Nagy Bálint • 2013. június 19. 11:02
Hiába csökkentette a kormány a közműdíjak egy részét Magyarországon, ez aligha látszik meg a hazai társasházak közös költségében. A legtöbb lakó ma többet fizet, mint egy évvel korábban.
Lezárult a beszámolási időszak hazai társasházaknál és lakásszövetségeknél, s a tapasztalatok összegzésre kerültek - mondta el Farkas Tamás, a Lakásszövetkezetek és Társasházak Országos Szövetsége (LOSZ) elnöke egy mai napon tartott sajtótájékoztatón. Hozzátette: ezen tapasztalatok legfőbb része a rezsiköltség-csökkentés témakörében, illetve a kintlevőségek, s hátralékok tekintetében keletkezett.
Nem volt rezsicsökkentés a társasházaknál?
Bár január elsejével 10 százalékkal csökkent a lakossági gáz-, illetve villamos energia átlagára Magyarországon, illetve júliustól szintén csökken a használati hideg-melegvíz és szennyvízelvezetés, kéményseprés, szennyvízszippantás díja, ez azonban nem jelenti azt, hogy a fenntartási hozzájárulás (közös költség) esetében is meglátszik a kormányakarat! Mint ismert, a kormány célja a családi költségvetések terheinek csökkentése. Pedig a hazai lakóingatlan állomány (4,3 millió darab) jelentős rész, mintegy 29 százaléka (1 millió 247 ezer darab) lakásszövetkezeti, társasházi lakás. Így az átfogó rezsiköltség-csökkentés esetükben nem teljes körű.
Farkas Tamás emlékeztetett Németh Szilárd, a rezsicsökkentésért felelős fideszes munkacsoport vezetőjének megszólalására is, miszerint a közös költség, illetve lakásszövetkezeteknél a havi fenntartási hozzájárulás esetében is érvényesíteni kellene a 10 százalékos költségcsökkentést, mint ahogy az a közmű számlákban is megjelenik. A LOSZ elnöke szerint ugyanakkor a közös költség 10 százalékos díjcsökkentése hatalmas terhet jelentene az ingatlanok kezelőinek, s előbb-utóbb a szolgáltatások minőségi romlását vonhatja maga után. A közös költség ugyanis nem pusztán a közüzemi szolgáltatások díjaiból áll - hívta fel a figyelmet a LOSZ elnöke.
KATTINTS! Újabb rezsicsökkentést jön szeptemberben?
A LOSZ szerint ez nem jelenti ugyanakkor azt, hogy nem kell érvényesíteni a havi fenntartási hozzájárulás mértéket a rezsiköltség-csökkentésnek megfelelően, ezt azonban a közös költség díjtételeivel arányosan kellene véleményük szerint figyelembe venni. A társasházak közös költségének ugyanis számos olyan eleme van, melyet az infláció mértékével növelni kellett. Ilyen többek között a takarítás, a kertészet, vagy éppen a közös képviselő javadalmazása, melyek üzemeltetési költségnek minősüének, illetve a felújítási hozzájárulás. Ennek természetesen egyértelmű hozadéka, hogy a közös költség összességében nagyobb lesz, mint egy évvel korábban, de az emelkedés mértéke lassuló tendenciát mutat.
Elképesztően nőnek a társasházak terhei
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A lakásszövetkezetek, társasházak terhei az elmúlt 2-3 évben olyan jogszabályi előírások következményeként növekedtek, amelyek a lakóépületek állagvédelménél elsődlegesen érdemi változást nem eredményeztek. Ilyen többek között a gáz csatlakozó vezetékek és felhasználói berendezések felülvizsgálatáról szóló rendelete, amely előírja a berendezések költséges műszaki biztonsági átvilágítását. De szintén hatalmas terhet jelent a társasházaknak a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló törvény végrehajtása is. A jogszabályi kötelezettségek többmillió forintos egyszer ráfordítást követelnek a lakóközösségektől!
- A gáz csatlakozó vezetékek és felhasználói berendezések műszaki-biztonsági felülvizsgálati és a szükséges javítási munkák: 900e - 1.200e Ft
- A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény végrehajtásának hatása: 650e - 800e Ft
- 176/2008. (VI. 30.) számú Kormányrendelet szerinti energetikai tanúsítás: 660e - 1.320e Ft
A LOSZ véleménye szerint a hátralék növekedés emelkedését a következő kormányzati intézkedésekkel kell mérsékelni:
- A közjegyzői fizetéses meghagyás díját utólag kelljen megfizetni (díjfeljegyzési jog biztosítása).
- A végrehajtási fázisba került adósság rendezésénél a végrehajtói előleget követően eredményérdekeltségük legyen a bírósági végrehajtóknak!
- Az ingatlan jelzálogjog bejegyzési illetékét meg kell szüntetni, vagy radikálisan csökkenteni kell!
- A hátralékos eljárásokat gyorsított eljárásként kelljen kezelni, max. 60 napon belül jogerősen fejeződjenek be!
- Az ingatlan árverezés jelenlegi gyakorlatát felül kell vizsgálni (helyi adó és érték nyilvántartás igazítása a piaci viszonyokhoz, becsérték felülvizsgálat gyorsítása, adós megkifogásolási jog korlátozása, meghirdetési gyakoriság, stb.).
- A jelzálog jog-végrehajtási jog egyenértékűségének megteremtésével a lakásszövetkezeti, társasházi követelések teljesítését elő kell segíteni!
- Az adásvételi szerződéseknél kötelező tartalmi és formai kellékként szerepeljen a lakásszövetkezeti, társasházi tartozás igazolás.
A LOSZ szerint ugyanakkor az indokolható ráfordítás szükségletet célzott és hatékony támogatás(energia)politikával is segíteni kell:
- Költségvetési pályázati lehetőség megnyitása a felülvizsgálati megállapítások kivitelezésére, legalább 1/3-os támogatási forrással,
- Célszerű lenne felülvizsgálni a rendeleteket, határidőket elhalasztani
- Szolgáltatói műszaki-anyagi támogatás, nemcsak ölbe tett kézzel, hatósági szerepkörben megjelenni (fogyasztóbarát szolgáltatói magatartás!)
- Az épületenergetikai tanúsítást központilag kell koordinálni és azt díjmentesen a házkezelő szervezetek részére rendelkezésre bocsátani (az energia tudatos magatartás kialakítása, az energia megtakarítás állami ösztönzése óriási nemzetgazdasági szintű energia megtakarítást eredményez) A tanúsítással egybe kellene kötni egy országos épületállomány felmérést és a jövőbeni tervezéshez szükséges épület és ingatlan adatbázis kialakítása is elkerülhetetlen