Tavaly több mint negyvenezer autót vettek vissza a bankok a hiteltörlesztés elmaradása miatt. Az új gépjármű értékesítések száma 2004 óta folyamatosan csökken, és a kereskedőknek sanyarú év lehet az idei.
Tavaly több mint negyvenezer autót vettek vissza a bankok a hiteltörlesztés elmaradása miatt. Az új gépjármű értékesítések száma 2004 óta folyamatosan csökken, és a kereskedőknek sanyarú év lehet az idei.
Nehéz év várhat az autókereskedőkre, a várakozások szerint 219 ezer új gépjármű találhat gazdára, ezerrel kevesebb, mint tavaly. Az eladások 2004 óta folyamatosan csökkennek, a piac szereplői szerint változás jövőre várható, 2007-re ugyanis közel 11 százalékos növekedést prognosztizálnak.
Szakértők szerint a GDP-adatokhoz képest rendkívülien magasak az újautó-eladások a térség többi országához viszonyítva. A 200 ezer feletti éves értékesítés helyett Magyarországon 150 ezer darab lenne az indokolható.
Visszavett autók
Tavaly negyvenezer autót vettek vissza a bankok az eladott 220 ezerből. A lefoglalt autók nyolcvan százalékát kiváltják a tulajdonosok, ezekben az esetekben a bank fenntartja az eredeti hitelszerződést. Sokat elárul, hogy 2004-ben még csupán 2878 autót koboztak el végleg a nem fizető ügyfelektől. Azonban, a visszavett autók számának növekedése reálisnak mondható, ugyanis a kisebb önrésszel és alacsonyabb törlesztőrészletekkel "kampányoló" pénzintézetek ügyfélállománya felhígult. A magas eladások oka, hogy az autófinanszírozó cégek rendkívülien kiélezett versenyt vívnak, az elmúlt két évben zsugorodó piacon. Ugyanebben az időszakban az erős verseny miatt az átlagos önrész a 2000-es 45,4 százalékról 2005-re 26-ra esett vissza.
A visszavett autók legnagyobb részét használtautó kereskedők vásárolják fel, mintegy 90 százalékát, természetesen továbbértékesítés céljából (amit aztán megint megfinanszíroznalka lízingcégek és ismét kaphat jutalékot a kereskedő). A maradék tíz százalékot pedig magánszemélyek vásárolják föl különböző aukciókon.
Magyarország vs. Külföld
A szlovák, a bolgár, a román és horvát környezet az, ahol tényleges lízinget jelent a pénzügyi szolgáltatás, a személyautónak nincs is olyan dominanciája, és persze kockázata, mint idehaza. A Magyarországon kialakult torzót ugyancsak lízingnek hívják, de a belső szerkezete a piacnak 68 százalékban személygépjármű, 13-ban tehergépkocsi, s csak alig több mint 10 százalékban gép és berendezés, illetve 7-ben ingatlan. A szektort nem kis részben az jellemzi, hogy a hitelközvetítésen többet lehet keresni, mint az autóeladáson, ráadásul sok vetélytársnál az értékvesztés-képzésnek a növekvő mennyiség és kockázat ellenére sincs tetten érhető könyvelési adata.
Az elmúlt években folyamatosan emelkedtek a dealerjutalékok is. A térségben egyedülállónak nevezhető, hogy hazánkban a 2000. évi 2,1 százalékról tavalyra 6,7 százalékra emelkedett a kifizetett jutalék aránya. Az átlagos jutalék egy kocsira ebben az időszakban 27 ezer forintról 107 ezerre emelkedett.