Egekbe szökik az olaj ára, napról-napra többet fizetünk egy liter benzinért, egyre jobban romlik a környezet állapota. Ezekkel a hírekkel minden nap találkozhatunk a médiában. Sokan, ezen problémákra megoldásaként, az alternatív üzemanyagokat és az azokat hasznosító gépjárművek alkalmazását említik. Azonban, hiába terjednek el egyre inkább a hibrid autók és hiába használják egyre többen, még mindig rengeteg legenda lengi körül létezésüket. Ezen dolgok egy részéről rántjuk most le a leplet.
Egekbe szökik az olaj ára, napról-napra többet fizetünk egy liter benzinért, egyre jobban romlik a környezet állapota. Ezekkel a hírekkel minden nap találkozhatunk a médiában. Sokan, ezen problémákra megoldásaként, az alternatív üzemanyagokat és az azokat hasznosító gépjárművek alkalmazását említik. Azonban, hiába terjednek el egyre inkább a hibrid autók és hiába használják egyre többen, még mindig rengeteg legenda lengi körül létezésüket. Ezen dolgok egy részéről rántjuk most le a leplet.
Hogyan működik?
A hibrid szinergikus hajtómű egy fejlett benzinmotor és egy villamos motor kombinációja, amelyet intelligens elektronikus vezérlés irányít. A hibrid rendszer különösen a városon belüli, sok elindulással és megállással tarkított forgalomban javítja az üzemanyag fogyasztás hatásfokát és a kibocsátási tényezőket. Az energia visszanyerő, regeneráló fékrendszer itt segít leginkább az energia megtakarításban.
A feltételezésekkel ellentétben, a hibridautókat sehová sem kell bedugni. A mérnökök feltalálták a fékezés energiáját újrahasznosító szellemes rendszert, amely a lassuló kerekek fékezési energiáját az akkumulátorok töltésére hasznosítja. A rendszer működése automatikus, a vezetőnek semmit nem kell tennie. A hibrid szinergikus hajtóműben használt nagyfeszültségű akkumulátor nem hasonlítható egy közönséges autó akkumulátorhoz. A legmodernebb technológiával készült és úgy tervezték, hogy kiszolgálja a gépjármű teljes élettartamát. szükség, a Lexus márkakereskedő gondoskodik róla, hogy ez megtörténjen.
Sokan azért félnek a hibridautóktól, mert azt hiszik, irdatlan költségbe verik magukat, ha cserélni kell az autó újratölthető elemeit. Ezek az aggodalmak is alaptalanok. Ha a rendszer töltési szintjét 40 és 60 százalék között tartjuk, tehát sohasem teljesen feltöltve és sohasem teljesen lemerítve, akkor biztosak lehetünk a nikkel és fémhibrid alapú akkumulátorok hosszú élettartamában. Ezekre a gyártók egyébként is külön garanciát vállalnak. Ez a garancia általában 100-200 ezer kilométerre szól, attól függően, melyik országban vettük az autót. De ez sem jelenti azt, hogy az elem 200 ezer kilométernél meghalna. Ha netán mégis eljönne a csere ideje, elég csak egyetlen cellát cserélni a pár százból, és a jármű ismét útra kész.
Mennyibe kerül?
A hibridautók a legtakarékosabb járművek, amelyek útjainkon futnak. Természetesen egyértelműen ez ezeknek az autóknak a legvonzóbb tulajdonsága. Az olcsó fenntartás azonban nem elsődleges szempontja az autóvásárlásnak. Döntő tényező például a kocsi ára. Egy hibridautó azonban elég drága, itthon két hasonló kategóriás autó is kijön a Prius árából, és állítólag a Toyota még így is veszít minden eladott hibriden.
Az USA-ban 2006 februárjában 10 különböző hibridmodellt lehetett kapni 19 ezer és 53 ezer dollár közötti áron. A leghatékonyabb és legnépszerűbb modellek (Insight, Civic, Prius) bőven 30 ezer alatt hazavihetők. Az évtized végére 50 újabb modell megjelenése várható, az árak értelemszerűen drasztikusan csökkenek majd.
Nálunk a legolcsóbb hibridautó a Távol-Keletről érkező, és emiatt magas adótartalommal terhelt Toyota Prius, közel hétmilliós alapárért vihető haza, de például a Lexus RX 400h hibrid terepjáró alapára 16 350 000 forint . Ahol nem adnak különleges, állami kedvezményeket (mint például Svédországban, vagy hazánkban), ott szintén drága az autó, az újratölthető akkumulátorok, az elektromos motor és a kifinomult számítástechnikai háttér jelentősen megdrágítják a különleges technológiájú autót. Ám ahogy növekszik a hibridek iránti igény, úgy lesznek egyre olcsóbbak ezek az alkatrészek. Észak-Amerikában tavaly több mint 250 ezer alternatív hajtású autót értékesítettek, csak a Priusból több mint százötvenezret. Jó érv a hibridautók vásárlása mellett, hogy használtan is őrzik árukat.
Van-e benne szufla?
Sokan attól félnek, hogy a környezetbarát és olcsó üzemeltetés miatt fel kell adniuk a sebesség iránti szenvedélyüket. Ennek az állításnak ellentmond, hogy az amerikai piacon a Honda Accord hibrid a legerősebb és leggyorsabb családi szedán. A Lexus RX 400h és a Toyota Highlander Hybrid ugyanazzal a 270 lovas motorral büszkélkedhet. A Lexus GS 240h luxusautó az év végén 300 lóerővel robban be az észak-amerikai piacra, hat másodperc alatt gyorsul fel száz kilométeres óránkénti sebességre. A Toyota Volta tanulmány 408 lovat mozgósít. Ezek a típusok azt bizonyítják, hogy a különböző motorok összekapcsolása nem csökkenti az autó teljesítményét, sőt ellenkezőleg. A General Motors új hibridje, az idén érkező Chevrolet Tahoe ugyanazt a szabadidős érzést közvetíti, mint a V8-as blokkal szerelt változat, de benzinzabálás nélkül.
Biztonság
A hibrid gépkocsikat ugyanazokkal a biztonságtechnikai jellemzőkkel szerelik fel, mint a hagyományos autókat. Ezen túlmenően az akkumulátor telep teljesen le van szigetelve és az összes nagyfeszültségű áramkör védve van az áramütéstől vagy a véletlenszerű érintkezéstől. Amerikában, ahol tényleg százával járnak a hibridek az utakon, felvetődött az a probléma, mennyiben jelent veszélyt a kiérkező mentősökre, tűzoltókra egy-egy sérült hibridautó nagyfeszültségű akkumulátora. A tűzoltók szerencsére jól képzettek, és tudják, ha kigyullad egy ilyen autó, vízen kívül nincs szükségük különleges oltóanyagra. Elég tudni néhány alapvető információt a hibridrendszerek felépítéséről, fajtáiról, az elemek helyéről, a narancsszínű nagyfeszültségű kábelekről, annak érdekében, hogy az elsősegélynyújtók elkerüljék a további sérüléseket. Ezeket az információkat a vonulós tűzoltók és mentősök a kiképzés alatt a tengerentúlon elsajátítják.
A jövő
A hibridpiac soha nem látott mértékben fejlődik, míg 2000-ben csak 9500 hibridhajtású autót adtak el USA-szerte, addig tavaly már több, mint 200 ezret. Ez a szám igen biztató, azonban látni kell az összpiacot is. A 200 ezer zöld kocsi csupán 1,2 százaléka az USA-ban tavaly értékesített 17 millió újautónak.
A piaci elemzők úgy látják, évről-évre duplázódik a hibridvásárlók száma, az államokban 2007-2008 táján éri el az egymilliós álomhatárt. De gondoljunk arra, hogy az USA-ban ma 200 millió autó van, a világon pedig jóval több, mint 700 millió. Ha ebben az ütemben fejlődik a gazdaság, húsz év múlva 1 milliárd autó és kamion rohangál majd a világ útjain. Tehát nem a hibridautózás a környezetvédelem megmentője, csupán annak egyik szükséges eleme.
A hibridhajtás mellett a hidrogénnel hajtott üzemanyagcellás járműveké a jövő, egyes becslések szerint 2050-re számuk megközelíti az autópiac 30 százalékát. Az üzemanyagcellás ipar azonban ma még gyerekcipőben jár, a hibridautózás tapasztalatai jelentik majd a hidat a mai autók és a jövő hidrogénhajtású kocsijai között. A Toyota amerikai vezetője úgy látja, a jövő autója minden bizonnyal hibrid lesz majd, mindegy, hogy benzin-elektromos hajtású, biodízel hibrid vagy üzemanyagcellás jármű.
(hvg.hu, lexus.hu, kiplinger.com)