Az MNB friss lakásárindexe szerint 2024 negyedik negyedévében országos szinten 15,1 százalékkal emelkedtek a lakóingatlanok árai
Csúcson a hitelezés Magyarországon, a lakosság hitelfelvételi kedve töretlen. A személyi és lakáscélú hitelek kihelyezése is egyre nő, ami a reálbérek emelkedésének és az alacsony kamatoknak tudható be. De mire is költjük ezt a pénzt?
A magyar lakosság hitelfelvételi kedve tovább nő, és egyelőre nem látszik, hogy a növekedés megállna. A kölcsönök iránti kereslet leginkább két oknak tudható be: ez pedig a reálbérek növekedése, valamint az alacsony kamatkörnyezet. A lakáscélú hitelek tekintetében elmondható, hogy az ingatlanpiaci keresletet még mindig a válság utáni feléledés pörgeti, a fogyasztási hitelek élénkülésében valójában a költekezési szándék érhető tetten. Nézzük meg, mennyiségében mennyit jelent a nagy hitelállomány, és milyen célok állnak a hitelfelvételek mögött.
Mennyi hitelt vettünk fel?
Az MNB adatabiból kiderül, hogy éves szinten 3 százalékkal nőtt a teljes lakossági hitelállomány, ennek összértéke 5 547 milliárd forint volt volt - ennek nagy részét pedig a lakáshitelek és a személyi hitelek pörgették. 2017-ben az összes hitelállományon belül a lakáscélú hitelek új kihelyezeésének összege közel 600 milliárd forint volt, ez az előző évhez képest 37 százalékos növekedést jelent. Érthető a szám, hiszen ahogy fent írtuk, a lakáspiaci kereslet töretlen.
Még nagyobb mértékben nőtt ugyanakkor a személyi hitelek mennyisége, ez 50 százalékkal nőtt az előző évhez képest. A népszerűségét a legszemléletesebben az a tény támasztja alá, hogy a jellemzően kis hitelösszeg ellenére a teljes lakossági hitelállomány 10 százalékát (571 milliárd forintot) tette ki a személyi hitelek aránya.
A kihelyezés volumene szintén korábban soha nem látott mértékben nőtt. 2018 utolsó negyedévében több mint 120 milliárd forint volt, míg az azt megelőző hónapban mindössze 88,5 milliárd. A ma megjelent legfrisseb statisztikák szerint az egy évvel korábbihoz képest 42 százalékkal nőtt a lakossági hitelezés, ezen belül a személyi hitelek 51 százalékkal nőttek. A hitelezési kedv teháhát szemmel láthatóan töretlen. De míg a lakáshiteleknél a felhasználás egyértelmű, nagy kérdés, mire használjuk a személyi hiteleket?
>>> Találd meg a legolcsóbb kölcsönt a Pénzcentrum kalkulátorával!
Erre költ a magyar
Egy átlagos magyar család havi folyó kiadása a KSH adatai szerint 2017-ben havonta átlagosan 83 ezer forint volt, ez 7,6 százalékkal haladta meg az előző évi adatokat. Ebből közel 22 ezer forintot költöttünk élelmiszerekre. 2017-ben még 17 ezer forintot fizettünk átlagosan a rezsire, az Eurostat legfrissebb adatai szerint az összes lakhatási költségre a jövedelmünk 23,2 százalékament el. Közlekedésre nagyjából 10 ezer forintot fordítottunk.
Míg az látható, hogy folyó kiadásaink fedezésére elég a jövedelmünk, váratlan, havi bevételeinket meghaladó kiadások esetén néha már a megtakarításaink sem elegendőek. A Cofidis kutatási adatai szerint 2017-ben a lakosság 17 százaléka tervezett lakásfelújítást, 28 százalék nyaralást. Ráadásul előbbi esetben a válaszadók 46 százaléka nyilatkozta, hogy rendszerint túlszaladnak a költségek. Ez nyaralás esetén 38 százalék volt.
A személyi gépjármű vásárlás is jelentős tétel, a válaszadók nagy része ugyanakkor önerőből kívánta megvalósítani az autóvásárlást. Harminc százalékuk azonban elengedhetetlennek tartotta ehhez a hitelfelvételt, tizedük pedig erre a személyi kölcsön lehetőségével élt. Lakásfelújítást a válaszadók 34 százaléka hitelből fedezné, a személyi hitelek aránya itt 14 százalékra rúg.
Az sem meglepő, hogy decemberben többet költünk az átlagosnál. Noha a tételt a kutatásban résztvevők kétharmada saját forrásból fedezi, 5 százalékuk azonban a karácsonyi vásárlásra is hitelt vesz fel - erre pedig a kötetlen felhasználású személyi hitel a legalkalmasabb.
A lakosság körében ez a legnépszerűbb hitel
A fogyasztási célú hitelek tehát az éves kiadásaink során is egyre nagyobb szerepet játszanak: Az elmúlt 9 hónapban 342,7 milliárd forintnyi hitelt vettek fel a háztartások. Nem meglepő, hogy a hitelkonstrukció növekvő népszerűségnek örvend. A felvétel feltételei könnyen teljesíthetőek - nincs szükség hozzá sem kezesre, sem fedezetre, és akár már egy órán belül is a számlánkon találhatjuk az összeget. Kamatozása is meglehetősen kedvező - a hitel díja arányaiban a folyószámlahitelekének nagyjából a fele. Az MNB adatai szerint 2018 szeptemberében 11,97 százalék volt a személyi hitelek átlagos kamata, kis kutatással ugyanakkor könnyen találhatunk ennél olcsóbb opciót is.
>>> Találd meg személyre szabott ajánlatodat kalkulátorral!
Amennyiben autóvásárlás mellett döntenénk, erre is jó megoldás lehet a személyi hitel- a lakosság tíz százaléka is ezzel a konstrukcióval él autóvásárlás esetén. Mi most a Pénzncentrum kalkulátorával megvizsgáltuk, hogy másfél millió forintos összeg felvétele esetén melyek lehetnek a legkedvezőbb ajánlatok.
Ahogy az látható, 250 ezer forint nettó jövedelem felett kedvezőbb kamatozású hiteleket érhetünk el, amelyek közül aCIB ajánlata tűnik a legolcsóbbnak 8,17 százalékos THM-mel. Az ezt követő negyedik ajánlat THM-e már 11,47 százalék, míg 250 ezer nettő jövedelem alatt a Cetelem ezen ajánlata a legkedvezőbb aPénzcentrum kalkulátoraszerint. A nagy különbségeket látva tehát érdemes előre megvizsgálnunk, hogy melyek a legkedvezőbb ajánlatok ma a piacon.

Óriási hiteldilemma előtt áll rengeteg magyar család: milliókat spórolhatnak így, de van egy bökkenő
Az MNB legfrisseb adatai alapján idén februárban már megközelítette a 17,3 millió forintot az újonnan felvett szabad felhasználású jelzáloghitelek átlagos szerződéses összege.


"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Egy jó szörp titka: így lett a házi receptből sikeres vállalkozás
A semmiből indulva vált országosan ismert prémium márkává a Mayer szörp.
-
Neked 1%, nekik egy újabb lépés a kórházi magány ellen (x)
Az Amigos a gyerekekért önkéntesei, 10 éve viszik a játékos nyelvtanulást a kórházakba. Segítsd őket, hogy jövőre is ott lehessenek a kórházi ágyak mellett.
-
Kiváló minőségű tejtermékek minden napra (x)
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Portfolio Gen Z Fest 2025


