A legtöbb munkavállaló úgy érzi, nem becsülik meg eléggé az erőfeszítéseit, sokan úgy vélik, egyenesen alul vannak fizetve. Ez az érzés számos alkalmazottat késztet a munkahelyváltás lehetőségeinek mérlegelésére, holott az esetek többségében "csak" természetes emberi elégedetlenségről beszélhetünk - derül ki a Salary.com kutatásából.
A weblap üzemeltetői által megkérdezett 13,500 alkalmazott 65%-a nyilatkozott úgy, hogy a következő három hónap során új munkahely után néz. Az elégedetlenek 57%-a kifejezetten a fizetését kifogásolja, ezért szeretne váltani.
A Salary.com összevetette a megkérdezettek adatait saját adatbázisával és úgy találták, hogy a fenti csoportból csupán 19% alulfizetett, 17% kifejezetten túlfizetett, 34% pedig megfelelő juttatásban részesül. (A besorolás alapját mindenkinél a hasonló pozíciót betöltő személyek fizetése jelentette. Az adatbázis ágazatonként, vállalatméretenként és régiónként osztályoz, így meglehetősen kifinomult az összehasonlítás.)
Szakértők szerint a realitástól való elszakadás elsősorban azért következhet be, mert az alkalmazottak teljesítménye és önértékelésük között sokszor szakadék tátong. A legtöbb cégnél elgondolkodnak az alkalmazottak azon, "miért is keres XY jobban, mint én". A válasz természetesen egyszerű: a vállalat vezetése többre értékeli a közös célok eléréséhez nyújtott hozzájárulását. A legtöbben persze túlértékelik saját szerepüket, emiatt alulfizetettnek érzik magukat, ami persze kihathat a teljesítményükre is...
A tendencia...
Sokszor nem is a fizetés abszolút mértéke, sokkal inkább annak trendje játszik kiemelkedő szerepet az elégedettségben. Amennyiben egy alkalmazott azt tapasztalja, hogy huzamos ideig nem emelkedik a fizetése, úgy érezheti, hogy alulfizetett és jobban járna, ha máshol próbálna szerencsét.
Ilyenkor a legritkább esetben veszik figyelembe az elégedetlenkedők, hogy az adott ágazatban mi jellemző a bérek alakulására, pedig sokszor ez is releváns lenne a döntéshozatalban. A legtöbben szétnéznek a piacon, hogy mennyiért helyezkedhetnének el és mivel sokan igyeznek kis túlfizetéssel toborozni, beigazolva látják hipotézisüket. A probléma csak az, hogy a prémiummal induló helyen kapott bért is (csodák csodájára) utoléri lassan az iparági átlag...
Nem a névjegykártya számít...
Korunk munkaerőpiacán már szinte mindenki executive, vagy manager, esetleg executive manager, ilyen titulusokkal pedig könnyű alulfizetettnek érezni magunkat.
A Salary.com munkatársai az online kérdőívet kitöltők közül sokakat felhívtak és megtudakolták, mik is valós munkahelyi teendőik. Ezt követően megvizsgálták, mennyire illeszkednek az elmondottak a megadott pozícióhoz és azt tapasztalták, hogy a megkérdezettek mintegy 30%-a "túl van címezve" munkahelyén.
Mindezek ellenére a legtöbb munkavállaló standardizáltnak tartja a pozíciókat, így értékítéletükben az szerepel, hogy az ügyfélkapcsolati menedzser mindenütt ugyanazt csinálja, tehát ugyanannyit is kellene keresnie. (Ezzel nyilvánvalóan több probléma is akad, elég csak az ügyfélkör nagyságára és a vállalat méretére gondolni...)
Az alku ereje is számít...
Előfordulhat persze, hogy hasonló munkakört betöltő személyek juttatása között is van eltérés, ez a legtöbb esetben a munkavállaló alkupozíciójától függ. Hosszabb távon azonban a különbségek a jól irányított szervezetekben kisimulnak. (Értelemszerűen a magasabb kezdőfizetés alacsonyabb emeléseket vonhat maga után, ha ugyanolyan teljesítményt nyújtunk, mint más, aki alacsonyabb szintről indult...

Életveszélyes munkahelyek Magyarországon: itt történik a legtöbb baleset, egyre aggasztóbb a helyzet
Tavaly 75 ember halt meg munkahelyi balesetben, ez 20 százalékos növekedés - olvasható a MASZSZ közleményében.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
30 éve együtt – az INTERSPAR múltja, jelene és jövője (x)
A SPAR Magyarország nem csupán egy új üzlettípust hozott be az országba, hanem egy modern, kényelmes és családbarát vásárlási élményt is, amely azóta is milliók mindennapjainak része.
Portfolio Gen Z Fest 2025


