Elgondolkodtató akciók... Virtuális hasábjainkon számtalanszor beszámoltunk már a tengerentúli ingatlanpiacon tapasztalható lassulásról, ennek következményeiről, illetve megvizsgáltuk, hogy mi a helyzet hazánkban. Jelen összeállításunk célja ehhez kapcsolódóan a lakások értékesítésénél alkalmazott trükkök, csábító akciók feltérképezése, indulva az Egyesült Államokból, majd megvizsgálva a magyar piacot. Előre bocsátjuk, a szerencsésebbek ajándék autót vagy éppen ingyen uszodát is kaphatnak ingatlanjukhoz, extrém, illetve furfangos akciókért pedig nem kell átszelni az óceánt!
Az amerikai National Association of Home Builders adatai szerint szeptemberben az építőipari szereplők 77%-a kínált vevőinek valamiféle ajándékot, kedvezményt, hogy könnyebben túladjon az ingatlanokon. Ez az arány egy évvel ezelőtt még 58%-os volt, ez is mutatja tehát, hogy nem a levegőbe beszélünk: a piacot jelenleg a vevők irányítják, az eladóknak pedig okosan kell reagálniuk a megváltozott erőviszonyokra. Mivel ezt elég ravaszul is teszik, érdemes lesz körülnéznünk.
Az USA-ban a társaságok 55%-a kínál ingyenesen olyan opciókat, mint például a parkosítás, kertrendezés (az NAHB adatai szerint ez a ráta tavaly csak 37%-os volt), a vállalatok 43%-a pedig átvállalja az előző ingatlan eladásához kapcsolódó költségeket.
Az építőipari cégek 44%-a csökkentette árait, 4%-uk új autót is ad a lakáshoz, míg 5%-uk ajándék utazással kecsegteti a vevőket. (Ezen a ponton ki kell emelni, hogy ez a 3 kérdés egy éve még annyira irreleváns volt, hogy a szövetség munkatársai fel sem tették a tagoknak!) Mindezek alapján nehezen vitatható, hogy a piacon a vevők meglehetősen kedvező alkupozícióba kerültek, kérdés hogy milyen trükkök hatására csábulnak el...
A kedvencek...
Nem meglepő, hogy amerikai mintára vettük át a konyhabútor és konyhagépek ajándékként való beszerelését, valamint a "speciálisan kedvező feltételek" mellett nyújtott hiteleket. Fontos persze megjegyezni, hogy a kedvezményeket soha nem árcsökkentésként hirdetik meg, mindig az kerül kihangsúlyozásra, hogy ugyanazért az árért többet kap a vevő.
Természetes, hogy az egykor spekulatív, mára leginkább lassulás mutató piacokon (pl. Kalifornia, Florida) nagyobb szerephez jutnak az ösztönzők, mint a relatíve stabil területeken. Ahol az építőipari cégek igyekeznek megszabadulni készleteiktől, ott hajlandóak autót vagy éppen ajándék uszodát is adni a vevőnek, csak minél hamarabb történjen meg az adásvétel. (Ösztönző jellegű kedvezmények persze mindenhol vannak, ezen szokványos marketing eszközöktől meg kell azonban különböztetni a nyíltan készletleépítést célzó akciókat!)
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 719 484 forintot 20 éves futamidőre már 6,26 százalékos THM-el, havi 142 416 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,78% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az építőipari cégek ilyen környezetben alapvetően kétféle stratégiát követhetnek:
- a pénzáramlást szem előtt tartva, a profitráták csökkenése árán is igyekeznek akcióikkal minél hamarabb értékesíteni az ingatlanokat, vagy
- a piac felső rétegét megcélozva luxusingatlanokat próbál meg tartósan magas áron értékesíteni.
Az ingatlanközvetítők tapasztalatai szerint a vásárlók többsége fél, hogy egy drasztikusabb árcsökkenés előtt, pont rosszkor vesz ingatlant, ezért sokan inkább kivárnak. Az USA-ban akad, aki ajándék Honda Civic-kel szeretné meggyőzni a lézengő érdeklődőket, de már az sem ritka, hogy az ügynökök jutalékát 10%-os magasságba emelik.
Mindez persze 180 fokos fordulatot jelent az előző évhez képest, miközben a legtöbb vásárlónak egyetlen dolog számít: minél olcsóbban akar hozzájutni a lakáshoz, egy ajándék autótól ugyanis nem lesz alacsonyabb a havi törlesztése!
Lássuk a hazai trükköket!
A Pénzcentrum.hu körkérdésére - érthető módon - a legtöbb ingatlanos cég képviselői csak nevük és társaságuk elhallgatásával válaszoltak, a következőkben így a telefonbeszélgetések tanulságait összegezzük.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Egy jó szörp titka: így lett a házi receptből sikeres vállalkozás
A semmiből indulva vált országosan ismert prémium márkává a Mayer szörp.
-
Neked 1%, nekik egy újabb lépés a kórházi magány ellen (x)
Az Amigos a gyerekekért önkéntesei, 10 éve viszik a játékos nyelvtanulást a kórházakba. Segítsd őket, hogy jövőre is ott lehessenek a kórházi ágyak mellett.
-
Kiváló minőségű tejtermékek minden napra (x)
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Portfolio Gen Z Fest 2025


