Miközben a közgazdászok a vállalati gyorsjelentéseket, a részvénypiaci árfolyamokat és az inflációs adatokat figyelik, vannak, akik egészen más forrásból érzik meg előre a bajt.
Idén is megjelent a Cetelem évente elkészített, az európai - köztük a magyar - fogyasztási és megtakarítási szokásokat vizsgáló kutatása. A kutatás meglepő eredményre jutott az Y generáció megítélésével kapcsolatban.
A Cetelem franciaországi anyacége több mint 30 éve, évente egyszer elkészíti az európai fogyasztási szokásokat vizsgáló körképét. A reprezentatív kutatásban idén 17 ország 17 ezer állampolgára vett részt.
A kutatás eredményeiből kiderült, hogy az európai polgárok egyre pozitívabban látják a világot: mind saját országuk, mind a saját helyzetüket egyre jobban értékelik. A mélypont egyébként 2013-ban volt, azóta folyamatos a javulás ebből a szempontból. Öt évvel korábban még átlagosan 3,7-re értékelték az európaiak saját országuk helyzetét, mostanra azonban az átlag már 5,2-re emelkedett.
A magyar értékek követik az európai trendet: a 2013-as mélypont óta Magyarországon is folyamatosan, évről-évre egyre egyre pozitívabban látja a helyzetét a lakosság. Nálunk ugyanakkor kevésbé bizakodóak az emberek: a jelenlegi adat 4,1 lett, és 2013-ban is jóval alacsonyabb volt az európai átlagnál, a maga 2,6-os értékével.
Egyre többet fogyasztanánk
Az európaiak 47 százaléka szeretne többet fogyasztani az elkövetkező év során, ugyanakkor 45 százalék többet szeretne megtakarítani is. A magyar értékek itt is jelentősen eltérnek az európai átlagtól: a magyarok mindössze 28 százaléka mondta, hogy szeretne többet fogyasztani. Megtakarítási téren kisebb a lemaradásunk: a magyarok 43 százaléka szeretne többet megtakarítani.
Érdekesség, hogy noha a magyarok többsége évről évre úgy nyilatkozik, hogy nem szeretne többet költeni a tavalyinál, a valóságban nem ez történik: az utóbbi időszakban Magyarországon folyamatosan emelkedik a fogyasztás. Ez meglátszik a személyi kölcsönök állományának folyamatos emlkedésében is: idén az első negyedévben 55 százalékkal emelkedett ez az érték.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 719 484 forintot 20 éves futamidőre már 6,26 százalékos THM-el, havi 142 416 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,78% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A fogyasztás emelkedését érzékeli a Cetelem is: náluk 2017-re a szemlélyi kölcsönök állománya meghaladta a válság előtti csúcsértéket. De érzékelhető a fogyasztás növekedése az áruhitelek esetén is, amelyek darabszáma 25 százalékkal emelkedett 2013 és 2017 között.
Érdekes eredmények az Y generációról
A kutatás minden évben készül egy speciális, csak az adott évben feltett kérdéssorral. Idén ez a kérdéssor a 18-35 év közötti generációra vonatkozott. A kutatásból érdekes kettősség mutatkozott ki: a 35 évnél idősebbek többnyire negatív véleménnyel vannak a fiatalabbakról, miközben a fiatalok inkább pozitív tulajdonsággal jellemezték saját magukat.
Ez az eltérés éppen Magyarországon a legnagyobb: a magyar Y generációról vannak a legrosszabb véleménnyel az idősebbek. Pedig úgy tűnik, hogy a magyar fiatalok is mondhatni konzervatív beállítottságúak: 57 százalékuk úgy nyilatkozott, hogy számára a család, a családdal töltött idő a legfontosabb.

Óriási hiteldilemma előtt áll rengeteg magyar család: milliókat spórolhatnak így, de van egy bökkenő
Az MNB legfrisseb adatai alapján idén februárban már megközelítette a 17,3 millió forintot az újonnan felvett szabad felhasználású jelzáloghitelek átlagos szerződéses összege.


"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Egy jó szörp titka: így lett a házi receptből sikeres vállalkozás
A semmiből indulva vált országosan ismert prémium márkává a Mayer szörp.
-
Neked 1%, nekik egy újabb lépés a kórházi magány ellen (x)
Az Amigos a gyerekekért önkéntesei, 10 éve viszik a játékos nyelvtanulást a kórházakba. Segítsd őket, hogy jövőre is ott lehessenek a kórházi ágyak mellett.
-
Kiváló minőségű tejtermékek minden napra (x)
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Portfolio Gen Z Fest 2025


