A régebbi plug-in hibrid autók tulajdonosai 2026 novemberéig még élvezhetik a zöld rendszám nyújtotta kedvezményeket, ezért egyelőre kevesen cserélik le a rendszámukat.
Sokszor hallhattuk már azt az állítást - mind szakértők, mind pedig, kereskedők szájából -hogy a hibrid autók felára néhány év alatt megtérülhet az alacsony fenntartási és üzemeltetési költségek miatt. A tengerentúlon ráadásul még adókedvezményt is érvényesíthet az, aki alternatív energiaforrást felhasználó autót vásárol. Mégis egyre inkább hangot adnak számításaiknak azok a szakértők, akik szerint az ilyen konstrukciók ára és járulékos költségei túl magasak egy hagyományos típushoz képest. Lássuk, kinek van igaza!
Minden esetben mikor egy új autót vásárolunk az egyik legfontosabb költség az értékcsökkenés, és nincs ez másként a hibrid konstrukciók esetében sem. Ez a költség nem kerül pénzébe közvetlenül a tulajdonosnak, sokkal inkább egy értékesítés során fog feltűnni.
Sőt egy hibrid autó esetében a legfontosabb költségtényezőként tarthatjuk számon. Ugyanis az alternatív üzemanyagok felhasználásából adódó megtakarítás nem fedezi az ugyanolyan típusú, de hagyományos meghajtású konstrukcióval szembeni értékcsökkenés különbözetet. Legalábbis erre jutott néhány szakértő mikor összehasonlította hat autógyártó ugyanazon modelljének hibrid és nem hibrid változatát.
Az összehasonlítás folyamán azt vették észre, hogy a hibrid konstrukciók 2-3 százalékkal többet veszítenek értékükből öt éven keresztül, mint hagyományos társaik. Az összehasonlításban szereplő modellek közül csak a Toyota Prius és a Honda Civic volt az, amelynek üzemeltetése megtakarítást jelentett a tulajdonos számára. A kísérlet során figyelembe vették az állam által nyújtott adókedvezményt is, amely a hibrid modellek vásárlását ösztönzi. Ezenkívül, a számításban szerepel a javítási és üzembenntartási költség, a biztosítási felár, a vásárláskor felszámított adó és a vételi felár is.
Egy példán keresztül bemutatva ez azt jelenti, hogy a Toyota Highlander Hybrid költsége mintegy 7,185 USD-al több mint ugyanezen modell nem hibrid változata. Az eredmény többek között tartalmaz 558 USD forgalmi adót és 2,653 USD felárat. A vizsgált időszakban a gépkocsira kötött biztosítás 358 dollárral került többe, mint hagyományos társáé és a fenntartási és javítási költségek is magasabbak voltak 12 dollárral. Az üzemanyag-fogyasztásból származó 1,392 dollár megtakarítást szembeállítva az adókedvezménnyel azt lehet mondani hogy a öt év alatt 5,508 dollárral többe kerül az autó tulajdonosának az, hogy hibrid modellt választott egy ugyanolyan típusú hagyományos alapfelszereltségű konstrukcióval szemben.
Ez az összehasonlító elemzés nagy port kavart Amerikában és többen is a számítások pontosítását kérték, ugyanis nem értetek egyet az értékcsökkenés meghatározásának módjával.
Kétségkívül az értékcsökkenés meghatározása egy sarkalatos pontja a számításnak. Ennek az értéke nagymértékben függ attól, hogy milyen új szereplők lépnek be a piacra, mennyire válnak keresetté a használt hibridautók és természetesen, hogy milyen modellről van szó.
Például az összehasonlításban szereplő Prius pont egy olyan típus amely megjelenésében egyedülálló, és a vásárlók szívesen megveszik akár használtan is mintsem várjanak néhány hetet vagy hónapot egy új modellre.
Külföldi szakértők szerint azonban az autók bonyolult technológiája és a kiegészítő költségek miatt a vásárlók minden évben egyre körültekintőbbek, ha használt hibridről van szó, és már nem csak a "szomszédnak való megfelelés" vezérli őket. Ettől függetlenül sokan úgy vélik, hogy a hibridek legalább annyira értékállóak lesznek, mint hagyományos társaik. Mivel sokan akarnak majd egy kis fogyasztású, olcsón fenntartható, környezetbarát "trendy" autót.
Azonban más vélemények szerint, ahogy nő majd a beszerezhető új konstrukciók száma várhatóan úgy fog majd csökkenni a használt autók értéke is és ez a csökkenés minden bizonnyal gyorsabb lesz mint hagyományos társaik értékvesztése.
Láthatjuk, hogy folyik a "harc" a szakértők között. Azonban, hogy kiderüljön kinek van igaza még valószínűleg néhány évet várni kell.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Az energiatárolás ideje eljött – Az Ön cége készen áll rá? (x)
Az energiatárolás ma már nem opció, hanem versenyelőny. A PV Napenergia szakértelemmel és jogosultsággal segít megvalósítani.
-
A zsalupiac, mint a nagyberuházások trendmutatója (x)
A nagyberuházásokon használt zsaluk forgalma jól mutatja a piaci trendeket. A Meva dunakeszi regionális logisztikai központja a nyugat-európai kivitelezőket is kiszolgálja.
-
Ipar Napjai és Automotive Hungary – Mindenki egy helyen (x)
Hazánk legnagyobb ipari eseménye vár minden szakembert: ipari innovációk, költséghatékony megoldások, üzleti lehetőségek, networking, KKV-kat segítő pályázatok.
Portfolio Gen Z Fest 2025


