Minden eddiginél átláthatóbb banki magatartást ígér a magát "első magyar közösségi bank" jelzővel definiáló Magnet Magyar Közösségi Bank. A HBW Express Bank átalakulásával létrejött pénzintézet tevékenységét a fenntartható fejlődés és az üzleti etika elveire alapozza. A Pénzcentrum most bemutatja, mit is jelent ez a gyakorlatban.
Közösségi bankok külföldön, főleg Nyugat-Európában már évtizedek óta léteznek. A többek között Hollandiában (pl. a Triodos Bank) és Németországban (pl. a GLS Gemeinschaftsbank eG) is gyökeret vert alternatív banki gondolkodásmód évről évre egyre több egyéni és vállalati ügyfelet vonz.
A közösségi bankok üzleti modellje olyan megtérülő és fenntartható, az adott helyi gazdasági szféra működésére alapozott koncepció, amely a globális gazdasági válság időszakában is nyereséges tudott lenni, állami pénzügyi segélycsomagot pedig nem igényeltek egyik országban sem.
Így működik a magyar változat
A MagNet Magyar Közösségi Bank a közösségi banki koncepciót a magyar nemzetgazdaság vonatkozásában szeretné érvényesíteni: napi üzleti működésébe és döntéshozataába önkéntes alapon beépíti, és kiemelten kezeli a közösség érdekeit és céljait, valamint az etikus működés és a fenntartható fejlődés gazdaságban, kultúrában és társadalomban betöltött szerepét.
A menedzsment szándéka szerint a bank tevékenysége során pozitív hatással van környezetére, hiszen olyan szektorok magyarországi kkv-i, mikro- és nagyvállalatai számára nyújt hitelt, illetve fektet be, mint például a biogazdálkodás, a zöld energia, a környezet- és természetvédelem, valamint az ezeket célzó kutatás-fejlesztés, a munkahelyteremtés és az egészségügyi ellátás. Mindezzel a bank célja az is, hogy a hagyományostól eltérő alternatívát nyújtson, és ezzel formálja a hazai pénzügyi kultúrát.
Átláthatóság
A pénzintézet csütörtöki sajtótájékoztatóján elhangzott: a MagNet szakít az átláthatóság eddigi bevett formájával és a tavaly ősszel elfogadott Banki Magatartási Kódexben megfogalmazottakon felüli vállalásokat nyújt. Így például a betéteseket rendszeresen tájékoztatják majd, hogy a banknál elhelyezett pénzük mekkora összeggel járult hozzá a bank nyereségéhez. Ugyancsak látja az ügyfél, hogy a bank milyen vállalatoknak és milyen összegben nyújt hitelt. Tehát a hagyományos banki működési modellel ellentétben, a közösségi banknál "látják egymást" az érintett felek.
A bank kiemelt területekként kezeli a biogazdálkodást, a zöld energia fejlesztési lehetőségeit, a környezet és természetvédelmet, a kutatás-fejlesztést, a munkahelyteremtést, a szociális célokat vagy az egészségügyi ellátást szolgáló beruházásokat.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Különleges termékek
A közösségi bank első termékei is tükrözik a fentiekben hangoztatott szellemiséget: a Szféra betét esetében a betét tulajdonosa kiválaszthatja, hogy melyik - a fenntartható fejlődéshez tartozó - célt támogatja, és a bank kizárólag oda helyez ki hitelt. Ezáltal az ügyfél tudatosan segítheti a számára fontos közösségi cél megvalósulását. A Mentor betét esetében pedig az ügyfél eldöntheti, hogy pénzéből a bank mely magyarországi vállalkozások projektjeihez nyújtson hitelt.
A MagNet az átláthatóság jegyében - ellentétben a hagyományos banki üzletpolitikával - tájékoztatja ügyfeleit arról, hogy a bank elért nyereségéből mennyit köszönhet az adott ügyfélnek, mekkora nyereséget ért el általa (pl. betétje révén, tranzakcióval vagy számlavezetéssel). Ehhez kapcsolódik a bank adományozási programja, a Közösségi Adományozási Program (KAP) elnevezésű kezdeményezés: a nyilvánosságra hozott éves nyereség 10%-áról az ügyfelek dönthetik el, hogy mely civilszervezetek kapják. Ez azt jelenti, hogy az egyenkénti hozzájárulás arányában az ügyfelek kiválaszthatják, hogy kiknek adja a bank az - idén közel 44 millió forintos - nyereségrészét. Az átláthatóság itt is lényeges: az ügyfél nyomon követheti, hogy az egyes szervezetek számlájára mikor és mennyi pénz érkezik a szavazás révén.
Salamon János, a bank vezérigazgatója elmondta, hogy az évente elért banki nyereség 10 százalékának felhasználásáról a betétesek döntenek. Ez úgy történik, hogy a közösségi adományozási program keretében a betétesek az elhelyezett pénzük arányában dönthetnek arról, milyen civil szervezetnek, alapítványnak adják nyereségrészüket.
A vezérigazgató külön hangsúlyozta: az etikus működés kiterjed a hitelesekkel szembeni pozitív magatartásra is. Példaként lakáshiteleseik ügyét hozta fel. Mint mondta, a pénzintézet számára nem elfogadható megoldás a nemfizető adósok kilakoltatása: ez ugyanis a banknak sem kifizetődő.
A MagNet Magyar Közösségi Bank közel 14 ezer ügyfelet szolgál ki. Jelenleg 11 budapesti és 1 vidéki bankfiókban várja az ügyfeleket, hétfőtől eggyel nő bankfiókjaik száma.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.