,95 millió darabos személyautó-állomány mostanra több mint hárommilliósra bővült. Az első fél évben 84,7 ezer új és 17 ezer használt kocsit helyeztek forgalomba, ám ennyivel azért nem gyarapodott a járműpark, mert évente általában százezret kiselejteznek.
Az 1910-ben még ezernél kevesebb, ötven éve 12,7 ezer darabos magyarországi személyautó-állomány 1981-ben lépte át a milliós határt. Igazán 1990-ben gyorsult fel a bővülés és a fiatalodás üteme: akkor az 1,995 millió kocsi átlagkora 16 év volt. A kétmilliós határt 1991-ben lépte át a személyautók száma. Az újkori magyar autópiacon először 1998-ban csökkent mintegy 80 ezerrel a járműpark, mely akkor 2,22 millió személyautóból állt. Hatásos fiatalító kúrának bizonyult a korábbi években folyamatosan bővülő újautó-piac, így a 2002-ben nyilvántartott 2,5 milliós és 11,7 éves állomány 2006 végére 10,3 évesre fiatalodott.
Magyarország hárommillió kocsival is messze elmarad még a személyautó-ellátottságban a motorizáltabb államoktól: nálunk ezer lakosra 300, az olaszoknál 592, a németeknél 559, az osztrákoknál 505, a franciáknál 500, a rekorder Monacóban 732 autó jut.
Az autóállomány is jelentősen átalakult, ám sokszor nem a környezetvédelem volt az elsődleges cél: feltehetően szociális okok miatt több beígért szigorítást is megúsztak a kétüteműek, melyek az engedékenyebb szabályozás ellenére kikopnak a mezőnyből. A KSH legfrissebb nyilvántartásában 73,5 ezer Trabant, 50 ezer Wartburg és 1,4 ezer Barkas szerepel, ami egy év alatt 7 ezres, 4,5 ezres, illetve 3 ezer darabos csökkenést jelent.
Harminc éve még a 666 ezres személyautópark negyede Zsiguli, illetve Lada volt, Trabantból 120 ezret, Skodából százezret, Wartburgból 83 ezret, Moszkvicsból 44 ezret, Fiatból 20 ezret, Volkswagenből 14 ezret, napjaink listavezetőjéből, az Opelből nyolcezret tartottak nyilván.
Magyarországon ma Opelből van a legtöbb, a KSH összeállítása szerint ebből a márkából 420,5 ezret tartanak nyilván, Suzukiból 367 ezret, Volkswagenből több mint negyedmilliót, Fordból 209 ezret. A korábban évtizedekig egyeduralkodó kelet-európai márkák száma fokozatosan csökken, napjainkban már félezerrel több Audi van, mint Wartburg. Napjainkban a negyedik helyezett Ladákból jelenleg 183,8 ezer szerepel a nyilvántartásban, mert fél év alatt tízezret vontak ki a forgalomból, az orosz márka kocsijainak átlagkora 19,89 év, a Trabantoké 20,8 év, a Wartburg-állomány 20,48 éves.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A hazai személyautópark legfiatalabb márkája, a Chevrolet 2,18 éves, aztán a 10 ezres és 3,7 éves KIA, majd a Suzuki következik 6,13 évvel, a legöregebb márka a 65,33 éves Praga, ám ebből csak három szerepel a nyilvántartásban, mely szerint az 53 Steyr-Puch 35,17 éves.
A 2007-ben Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma 84 700 darab volt, ami 11 százalékkal kevesebb, mint egy éve. A leggyakoribb márka a Suzuki, az Opel, a Ford, a Skoda, a Toyota, a Volkswagen, a Renault, a Chevrolet, ezután a Peugeot, a Citroen és a Fiat következett, ez a tizenegy márka adta az elsőként regisztrált autók 80 százalékát. A KSH adatai szerint a magyar személyautók közül minden hatodik dízelüzemű, a többi benzines. A legtöbb - 96,6 ezer -, gázolajjal üzemelő autó Volkswagen, aztán a 62,8 ezer dízel Opel és 56,5 ezer Ford következik.
Tavaly 53,57 millió személyautó készült, ám a világállomány nem gyarapodott ennyivel, mert évente harmincmilliót leselejteznek. A világon 640 millió személyautót, 250 millió buszt és teherkocsit tartanak nyilván. 1960-ban a személyautók száma 91 millió, 1980-ban 291 millió volt, és 1991-ben érte el a félmilliárdot. 2006-ban az USA-ban 133,9 millió autót üzemeltettek. A második helyen álló Japánban 57 millió, Németországban 46 millió, Oroszországban 25,3 millió, Kínában még csak 15 millió személygépkocsi van. A világ járműparkja 2050-re elérheti a kétmilliárdot.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.