Pénzcentrum • 2009. augusztus 27. 12:32
Az internetes és a külföldi kártyás vásárlás népszerűsége is jelentősen nőtt az elmúlt években - derül ki a MasterCard legfrissebb felméréséből. Jóllehet még mindig nagy azoknak az aránya, akik nem elég tájékozottak a kártyás vásárlással kapcsolatban, és azt gondolják, hogy a kártyás fizetésnek külföldön díja van.
"Nyilvánvaló, hogy mindkét területen nagy lehetőség van még a fejlődésre, hiszen ma még sokan nem tudják, hogy mi mindenre lehet használni a banki plasztiklapot - mondja Gauder Milán, a MasterCard Europe Magyarországért, Horvátországért és Szlovéniáért felelős üzleti igazgatója. "Felmérésünk szerint a kártyabirtokosok harmada nem tudja megmondani, hogy kártyája alkalmas-e online vagy külföldi fizetésre, szintén a harmada pedig egyenesen állítja, hogy kártyája nem alkalmas ezekre a célokra. Jóllehet mind a MasterCard, mind a Maestro kártyákkal lehet külföldön is fizetni és minden dombornyomott kártya alkalmas az internetes fizetésre. A MasterCard már évek óta nagy hangsúlyt helyez a kártyabirtokosok tájékoztatására, oktatására."
A felmérés tanúsága szerint a bankkártya-használat egyéb területein folytatódtak a korábbi évek kedvező tendenciái: havonta átlagosan 5 alkalommal fizetünk bankkártyával, a négy évvel ezelőtt mért 2-3 alkalommal szemben.
Hol használjuk leginkább a bankkártyát?
Az elmúlt évekhez hasonlóan a nagy élelmiszerláncok, ruha- és cipőüzletek, gyógyszertárak, benzinkutak, drogériák, posták valamint a könyvesboltok vezetik a listát, ám eddig csak két területen vette át a bankkártya a készpénzes fizetéstől az első helyet: a szupermarketekben és a benzinkutaknál. 10 szupermarketekben vásárló közül 7 szokott ebben az üzlettípusban bankkártyával fizetni, benzinkutaknál ez az arány még jobb, 83%-os.
A kártyahasználati hajlandóság egyértelmű kapcsolatban van a fizetendő összeg nagyságával: a válaszadók, ha tehetik, 10 ezer forint alatt nem veszik elő a kártyát, ugyanakkor 19 ezer forint felett már egyértelműen előnyben részesítik a plasztiklapot.
A meglepően magas kártyás fizetési érték oka - feltehetően - az, hogy sokan még mindig nem tudják: a kártyás vásárlás a legtöbb kereskedőnél díjmentes. Azok, akik tájékozottabbak, a kisebb összeget is szívesebben egyenlítik ki kártyával.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Hitelkártyák
A MasterCard idei felmérése külön vizsgálta a hitelkártya birtokosokat és azok szokásait. Azon túl, hogy havonta jóval többször, átlagosan 7 alkalommal használják vásárlásra a kártyájukat, általános tapasztalat, hogy a hitelkártyások a plasztiklap sokkal több előnyös funkcióját veszik igénybe és jóval tájékozottabbak, mint a csak betéti kártyával rendelkezők. Például többet fizetnek külföldön és valutaváltás helyett is inkább a külhoni ATM-eket használják, de ezt már betéti kártyájukkal. A felmérésből kitűnik, hogy a hölgyek körében nagyobb arányban találunk hitelkártya-birtokosokat, és a saját vállalkozást működtetők is felülreprezentáltak ebben a csoportban.
Kártyaelfogadás
A felmérés tanúsága szerint az ügyfelek 63%-a tapasztalta a kártyaelfogadó kereskedők számának növekedését, ám még így is, a kártyabirtokosok harmadának okoz gondot, hogy sok üzletben nem fogadnak el kártyát. A fiatalok gyakrabban számolnak be ilyen esetről, hiszen ők nem járnak annyit szupermarketbe, benzinkútra, hanem inkább kisebb boltokban és vendéglátóhelyeken szeretnek költeni.
"2008-ban a MasterCard országos kampányt indított a bankkártya-elfogadás kiterjesztése érdekében elsősorban a nagyobb városokban és azok vonzáskörzetében. A kezdeményezés első hat hónapjában több mint 1100 kereskedő csatlakozott a kártyaelfogadói hálózathoz. "Jelenleg még folyik a kampány és hamarosan beszámolhatunk a végeredményről is, reméljük a kisboltokban tapasztalható gyakoribb kártyaelfogadás növekvő kártyahasználatot eredményez - tette hozzá Gauder Milán."