2008 második félévében a magyar bankok hitelezési hajlandósága a megelőző félévhez képest visszaesett. A háztartási szegmensben a hitelezési feltételek korábbi folyamatos enyhítése után, főként 2008 negyedik negyedévében immáron a magyar bankok határozottan szigorítottak, ezzel párhuzamosan a vállalati szegmensben folytatták a hitelkondíciók korábban megkezdett szigorítását - állapítja meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) által idén januárban végzett hitelezési felmérés, amelynek eredményei ma jelentek meg.
A háztartási hitelezéssel kapcsolatban a felmérés megállapítja: a bankok hitelezési hajlandósága mind a lakáscélú, mind a fogyasztási hitelpiacon 2008 második félévében erőteljesen visszaesett. A bankok már az előző felmérésben szigorítási lépéseket jeleztek előre, de a vártnál is erősebb lett a szigorítás. A bankok az ár és nem-ár jellegű (például önrész, hitelfedezeti arány, megkövetelt hitelképességi szint) hitelezési feltételeiket is szigorították a háztartási hitelezésben, és 2009. I. félévében is folytatódni fog a feltételek szigorodása, melynek oka az ügyfelek hitelképességének romlása, a kedvezőtlen gazdasági kilátások, valamint a források nehezebb elérhetősége és drágulása.
A svájci frank alapú hitelek kínálatát a bankok erőteljesen visszafogták. Egyúttal a bankok válaszai alapján a háztartási hitelek iránti kereslet is csökkent. Eddig nem volt érdemi portfolióromlás, de a következő félévben már várhatóan megjelennek majd a kockázatok. A hazai háztartási hitelezésben megjelenő szigorítási tendenciák már korábban érzékelhetők voltak a külföldi hitelezési felmérésekben (pl. euroövezet, USA, Egyesült Királyság).
A vállalati hitelpiacon a hitelezési hajlandóság erőteljesen csökkent, elsősorban a nagy- és közepes vállalatok finanszírozásában, valamint az üzleti célú ingatlanhitelezésben. A válaszadók összességében a vállalati hitelek iránti kereslet erősödését érzékelték; míg a hosszú lejáratú hitelek iránti kereslet visszaesett (a beruházások visszaesése miatt), addig a rövidlejáratú hitelek iránti kereslet nőtt. A bankok - elmondásuk szerint - az előző félévhez hasonlóan szigorították hitelezési feltételeiket, mind az ár-, mind a nem-ár jellegű tényezőkben a kedvezőtlen gazdasági kilátások, az (elsősorban az építőiparban tapasztalható) iparág-specifikus problémák, a csökkenő kockázati tolerancia és a likviditási helyzet romlása miatt.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 719 484 forintot 20 éves futamidőre már 6,26 százalékos THM-el, havi 142 416 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,78% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A válaszadók a portfolióminőség kismértékű romlását tapasztalták 2008 második félévében, és a bankok többsége szerint ez a trend folytatódni fog a következő félévben is. A vállalati szegmensre vonatkozó hazai eredmények hasonlóak a külföldi jegybankok felméréseiben jelzett szigorítási tendenciákhoz.
Az önkormányzati szektorban a bankok az elmúlt félévben tovább szigorították hitelezési feltételeiket, és a következő félévre az előző félévhez hasonlóan mérsékelt önkormányzati hitelkeresletet várnak.

Óriási hiteldilemma előtt áll rengeteg magyar család: milliókat spórolhatnak így, de van egy bökkenő
Az MNB legfrisseb adatai alapján idén februárban már megközelítette a 17,3 millió forintot az újonnan felvett szabad felhasználású jelzáloghitelek átlagos szerződéses összege.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Egy jó szörp titka: így lett a házi receptből sikeres vállalkozás
A semmiből indulva vált országosan ismert prémium márkává a Mayer szörp.
-
Neked 1%, nekik egy újabb lépés a kórházi magány ellen (x)
Az Amigos a gyerekekért önkéntesei, 10 éve viszik a játékos nyelvtanulást a kórházakba. Segítsd őket, hogy jövőre is ott lehessenek a kórházi ágyak mellett.
-
Kiváló minőségű tejtermékek minden napra (x)
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Portfolio Gen Z Fest 2025


