Magyarországon az élelmiszerek árai az albán és a montenegrói szinten mozognak - derül ki az Eurostat friss jelentéséből. Az első pillantásra meglepő adatokat azonban alaposabban szemügyre véve úgy tűnik, a magyar árak nem lógnak ki a régiós körből.
Magyarországon az élelmiszerek árszintje az EU-átlag 70 százalékának felel meg. A vásárlóerő-paritáson számolt mutató tulajdonképpen a fejlettséggel összhangban álló árszintet tükröz. Az egy főre jutó GDP ugyanis ugyanezen módszer alapján 64 százalék körül áll.
Ugyanakkor az élelmiszerárak nem csupán a fejlettséggel állnak szoros összefüggésben, hanem országspecifikus tényezők is befolyásolják. Ez a magyar esetben is megfigyelhető, hiszen a kínálati sajátosságoknak megfelelően a gabonatermékek (60%) és a zöldség, gyümölcs (65%) ára alacsonyabb, és bizonyára a keresleti viszonyok is közrejátszanak abban, hogy a zsírok, olajok viszonylag drágábbak (90%).
Fontos tényezőnek tűnik az is, hogy az ország agrárszektora mennyire fejlett. Így fordulhat elő, hogy a domborzati meghatározottság miatt Albániában (70%) az élelmiszerek viszonylag drágák, bár az árszint elszakadása főként a fejlett, zordabb éghajlati viszonyokkal jellemezhető országokban a tipikus (119-163%).
Vélhetően ilyen specifikumok okozzák azt is, hogy a balkáni országok közül néhány (például az említett Albánia vagy Montenegró) a listán az Európai Unió fejletlenebb országaival azonos klaszterban szerepel.
Amennyiben nem csupán az élelmiszereket figyeljük, hanem az olyan, jellemzően növényi alapanyagú termékeket, mint a dohány és a szeszes ital, újabb befolyásoló tényezők kerülnek a képbe. Ezek közül a legfontosabbak, hogy jelentős adótartalmuk miatt a gazdaságpolitika erősen befolyásolja a termékek árát, illetve a külkereskedelem sokkal inkább jellemző erre a piacra. Van, ahol a két hatás tompítja egymást, máshol erősíti.
A szeszes italok esetében az árszintek relatív szórása alig nagyobb, mint az élelmiszerek esetében, ám a dohányáruknál csaknem kétszerese. Utóbbi esetben a fejlett országok látványosan drágák, míg a fejletlenebb EU-tagok lemaradása -a fokozatos adóharmonizáció ellenére - még mindig igen jelentős.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Magyarország e tekintetben sem lóg ki a sorból, a dohányáruk vásárlóerő-paritáson számolva a Norvégiában jellemző szint negyedébe kerülnek, Montenegróban viszont a miénkhez viszonyítva feleakkora az árszint.
Összességében elmondható, hogy a teljes termékkör (élelmiszer, üdítőital, szeszes ital és dohányáruk) árszintjében 37 európai ország közül a 25. helyen állunk, ami a fejlettségünkkel összhangban áll. A felzárkózási folyamat során az árak közeledni fognak a nyugati országokban megfigyelhető szinthez, ám ez a folyamat még hosszú évekig fog tartani.

Óriási hiteldilemma előtt áll rengeteg magyar család: milliókat spórolhatnak így, de van egy bökkenő
Az MNB legfrisseb adatai alapján idén februárban már megközelítette a 17,3 millió forintot az újonnan felvett szabad felhasználású jelzáloghitelek átlagos szerződéses összege.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
A fiatalok vállalkozásindítását ösztönzi az OTP Bank új pályázata
OTP Junior Piacralépők címmel vállalkozói versenyt hirdetnek fiatalok számára.
-
Neked 1%, nekik egy újabb lépés a kórházi magány ellen (x)
Az Amigos a gyerekekért önkéntesei, 10 éve viszik a játékos nyelvtanulást a kórházakba. Segítsd őket, hogy jövőre is ott lehessenek a kórházi ágyak mellett.
-
Kiváló minőségű tejtermékek minden napra (x)
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Portfolio Gen Z Fest 2025


