A tegnapi napon került megrendezésre a II. e-money symposium, amelynek, mint azt neve is mutatja, központi témáját az elektronikus-, mobilfizetési rendszerek képezték. Ezen témakörből szeretnénk néhány fontosabb mondanivalót kiemelni jelenlegi összeállításunkban.
E-útdíj
Kovács László, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium megbízottjaként az elektronikus útdíjfizetés evolúciójáról szóló előadásában kiemelte mind a kapus, mind pedig a matricás rendszer előnyeit, hátrányait. A hazánkban 1996 és 2004 között jelenlévő kapus rendszer ugyan használatarányos fizetést tett lehetővé, azonban drága megoldásnak bizonyult, ráadásul a kapuk véges áteresztőképessége miatt lassú áthaladást is eredményezett. Ugyanakkor a rendszer működése révén a bliccelés esélye rendkívül csekély volt ebben a modellben.
A másik - jelenleg is üzemelő - rendszer a matricahasználaton alapul, igaz ez, mint azt több előadó is kiemelte, technikailag várhatóan változni fog. Kovács szerint a legnagyobb problémát ezzel a rendszerrel kapcsolatosan az jelenti, hogy a hálózat növekedésével a fajlagos díjbevétel még emelkedő díjszint mellett is csökkenő tendenciát mutat. Amennyiben a 2000. évben 100 százalékosnak tekintjük a fajlagos díjbevételt, abban az esetben 2008-ra az már 60 százalék alá esik.
Emellett felróható az átalánydíjas rendszernek, hogy mivel nem a használattal arányos fizetést tesz lehetővé. Vagyis az eseti, rövid szakaszokat használók számára drágább az utazás, mint azok számára, akik hosszabb szakaszokat, illetve rendszeresen használnak. Ráadásul az alábbi táblázatban a díjbevétel-szorzó és a fajlagis díjbevétel-szorzójának eltéréséből látszik, hogy, mint arra Kovács is felhívta a figyelmet, a személyautóknak kell megfizetni a teherautók terheit.

Az útdíjakhoz kapcsolódó szabályozással kapcsolatos uniós törekvés az egységes rendszer előállítása. Azonban jelenleg a vonatkozó irányelvek külön szabályozást állapítanak meg az egyes rendszerekre. Amennyiben ugyanis használatarányos díjfizetési rendszer esetében a díjszedés lehet használatarányos, átalánydíjas rendszerben azonban napi maximum 11 eurót lehet elkérni a D4-es kategóriában.
Ennek kapcsán a minisztériumi megbízott kiemelte, hogy az elektronikus útdíjfizetési rendszer bevezetésével épp a matricás rendszer hiányosságainak kiküszöbölését remélik, igaz a rendszer egyelőre a D2-D4 kategóriában kerül majd bevezetésre, vagyis a személyautókat egyelőre nem érinti.
Az elektronikus fizetések
Vilmos András, a SafePay Systems ügyvezető igazgatójának kategorizálása szerint pár év múlva már elérhetővé válnak a kis értékű és közeli elektronikus tranzakciók is. A lassú terjedés okaként az ügyvezető egyrészt az alacsony internet-penetrációt, illetve a mentalitásban rejlő különbségeket jelölte meg.
Az ügyvezető az állam elektronikus fizetési rendszerben betöltött többrétű szerepére is rávilágított. Az állam amellett, hogy kereskedelmi partnerként is megjelenik, a hatósági oldalt is képviseli. Amennyiben sikeresen bevezetésre kerül a közigazgatási szférában is az elektronikus fizetés, az mindenképpen motiváló erővel bírna mind a kereskedelmi, mind pedig a felhasználói szférára.
Mobilos fizetés márpedig létezik
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Olvasóink közül nagyon sokan volnának képesek kapásból felsorolni néhány olyan lehetőséget, amely a mobilos fizetésre ad lehetőséget. Egyet ezek közül a konferencián külön előadás keretében is bemutattak, ez azonban plakátokról már ismerős lehet.
A lottóról van itt szó, s nem is véletlenül, mivel Schubert Béla, a Szerencsejáték Zrt. informatikai igazgatójának elmondása alapján az SMS-lottó egyértelmű sikertörténetnek tekinthető. Emellett azonban nem szabad elfeledkezni az internet adta lehetőségekről sem.
Ami a Szerencsejáték Zrt. jövőbeli terveit illeti, 2008-ban tervezik az új tippmix-rendszer bevezetését az interneten, cél, hogy akár SMS-ben a focipályáról is meg lehessen tenni a téteket például arra, hogy ki lövi a következő gólt. 2008-2009 táján pedig bevezetésre kerület az önálló internetes fogadási rendszer is.
Felvetődött egy igen érdekes kérdés a konferencián a számlaadási kötelezettséggel kapcsolatosan. Schubert Béla elmondása szerint amennyiben regisztrált játékosról van szó, igény esetén jelenleg postai úton küldik ki a számlát, ez azonban az elektronikus számlával kapcsolatos szabályozási környezet módosulásával változhat.
Emellett már autópálya-matricát is lehet mobiltelefonon keresztül vásárolni, most már mindhárom szolgáltatón keresztül. A három operátor vezérigazgatója között lezajlott kerekasztal beszélgetésen pedig saját bevallásuk szerint a társaságok együttműködésének kiemelkedő szerepe van abban, hogy jövőre már nem kell ragasztgatni a matricát.
Az operátorok keretrendszere révén pedig a már jelenleg is megvásárolható termékek és szolgáltatások mellet egyre több területen várhatjuk majd, hogy elég lesz telefonunkhoz nyúlni, ha fizetni akarunk.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
30 éve együtt – az INTERSPAR múltja, jelene és jövője (x)
A SPAR Magyarország nem csupán egy új üzlettípust hozott be az országba, hanem egy modern, kényelmes és családbarát vásárlási élményt is, amely azóta is milliók mindennapjainak része.
Portfolio Gen Z Fest 2025


