Nem adnak okot kitörő optimizmusra az Egyesült Államok elmúlt hónapokat jellemző autó-eladási adatai, melyek közül figyelemre méltó, hogy áprilisban már a sokáig rettenthetetlennek hitt Toyota értékesítése is csökkenést mutatott. Szakértők szerint megdőlni látszik az egykor széles körben elfogadott magyarázat, miszerint a fogyasztók egyértelműen a takarékosabb autók felé fordultak, ezért élnek nehéz napokat az amerikai gyártók, miközben távol-keleti konkurenseik elnyerik piacukat. Mostanra egyre többen gondolnak bele, lehet-e köze az ingatlanpiaci stagnálásnak, helyenként hanyatlásnak az autópiac döcögéséhez és egyre elismertebb szakértők jutnak arra az elsőre meglepő következtetésre, hogy a kapcsolat nem is oly távoli a két szegmens között. Lássuk, mi lehet az elmélet alapja és hogyan állja meg a helyét hazánkban!
Mi köze az ingatlannak az autóhoz?
Az Egyesült Államok legnagyobb autó kiskereskedője, az AutoNation 2006 augusztusában figyelt fel arra, hogy az ingatlanpiaci mozgások észrevehető hatást gyakorolnak az autók értékesítési adataira. Fontos tudni, hogy Kalifornia és Florida együtt az USA gépkocsi-piacának mintegy 20%-át adja, ezen régiók pedig meglehetősen érintettek az ingatlanpiaci hanyatlás szempontjából, melynek hatása így az egész országra vonatkozó számokban is tükröződik.
Alapvetően azt érdemes a vizsgálatok fókuszába állítani, hogy egy nagyobb beruházás előtt, amilyen az autóvásárlás a legtöbb ember mérlegeli, hogy mennyire engedheti meg magának a vételt. A döntés általában attól függ, milyennek érzékelik az emberek saját anyagi helyzetüket (a vélt és a valós kép persze nem feltétlenül egyezik meg...). Ebben a gondolatsorban több ponton is szerepet kap az ingatlan: egyrészt a háztartások vagyonának túlnyomó részét az ingatlantulajdon teszi ki, így amennyiben annak leértékelődését tapasztalják vagy ezzel riogatják őket, akkor félnek további terheket felvállalni.
Másrészről meg kell jegyezni, hogy a legtöbben hitelből vették lakásukat, melyet még mindig törlesztenek, a sorozatos kamatemelések pedig megemelték a havi részleteket, csökkentve ezzel a háztartások további teherbíró képességét. Nem szabad kihagyni a felsorolásból a másodlagos jelzáloghitel-piaci bonyodalmakat sem, a lufi kipukkanása ugyanis az autópiacra is hatással lehet, mivel a tengerentúlon nem ritka, hogy az olcsóbb finanszírozás reményében másodlagos jelzáloghitelből vesznek autót a vásárlók. (A fedezet ekkor tehát nem maga a kocsi, hanem az ingatlan.) A közelmúlt eseményei az utóbbi vásárlói csoportot minden bizonnyal elrettentik, melynek hatása érződhet az értékesítési adatokon.
A hibás konstrukciók viszik el a balhét?
Felvetődhet bennünk a kérdés, nem indokolhatja-e a forgalom visszaesését, hogy a gyártók egyszerűen nem a vevők tetszését elnyerő modelleket dobnak piacra. Korábban a szakértők a GM, a Chrysler és a Ford esetében is ezt hozták fel kritikaként, a Toyota év/év alapú hanyatlása azonban más megvilágításba helyezi a számokat.
A közelmúltban már a General Motors menedzsmentje is megemlítette, hogy a piac motorját képező kisteherautó és családi egyterű szegmensben nem várhatnak nagy mozgást, amíg az építőipar hatására az üzleti kilátások nem éppen fényesek, a vásárlást ugyanis mindenki akkora igyekszik halasztani, amikor kedvező időszak eljövetelére számít.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az üzemanyag nem mentség!
Szakértők szerint az üzemanyagárakkal kapcsolatos mizéria az Egyesült Államokban egyre inkább műbalhéra kezd hasonlítani, hiszen a távol-keleti gyártók felé való eltolódás mellett nem érzékelhető, hogy a vevők a takarékosabb, hibrid modelleket részesítenék előnyben.
Az AutoNation tapasztalatai szerint az amerikaiak csak beszélnek a takarékosságról, tenni azonban nem tesznek érte, mivel ha kinéztek maguknak egy nagy és erős autót, akkor azt akarják megvenni vagy semmi mást. A kiskereskedő esetében megfigyelhető, hogy a vásárlók 60%-a úgy lép be az üzletekbe, hogy mérlegeli a hibridvásárlás lehetőségét, ennek ellenére az újautó értékesítésből mindössze 1,5%-ot tesznek ki ezek a modellek.
Összességében tehát elmondható, hogy az autóvásárlási döntést világszerte, így hazánkban is befolyásolják a vásárlók saját vagyoni-jövedelmi helyzetükkel kapcsolatos érzetei valamint a finanszírozási lehetőségek. Utóbbiak Magyarországon természetesen szűkebb skálán mozognak, mint például az Egyesült Államokban, így nálunk nem a másodlagos jelzáloghitel-piac összeomlásától kell tartani, azt azonban kijelenthetjük, hogy a lakásárak a hitelek törlesztő-részletein és ezen keresztül az eladósodottság szintje által mindenképp hatnak az autópiaci keresletre.
A növekvő hitelterhek miatt sok hazai háztartás próbálja csökkenteni a kiadásait. Ez elsősorban a használtautó piacot érinti leginkább. Gondoljunk csak bele, egy lakáshitellel és egy autólízinggel is rendelkező család, növekvő terhek és/vagy csökkenő bevételek miatt elsőként az autójától válik meg, mintsem az otthonát kínálja fel eladásra. Ez a hatás és a finanszírozók által kínált kedvezményes konstrukciók (önerő nélküli és hosszú lejáratú hitelek) együttesen a használtautó piaci kínálat felduzzadásához, illetve az árak eséséhez vezethet. Ezáltal az új autó kereskedők is foghatják fejüket, egyrészt azért mert a nagy arányú "bedőlések" miatt a finanszírozók is keményebb feltételeket szabnak majd - aminek persze kevesebb ügyfél fog megfelelni - másrészt a használt autók árainak zuhanása miatt sokan egy használt autót vásárolnak maguknak, csökkentve ezáltal a kiadásaikat és az új autóknál nem elhanyagolható mértékű amortizációs költséget.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.