Az Alkotmánybíróság alkotmányellenesnek minősítette a kormány napelemes rendeletének egy részét.
Rengeteg magyar család tartozik a közműszámlával. Akad olyan fogyasztó is, aki sokmilliós csúszásban van. A tapasztalatok szerint sokan még a nyári hónapokban sem tudják utolérni magukat. Vajon esetükben csak a kikapcsolás marad?
Még a rezsicsökkentés sem hozott átütő változást, továbbra is kritikán aluli a magyar lakosság közüzemidíj-fizetési hajlandósága - derül ki néhány hazai gáz- és áramszolgáltató körében végzett friss felmérésünkből. Bár sok háztartás a fűtési szezon vége óta rendezte tartozását, átlagosan még így is a fogyasztók 20-25 százaléka van elmaradásban. Az egy fogyasztóra eső átlagos elmaradás összege természetesen egyenesen arányos a fizetési határidő óta eltelt idővel, akadnak, akik mára milliós tartozást halmoztak fel.
A Tigáz Zrt. közlése szerint (05.31-i állapot) a lakossági ügyfelek 19 százaléka fizet késedelmesen, amely a társaság közel 1,26 milliós lakossági fogyasztójával számolva több mint 239 ezer fogyasztót jelent. Ami viszont ennél is aggasztóbb, hogy a lakossági ügyfelek 8 százaléka, vagyis százezernél is több háztartás van 60 napon túli késedelemben, míg a lakossági fogyasztók 2 százaléka, tehát 25 ezer család már egy éve képtelen befizetni elmaradásait. A fűtési szezon vége természetesen hozott némi javulást; május végéig, vagyis alig egy hónap alatt is 13 százalékkal csökkent a társaság lakossággal szemben fennálló kintlévőség állománya. A mulasztók átlagos elmaradása 31 ezer forint; míg a 60 napnál régebbi csúszásban lévők már 41 ezer forintot görgetnek maguk előtt. Vannak azonban a társaságnál olyan lakossági ügyfelek is, akik milliós nagyságrendű tartozást halmoztak fel.
Az E.ON Hungária Zrt. tájékoztatása szerint jelenleg a lakossági áramos ügyfelek (összesen 2,3 millió felhasználó) 20 százaléka, vagyis megközelítőleg 460 ezer fogyasztó; és a lakossági gázfogyasztók (összesen 575 ezer felhasználó) 16 százaléka, tehát nagyjából 92 ezer fogyasztó csúszott meg számláival. Pozitív trend ugyanakkor, hogy a késedelmesen fizető ügyfelek aránya 2013-hoz képest 1-2 százalékkal csökkent 2014-ben. Nem mondható el javulás ugyanakkor a 60 napon túli késedelemben lévők esetében. Itt stagnál az állomány, tehát idén is az áramos ügyfelek 10 százaléka (230 ezer felhasználó), míg a gázos ügyfelek 7 százaléka (40 ezer felhasználó) nem tudja már több mint 60 napja rendezni számláit. A társaság közlése szerint az átlagos tartozások összege sem mutat jelentős változást; az áramfogyasztóknál ez 32 ezer forintot, míg az gázfogyasztóknál 47 ezer forintot jelent. Aggasztó ugyanakkor, hogy mindkét szegmensben nőtt a 60 napon túli tartozások összege. A rezsirekorderek náluk is milliókkal tartoznak.
Aggasztó számokról számolt be lapunk megkeresésére a GDF SUEZ Energia Magyarország Zrt. is. A késedelembe esett lakossági ügyfelek aránya még a fűtési szezonon kívül is eléri a 25 százalékot. Ráadásul ügyfeleik közel 10 százaléka már 60 napon túli csúszásban van; de megközelíti az 5 százalékot azok aránya is, akik már több mint egy éve képtelenek rendezni számláikat. Az egy fogyasztóra eső átlagos tartozás összege még a június végi adatok szerint is (a fűtési szezonban jellemzően nő ez a mutató is) megközelíti a 30 ezer forintot, míg a 60 napnál régebbi tartozások esetében már 100 ezer forint körüli összeget kellene egy átlagos fogyasztónak előteremtenie. A leginkább meglepő ugyanakkor, hogy van olyan lakossági fogyasztó, aki több mint 4 millióval tartozik a társaságnak.
A FŐGÁZ Zrt. tájékoztatása szerint március végétől, alig két hónap leforgása alatt 26 százalékkal csökkent a társaság kintlévősége. Ugyanakkor június végén, még a jelentősnek mondható szezonális javulás mellett is 18 százalékra rúgott a tartozást felhalmozó lakossági ügyfelek aránya. Ehhez képest igen soknak mondható, hogy 60 napon túli késedelemmel a lakossági fogyasztók 9 százaléka küzd, míg több mint egy éve az egyetemes fogyasztók 5,4 százaléka tartozik. Egy átlagos ügyfél a társaságnál 58 ezer forinttal tartozik, míg a 60 napon túli késedelemben lévő ügyfelek átlagosan 105 ezer forint hátralékkal rendelkeznek. A közműcég közlése szerint az egy lakossági fogyasztóra eső legnagyobb tartozás 10 millió forint, igaz, eben az esetben egy társasházról beszélhetünk.
Így kapcsolnak ki a szolgáltatásból
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 307 398 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 094 forintos törlesztővel az Erste Bank nyújtja (THM 10,83%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 70 482 forintos törlesztőt (THM 10,61%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Jellemző, hogy a kezdetben csak egyhavi, tízezer forintos tartozás igen hamar több tízezer forintosra, gázszolgáltatás esetén akár százezres nagyságrendű összegre duzzad. A piaci szereplők tapasztalatai szerint ilyenkor már alig tudják az ügyfelek egy összegben teljesíteni kötelezettségüket. Tartós fizetési késedelem esetén pedig nem marad más, mint a szolgáltatásból történő kizárás. Az érvényben lévő törvényi szabályozás szerint 60 napos tartozás után, összeghatártól és évszaktól függetlenül bárki kikapcsolható. A szolgáltatásból történő kikapcsolás rendjét természetesen törvény szabályozza. Kikapcsolásra az alábbi feltételek együttes teljesülése esetén kerülhet sor:
- A lakossági fogyasztó fizetési kötelezettségével 60 napot meghaladó késedelembe esett,
- a lakossági fogyasztó által, fizetési haladék adásáról vagy részletfizetési lehetőségről kezdeményezett egyeztetés nem vezetett eredményre,
- a földgázkereskedő a tartozásról és a kikapcsolás lehetőségéről a lakossági fogyasztót legalább kétszer értesítette, és az értesítésben a lakossági fogyasztó figyelmét felhívta a szociálisan rászoruló fogyasztókat az e törvény és a földgázellátásról szóló törvény rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló kormányrendelet alapján megillető kedvezményekre, valamint az előre fizető mérő felszerelésének a lehetőségére. A lakossági fogyasztó első értesítése postai vagy - a lakossági fogyasztó előzetes hozzájárulása esetén - elektronikus úton, a kikapcsolás lehetőségére és az azzal járó szolgáltatás-szüneteltetésre vonatkozó második értesítése tértivevényes levélben vagy a lakossági fogyasztó általi átvétel igazolására alkalmas egyéb módon történik.
A legtöbb esetben azonban a fogyasztók nem tudnak kitörni az adósságspirálból, s a szolgáltatónak nem marad más lehetősége végül, mint a kikapcsolás. A szolgáltatásból történő kizárás ugyanakkor nem jelenti a szolgáltató részéről a veszteség leírását. Ha a tartozás nagyon régóta fennáll, a szolgáltatók többnyire külsős behajtó céget bíznak meg a tartozás beszedésével, vagy faktoráló cég felé engedményezik ezeket a követeléseket. Ezzel párhuzamosan jogi úton is megpróbálják igényüket érvényesíteni. Addig senkit sem kapcsolnak vissza a közművekre, amíg van lejárt tartozása.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Neked 1%, nekik egy újabb lépés a kórházi magány ellen (x)
Az Amigos a gyerekekért önkéntesei, 10 éve viszik a játékos nyelvtanulást a kórházakba. Segítsd őket, hogy jövőre is ott lehessenek a kórházi ágyak mellett.
-
Kiváló minőségű tejtermékek minden napra (x)
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Portfolio Gen Z Fest 2025


